Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej, jag vore mycket tacksam om det är någon här som kan hjälpa mig!

Sedan jag köpte mina två första mikrofoner har jag alltid haft problem med att spela in sång. Jag använder mig av "Mojave Audio 200" just nu. Har även testat AKG Perception 100 men jag får samma problem även med den. Mitt problem är att jag kan inte sjunga i en normal ljudnivå... jag får sjunga rätt lågt för att undvika det brus, oljud, som jag får när jag sjunger i högre ljudnivå. Jag har försökt att ställa mig en bit bort från mikrofonen men bruset, oljudet förekommer fortfarande vid högre ljudnivå. Som preamp använder jag mig av en Toneport UX2, jag har testat att sänka gain och ändra på alla olika sorters inställningar som jag kan komma på utan att lösa problemet.

Det är kanske så att jag behöver köpa en speciell preamp gjord för just denna mikrofon för att det ska fungera? Jag förstår inte hur andra musiker, band lyckas undvika brus när man sjunger högre. Jag tittade även på Mojaves officiella hemsida, där det finns samples man kan lyssna på... deras sång har inget brus vid högre ljudnivå, verkar det som.

Edit: en annan sak som jag lagt märke till är att en del av oljudet/bruset försvinner när jag använder hörlurarna...

Jag vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig, jag har blivit plågad så länge av det här!

MVH,

Joel L.

Annons
Posted

Spelar du alltså normalt upp ljudet i högtalare i samma rum som micen är i...? 😮

Ingen bra idé - för dels så spelar du in musiken på sångspåret - och dels så får du stor risk för rundgång mellan högtalare och mikrofon, om du har sången ut genom högtalarna också.

Det är därför man bör använda lurar när man spelar in...

Sedan är frågan vad du menar med brus...?

Brus är sådant du hör om du rattar in radion mellan stationer.

Många menar egentligen brum - medan andra menar distortion. Det är lite svårt att hjälpa till om man inte använder samma ord om samma saker.

Posted
Spelar du alltså normalt upp ljudet i högtalare i samma rum som micen är i...? 😕

Ingen bra idé - för dels så spelar du in musiken på sångspåret - och dels så får du stor risk för rundgång mellan högtalare och mikrofon, om du har sången ut genom högtalarna också.

Många menar egentligen brum - medan andra menar distortion. Det är lite svårt att hjälpa till om man inte använder samma ord om samma saker.

Tack för ditt svar!

Ah, ursäkta... med brus menar jag "distortion", jag kunde bara inte komma på namnet. Annars använder jag alltid hörlurar när jag spelar in, men det blir ändå distortion vid sång konstigt nog...

Vissa talar om att man ska använda compression för att minska det, men i min compression, som finns med i Gearbox programmet till toneport kan man bara ställa in "gain" och "threshold"... finns det compression i Cubase som man kan lägga på stereo, vanliga tracks i Cubase kanske?

MVH,

Joel L.

Posted
Spelar du alltså normalt upp ljudet i högtalare i samma rum som micen är i...? 😕

Tack för ditt svar!

Ah, ursäkta... med brus menar jag "distortion", jag kunde bara inte komma på namnet. Annars använder jag alltid hörlurar när jag spelar in, men det blir ändå distortion vid sång konstigt nog...

Vissa talar om att man ska använda compression för att minska det, men i min compression, som finns med i Gearbox programmet till toneport kan man bara ställa in "gain" och "threshold"... finns det compression i Cubase som man kan lägga på stereo, vanliga tracks i Cubase kanske?

MVH,

Joel L.

Får du dist redan när du spelar in så hjälper det inte med en kompressor i efterhand, utan med största sannolikhet är det micpreampen som överstyrs. Har du en pad-switch på micen så aktivera den. Finns det ingen sådan, så behöver du kanske aktivera pad på preampen om det finns på den. Om du inte har pad någonstans, så kan du behöva en extern pad som kopplas på XLR-kabeln. Det finns exempelvis en sådan pad från HOSA, som har en switch för -20dB, -30dB och -40dB - och ligger på 295:-.

Posted (edited)

Tack så mycket!!

Jag ska kolla upp detta... vad ska man fråga efter i affärerna? Den heter alltså "Pad Switch", till XLR kabel/mikrofon? Har du någon länk?

Isåfall, vilken utav de ska jag köpa? -10, 20 eller 30?

Mvh,

Joel L.

Edited by Joel L.
Posted
Tack så mycket!!

Jag ska kolla upp detta... vad ska man fråga efter i affärerna? Den heter alltså "Pad Switch", till XLR kabel/mikrofon? Har du någon länk?

Mvh,

Joel L.

Den kallas Adapter/Dämpsats i distributörens lista.Här är den jag tänkte på. Du behöver inte välja när du köper, utan det sitter en switch på den, som väljer mellan 20, 30 eller 40dB dämpning. 😮

Posted
Tack så mycket!!

Mvh,

Joel L.

Den kallas Adapter/Dämpsats i distributörens lista.Här är den jag tänkte på. Du behöver inte välja när du köper, utan det sitter en switch på den, som väljer mellan 20, 30 eller 40dB dämpning. 😄

Tack!

Jag ringde upp musikaffären men de visste tydligen inte vad det var.. finns det att få tag på i Sverige eller måste man beställa tror du?

MVH,

Joel L.

Posted
Tack så mycket!!

Mvh,

Joel L.

Den kallas Adapter/Dämpsats i distributörens lista.Här är den jag tänkte på. Du behöver inte välja när du köper, utan det sitter en switch på den, som väljer mellan 20, 30 eller 40dB dämpning. 🙂

Tack!

Jag ringde upp musikaffären men de visste tydligen inte vad det var.. finns det att få tag på i Sverige eller måste man beställa tror du?

MVH,

Joel L.

Om din musikaffär inte vet vad en pad är, så kan man ju undra lite... 😄

Nåja - jag har sådana på lager, så om du inte hittar det någon annanstans, så är du välkommen med ett mail eller PM till mig.

Posted (edited)

Ring till Musikbörsen i Göteborg så vet dem vad du pratar om! De skickar delen som brev hem till dig. Enkelt, snabbt, billigt och bra!

Telefonnummret är: 031 - 701 54 50.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Edited by Ludgo-Pelle