Jump to content
Annons

förändring vid bounce


Benke

Recommended Posts

Jag bouncade nyss ner ett gitarrspår inspelat med NI guitar rig. A-B testade det mot orginalfilen med plugin. Dom lät helt olika! Jag hade samma volym etc. på kanalerna och använde ingen dithering när jag bouncade. Jag har aldrig upplevt detta förut, inte så påtagligt iallafall. Är det någon som vet om jag gjort något generalfel eller är detta den bistra sanningen? 😆

Använder PC, Logic 5.5, M-audio Delta 1010LT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där har faktiskt hänt mig ett par gånger också. Har inte kommit underfund med vad som händer egentligen, men snackar vi lite teori så är det uppenbart att det händer en hel del saker vid en bounc.

Ett audiospår (wave 44kHz/16bits/stereo) på en minuts längd motsvarar ca 10 meg. Två audio spår (bas och gitarr t ex) i sequenserprogrammet motsvarar då 20 meg. Bouncar man ihop de här så blir det ett audiospår på 10 meg. Det innebär egentligen att hälften av all informationen (bas och gitarr i det här fallet) försvann.

Det roliga är att i de flesta fall hör man ingen skillnad mellan orginalspåren och den bouncade filen, men plötsligt dyker det upp en bounc som inte låter som den borde.

Har lekt lite grann med tanken att det är frekvenskurvorna på de enskilda spåren som "kolliderar eller släcker ut varandra".

Ett praktexempel är när man bouncar ihop ett wavespår med en kopia av spåret. Det leder otvivelaktigt till en rejäl digital distmatta på wavefilen (om man inte säger till sequenserprogrammet att beräkna den totala amplituden och lägga den på max noll).

Att bounca ihop en wave med en "invert" kopia leder till....total tystnad (eller rejält brus om sequenserprogrammet återigen får beräkna den totala amplituden till max noll).

Är här fler som har råkat ut för knepiga bouncar, eller har teorier om vad som händer? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett audiospår (wave 44kHz/16bits/stereo) på en minuts längd motsvarar ca 10 meg. Två audio spår (bas och gitarr t ex) i sequenserprogrammet motsvarar då 20 meg. Bouncar man ihop de här så blir det ett audiospår på 10 meg. Det innebär egentligen att hälften av all informationen (bas och gitarr i det här fallet) försvann.

nej det är ingen information som försvinner. Om du bouncar ihop basen och gitarren i ett stereospår så är fortfarande (wave 44kHz/16bits/stereo) 1 min ca 10 MB. Du kan bounca ihop 30 spår om du vill, en minut är fortfarande ca 10 MB.

Vill inte verka besserwisser, ville bara förklara så att du inte tror att det försvinner en massa ljud hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bouncade nyss ner ett gitarrspår inspelat med NI guitar rig. A-B testade det mot orginalfilen med plugin. Dom lät helt olika! Jag hade samma volym etc. på kanalerna och använde ingen dithering när jag bouncade. Jag har aldrig upplevt detta förut, inte så påtagligt iallafall. Är det någon som vet om jag gjort något generalfel eller är detta den bistra sanningen? 😲

Använder PC, Logic 5.5, M-audio Delta 1010LT.

jag har heller aldrig haft något problem med bounce i logic, kanske har du kommit åt någon knapp precis innan du gjorde bouncen? eller är det ditt plugin som spökar? eller har du bussat din kanal till en buss och glömt att trycka solo på effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett audiospår (wave 44kHz/16bits/stereo) på en minuts längd motsvarar ca 10 meg. Två audio spår (bas och gitarr t ex) i sequenserprogrammet motsvarar då 20 meg. Bouncar man ihop de här så blir det ett audiospår på 10 meg. Det innebär egentligen att hälften av all informationen (bas och gitarr i det här fallet) försvann.

nej det är ingen information som försvinner. Om du bouncar ihop basen och gitarren i ett stereospår så är fortfarande (wave 44kHz/16bits/stereo) 1 min ca 10 MB. Du kan bounca ihop 30 spår om du vill, en minut är fortfarande ca 10 MB.

Vill inte verka besserwisser, ville bara förklara så att du inte tror att det försvinner en massa ljud hur som helst.

Uttryckte mig nog lite oklart. Ber om ursäkt för det. Menade inte att ljud försvinner. Däremot att ljud kan förvrängas vid en bounc (har hänt vid ett fåtal tillfällen) enligt mina små funderingar om frekvenspåverkan mellan olika spår vid en bounc. Men det är som sagt en teori jag har baserad på mina "udda" bouncar. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har heller aldrig haft något problem med bounce i logic, kanske har du kommit åt någon knapp precis innan du gjorde bouncen? eller är det ditt plugin som spökar? eller har du bussat din kanal till en buss och glömt att trycka solo på effekten?

Nej, ingen bussning eller effekt. Däremot tror jag att jag solade via arrange-fönstret och inte via regeln. Men det borde inte ha nån betydelse tycker jag. Kul att det verkar vara några som använder Logic. Trodde nästan jag var ensam på forumet. 😲

Jag ska prova en ny bounce och se...

Tack för alla förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tanken med bounce är ju att spela in det som hörs (alternativt de spår man väljer) och istället för att skicka informationen till ljudkortet skickar man det till en fil. Om man sedan spelar upp filen så skall det låta lika dant som om man spelade upp det som man bouncade.

Låter som ditt inspelningsprogram "kukade ur" lite vid bouncningen. Ett tips är att spara projektet, starta om datorn och starta om programmet på nytt och testa igen.

QUOTE (staf @ 4 October 2004, 14:40)

QUOTE (slaptap @ 4 October 2004, 14:20)

Ett audiospår (wave 44kHz/16bits/stereo) på en minuts längd motsvarar ca 10 meg. Två audio spår (bas och gitarr t ex) i sequenserprogrammet motsvarar då 20 meg. Bouncar man ihop de här så blir det ett audiospår på 10 meg. Det innebär egentligen att hälften av all informationen (bas och gitarr i det här fallet) försvann.

nej det är ingen information som försvinner. Om du bouncar ihop basen och gitarren i ett stereospår så är fortfarande (wave 44kHz/16bits/stereo) 1 min ca 10 MB. Du kan bounca ihop 30 spår om du vill, en minut är fortfarande ca 10 MB.

besserwisser: om båda ljudspåren har maximal dynamik så kommer du förlora information eftersom du måste halvera amplituden (eg ta bort sista biten) i båda filerna för att kunna ha maximal amplitud tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

besserwisser: om båda ljudspåren har maximal dynamik så kommer du förlora information eftersom du måste halvera amplituden (eg ta bort sista biten) i båda filerna för att kunna ha maximal amplitud tillsammans.

Men likt förbannat så får du ju precis det du hör vid en bounce som du själv skrev i början av inlägget. Fattar inte hur ni resonerar här alls faktiskt.

Hade du ställt två 24bits maxade spår på 0db och lyssnat skulle det med all sannolikhet dista rejält. När du sen bouncar får du ut en distad fil. Logic försöker inte "anta" att här kommer det dista, oj, jag får halvera dynamiken på varje spår så det inte gör det.. Distar det i lyssning så distar det i bouncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tanken med bounce är ju att spela in det som hörs (alternativt de spår man väljer) och istället för att skicka informationen till ljudkortet skickar man det till en fil. Om man sedan spelar upp filen så skall det låta lika dant som om man spelade upp det som man bouncade.

Låter som ditt inspelningsprogram "kukade ur" lite vid bouncningen. Ett tips är att spara projektet, starta om datorn och starta om programmet på nytt och testa igen.

QUOTE (staf @ 4 October 2004, 14:40)

QUOTE (slaptap @ 4 October 2004, 14:20)

Ett audiospår (wave 44kHz/16bits/stereo) på en minuts längd motsvarar ca 10 meg. Två audio spår (bas och gitarr t ex) i sequenserprogrammet motsvarar då 20 meg. Bouncar man ihop de här så blir det ett audiospår på 10 meg. Det innebär egentligen att hälften av all informationen (bas och gitarr i det här fallet) försvann.

nej det är ingen information som försvinner. Om du bouncar ihop basen och gitarren i ett stereospår så är fortfarande (wave 44kHz/16bits/stereo) 1 min ca 10 MB. Du kan bounca ihop 30 spår om du vill, en minut är fortfarande ca 10 MB.

besserwisser: om båda ljudspåren har maximal dynamik så kommer du förlora information eftersom du måste halvera amplituden (eg ta bort sista biten) i båda filerna för att kunna ha maximal amplitud tillsammans.

Så där kan man ju alltid resonera att man kommer förlora information. Eftersom du alltid till slut mixar ned mixen till ett stereospår så kan du ju aldrig ha full utstyrning på varje kanal, så varje mix vi lyssnar på har ju tappat "information" på varje instrument egentligen.......men det är ju så det måste gå till för att vi inte ska få lyssna på skönt digitalt distade mixar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kommit på den stora hemligheten, varför det lät piss när jag bouncade ett gitarr-spår med NI Guitar-rig. Jag glömde göra om spåret till stereo efter bounce!! 😱 Vilken total nybörjare man känner sig som. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...