Jump to content
Annons

Logic Studio vs ProTools


andka771

Recommended Posts

Hej,

Efter att ha lämnat PC världen till förmån för Mac och även vill lägga Cubase bakom mig står jag i valet och kvalet mellan ProTools LE eller Logic Studio.

Eftersom det är svårt att läsa sig till vilket som passar mig bäst undrar jag om det finns någon Logic Studio- samt ProTools LE användare som skulle kunna ge mig en timmes introduktion till vart och ett av programmen.

Så om du använder Logic Studio eller ProTools, bor inom två timmars bilresa från Norrköping och kan tänka dig göra en demo för mig, hör av dig så blir jag överlycklig.

Mvh Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle då satsa på Logic då Protools (LE) saknar ganska mycket (Plugin Deley Compensation & bara 32 spår framförallt). Eller varför inte fortsätta men CuBase som du redan kan? Logic kan inte mer i sig utan är bara ett annat program för i princip samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl musikaffärer i Norrköping som har personal som får betalt som kan rekommendera och visa lite?

Tyvärr är mina erfarenheter av kunnandet hos Östergötlands musikaffärer inte bästa. Personal som står och läser innantill och i bästa fall lyckas säga saker som stämmer. Har man läst på själv på produktens hemsida händer det tyvärr alltför ofta att man själv får rätta säljaren.

Skulle då satsa på Logic då Protools (LE) saknar ganska mycket (Plugin Deley Compensation & bara 32 spår framförallt). Eller varför inte fortsätta men CuBase som du redan kan? Logic kan inte mer i sig utan är bara ett annat program för i princip samma sak.

32 spår är med marginal tillräckligt för mig. Eftersom jag jobbar mycket med midi och mjukvarusyntar gissar jag Logic borde vara förstavalet, men efter att ha snabbtestat Logic Express 7.2 och inte alls gillat upplägget skulle jag gärna vilja se någon som kan programmet dema lite. Det är möjligt att jag bara missförstått arbetssättet.

Så finns det någon i området Jönköping - Stockholm - Örebro som kan tänka sig lägga någon timme på att visa hur du jobbar i Logic eller Pro Tools, hör av dig!

Redigerat av andka771
Link to comment
Dela på andra sajter

Midit i PT suger kraftigt i jämförelse med Logic. Har både PT och L8. PT är i mitt tycke allmänt sämre förutom som jag då använder det till ljudredigering där kommer fördelarna fram men att komponera musik är Logic oslagbart mycket enklare och snabbare att jobba med. Om nån dementera det så har han/hon fel! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Logic borde vara förstavalet, men efter att ha snabbtestat Logic Express 7.2 och inte alls gillat upplägget skulle jag gärna vilja se någon som kan programmet dema lite. Det är möjligt att jag bara missförstått arbetssättet.

Jag tycker du borde titta på senaste Logic Express 8 istället, själv är jag i tankarna på att köpa mac samt byta från SX4 till Logic Studio. Det intryck jag får av nya logic är att det är mycket lätt att komma in i jämfört med tidigare versioner (förutsatt att man är ny på logic) Själv är jag mäkta imponerad på upplägget i 8:an. ☺️ Värt att notera är dock att jag inte gått på djupet än och jämfört SX4 vs Logic studio, men som sagt intrycket jag får då jag testat är mycket possitivt. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha fått en demo av ProTools hos en kompis samt testat Logic Studio på Dlx Music i Stockholm var valet enkelt, Logic Studio springer åttor runt PT!

Bara Mainstage skulle vara värt 4700 Kr! Precis vad jag letat efter länge!

Nu återstår bara att köpa ett lämpligt ljudkort. Macbookens inbyggda verkar fungera hyggligt för uppspelning, men knappast för inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...