Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska ganska snart inhandla ett gäng pedaler lagom till att nya stärkaren blir köpt. Jag har hittils inte haft mer än min POD (som ska säljas) men nu vill jag istället ha enskilda pedaler (Unix-principen - gör en sak, gör den bra). Eftersom jag är vän av ordning så vill jag ha ett pedalbord att samla allting på.

Först tittade jag lite på Boss BCB-60 (och även Behringers klon om ekonomin skulle bli tight). Först verkar den jättebra, inbyggd patchbay, strömförsörjning, fin liten väska, helt okej med plats och så vidare. Men...den är i plast. Hur kul?

Därför blev jag lite inspirerad av trådar på Harmony Central där folk har små fina pedalbord som är stryktåliga och fina träsaker med avtagbart lock och ibland till och med fina hardcases att ha det i. Om priset kan hamna på rätt sida om 2500 (eller helst mindre) så skulle något sådant vara intressant.

Var kan man köpa detta? Det ultimata vore ett sådant hardcase med inbyggd strömförsörjning och gärna även patchbay men det fungerar också bra separat. Patchbay är ett stort plus men inget behov. Gärna med 2 separata loopar. Strömförsörjning är ett behov men jag kan köpa separat om det går att göra på ett snyggt sätt. Själva lådan kan se ut lite hur som helst bara den är tålig och inte plast. Jag vill kunna få in kanske 8 normalstora pedaler eller mer.

Jag har inget problem med att köpa från staterna bara priset är rätt. Svenska affärer fungerar självklart också bra och affärer ute i Europa blir jättebra det också (gärna EU-länder så att man slipper avgifter). Ge mig förslag!

Annons
Postat (redigerat)

Det kan du köpa i vilken musikaffär som helst, om de inte har det hemma så kan de enkelt beställa hem ett. Ni som bor i Göteborg borde kolla lite extra på en relativt ny musikaffär som ligger i Mölnlycke: Crazy Music www.crazymusic.se !

Du kan säkert hitta en schysst hardcase till dina pedaler för runt 1 000:-

Lycka till!

// Crusner

Redigerat av Crusner
Postat

Beställer du från USA så får du se upp med eventuella strömförsörjningsenheter, så att dom är gjorda för 220 volt!

Annars är det ju bara att lägga upp allting du tänkt använda på en papp-skiva, och mäta hur mycket du behöver. Köp en plywood-skiva (tillräckligt tjock så att den inte sviktar) i samma storlek och borra lite hål i närheten av pedalerna. Skruva på gummi-fötter på undersidan, och spänn sen fast pedaler, strömförsörjningsenheter och annat med platsspännband.

Jag lovar, även om du tycker att du hitta din ultimata setup så kommer du byta ut din första pedal inom max några månader 🙂

Förmodligen är det enklast, speciellt om du inte tänkt ha så många pedaler, att köpa ett grenuttag och sen ha en adapter till varje pedal. Sådär snyggt kanske, men du vet att varje pedal får rätt ström och slipper tänka på jordloopar.

Vill man ha lite snyggare strömförsörjning finns ju t ex T-rex Fuel Tank i några olika varianter. Finns liknande prylar från MXR och Voodo Lab också.

Har mot alla tvivel äntligen lyckats hitta exakt rätt setup och har lite pengar över kan man skicka pedalerna till Pete Cornish och få dom inbyggda i ett riktigt rejält pedalbord. Pete optimerar även pedalers egenskaper på olika sätt. För mer info, www.petecornish.co.uk

Postat

Tack så mycket. Jag vill gärna veta vad jag ska ha innan jag går till affären. Det brukar bli billigast då.

Jag vill nog inte bygga allting själv. Visst blir det billigare, men det slutar ju bara med att man ska ha allt 100% perfekt och står och filar 10 timmar om dagen varje helg. Då köper jag hellre färdigt. Ska dock fundera lite, det kanske blir bäst i vilket fall.

Jag tittade lite på Thomann. Det finns lite intressanta saker men fortfarande inget som känns helt rätt.

Rockbox har ett fint hardcase med inbyggd strömförsörjning och 2 loopar. Perfekt, förutom strömförsörjningen som jag tror är på max 500mA. Boss DD-20 som jag tänker köpa drar ju halva det. Jag ska dock dubbelkolla om det verkligen var 500mA. Denna verkar vara någon motsvarighet men med softcase (kan fungera det också).

Här finns ett till, utan strömförsörjning och patchbay. Just strömförsörjning är knepigt dock. Om man ska ha DC Brick från MXR/Dunlop, Voodoo Labs motsvarighet eller egentligen vilken strömförsörjning som helst så blir det ofta upp mot 2000kr. Jag kan nog inte ens rättfärdiga hälften av det om man ser till vad man får. Det känns som att man skulle kunna bygga en sådan själv. Finns det kopplingsscheman någonstans eller till och med färdiga byggsatser?

Jag tittade även runt lite på sidor från andra sidan Atlanten. Det finns väldigt många fina alternativ som också inte är allt för dyra. RockBox till exempel. Hållbara pedalbord som man kan få precis som man vill ha dom. Jag har slängt iväg ett mail till dom så får vi se om dom kan skicka över det hit. Då behövs det dock fortfarande strömförsörjning. Läs förra stycket.

Postat

Det där rocktron-pedalbordet kan du få köpa av mig om du vill, utan case dock. Det är nämligen alldeles utmärkt att ha min GT-8:a i! 😮 Men ärligt talat är det inget jag rekommenderar. Strömförsörjningen var väl ok, men fyller man pedalbordet så är det sannerligen inte säkert att 500 mA är tillräckligt. Dessutom sviktar det lite, verkar vara gjord av någon "osolid" plast. Looparna är kass, dom använde jag aldrig, eftersom dom "läckte" till varandra (överhörning tror jag man säger på fackspråk). Och ärligt talat, är inte dom där looparna mest för att tillverkarna ska kunna ha lite mer saker att skriva i specen? Någon direkt nytta gör dom ju inte. Ofta har man ju ett gäng pedaler innan förstärkaren och ett gäng i effektloopen på förstärkaren. Men man behöver ju inte koppla dom via några extra-jack, bättre att dra direkt från pedalerna först respektive sist i kedjan!

Om du är den ligan att du kan bygga strömförsörjningen själv tycker jag sannerligen du ska bygga resten själv också. Man behöver ju varken vara finsnickare eller raketforskare för att bygga även ett lite mer genomtänkt pedalbord. Vill du ha ritningar till strömförsörjning finns sådana t ex på www.generalguitargadgets.com och www.geofex.com För tips om vad man kan hitta på med ett pedalbord så finns det en lååååååååååååång tråd på gitarrplanket på www.harmony-central.com Sök på "pedalboard" så dyker den nog upp förr eller senare.

• 3 år senare...
Postat

Tjena!

Jag säljer ett Rockcase för 1000 spänn, det är större än Michael Jordan typ och du lär få plats med framtida inköp.

Ingen strömförsörjning eller patch, men en grym yta och sparsamt använt. Gjort i lättviktsmetall och har ett rejält handtag

PM'a gärna om det är intressant!

Mvh

Kalle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.