Jump to content
Annons

Akustisk gitarr med SM57.


Ken Kängström

Recommended Posts

Hej.

Jag sitter i en ganska taskig sits med enbart dynamiska mickar.

Har några Behringer budget mickar och en Shure PG58 och en SM57.

Har fått en kalas ide på en låt men behöver en akustisk gitarr med i inspelningen.

Har någon några som helst tips hur jag kan få gitarren att låta så bra som möjligt

med dessa saker?

Tycker att det borde finnas någon lösning.

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade några kompisar som fick till en grymt bra ackgura med bara en SM58 snett upp riktad kom ljudhålet kanske 30 sm ifrån. Testa!

Rent generellt annars så är 57 lite mer diskantrik och 58 lite mer basig. Så har du mycket annat kanske 57an är en bättre idee.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för tipset. Ska prova det det första jag gör imorgon. Är så sugen på att få en fint inspelad Ak gura. Dom är ju så kanon till att fylla ut en bakgrund på en låt.

Tack så mycket. 😉

Det var så lite så...

Skall du bara ha den att fylla ut med testa med en 57a riktad mot 12 bandet. Eller om du har möjlighet gör samma sak med en stormembransmic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt annars så är 57 lite mer diskantrik och 58 lite mer basig. Så har du mycket annat kanske 57an är en bättre idee.

Rent generellt så är innanmätet mer eller mindre detsamma på dessa två mickar. puffskydd och hölje som är den egentliga skillnaden på dessa två!

Jo, men det är ju två mikrofoner som praktiskt funkar på två helt olika sätt, precis som Tobbe sa. Blir inge vidare alls att försöka spela in gitarr med en SM58. Använd SM57 till gitarr. Den är bra mycket mer riktbar och inspelningen kommer att låta mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att testa så kan du ju alltid rikta micken (SM57:an) off axis.

Testade själv det (med nylonsträngat dock) och det spöade en Sennheiser konding mick 😉

Testa allt du kan, det enda som krävs är lite tid 🙂

"off axis", vad betyder det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade själv det (med nylonsträngat dock) och det spöade en Sennheiser konding mick

Låter intressant men som sagt. Off axis?

blir riktigt nyfiken nu. 🙂

För att göra det så enkelt som möjligt att förklara skickar jag med en liten bild.

diagram-microphone.gif

Alltså det som i bilden visas som "Coverage Pattern" är On Axis, alltså där mikrofonen tar upp mest ljud.

Off axis är det område som ej innefattar On Axis. Genom att experimentera med detta kan man få fram många nya ljud. Tillexempel blev den nylonsträngade acke-guran mer "på" och vad ska man säga "skitig" i sitt sound och det passade perfekt för det vi gjorde då.

Hoppas du förstår ungefär? det finns mycket bättre illustrationer men denna va den första jag hittade efter att ha sökt ett tag

//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...