Jump to content
Annons

Inspelning med hemmadatorn

Recommended Posts

tallkon (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har under en lÀngre tid skrivit en del lÄtar som jag nu vill spela in, men problemet Àr att jag inte riktigt vet hur jag bÀst ska göra. Jag har ett program som heter Mixcraft 3 som jag hade tÀnkt anvÀnda. Sedan har jag en enkel Line6-förstÀrkare, Line6 Spider II 15 watt. Jag vill pÄ nÄgot sÀtt koppla förstÀrkaren till datorn för att kunna spela in.

Jag har hört olika förslag pÄ hur man skulle kunna göra och undrar helt enkelt vad ni rekommenderar. De alternativ jag har hört talas om Àr att man kopplar direkt till datorns ljudkort via Line-in, eller att man mickar upp förstÀrkaren med en Shure SM-57 och en liten mixer (t.ex. Phonic AM220). Det behöver inte vara nÄgot jÀtteavancerat men jag vill ju att det ska lÄta riktigt bra, men det fÄr inte bli för dyrt, max nÄgon tusenlapp.

Vore vÀldigt tacksam om ni kan hjÀlpa mig, som den nybörjare jag Àr!

Annons
Postat

Har din förstÀrkare en line out som lÄter bra sÄ Àr det ju bara att köra rakt in i datorn. Hade en multieffektpedal som jag anvÀnde till all elgitarr förut. pluggade bara rakt in i datorn. gick hur bra som helst.

Testa att bara plugga in förstÀrkaren i datorn om du har en sladd o lyssna hur det lÄter. Tycker du att det lÄter bra sÄ kör pÄ det. Annars kan du ju köpa en billig mixer och micka upp stÀrkaren.

Det Ă€r ju smidigare att bara plugga stĂ€rkaren rakt in i datorn om det nu Ă€r en förstĂ€rkare som har sĂ„n effekt att det lĂ„ter ok att plugga rakt in. Är dĂ„lig pĂ„ line6 stĂ€rkare....

Postat

För dom pengarna Àr det lite svÄrt att avgöra.

Du fÄr ju inte ett ljudkort, mic och micstativ.

Om vi utgÄr ifrÄn att du inte kommer vilja utveckla din hemmastudio

sÄ kanske du ska satsa pÄ en liten POD?

Denna ligger vÀl i rÀtt prisklass? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=188086

Elles sÄ köper du ett nytt ljudkort och linear frÄn din stÀrkare.

Jag vet iofs inte vad du har för ljudkort just nu, men om det Àr

det som datorn kommer med sÄ Àr det nog lika bra att byta.

Postat

O O O, jag kom pÄ varför det lÀt bra med pedalen. den hade en hörlursutgÄng dÀr ljudet var fixat sÄ att det lÀt bra att sitta med hörlurar och dÀrigenom Àven direkt in i datorn. har den dÀr line6 stÀrkaren hörlursutgÄng? podden har vÀl det?

Postat

SÀtt dig i lugn och ro och sök lite hÀr pÄ forumet. Det finns ganska mÄnga trÄdar med liknande innehÄll.

Mixcraft 3 har sÄvitt jag kan lÀsa mig till inget stöd för midi. Men det kanske du inte behöver? Finns dock andra gratis sequensers, har tyvÀrr inte sÄ bra koll pÄ vilka. Men jag vet att det finns en trÄd om det hÀr pÄ forumet. Har inte provat sjÀlv, men Samplitude-versionen man fick med i förra numret av Studio (gÄr fortfarande att bestÀlla) Àr nog mycket mer flexibel.

Annars behöver du förmodligen inte köpa nÄgon hÄrdvara alls till datorn, till att börja med. Möjligen med undantag av en stor->lite tele-adapter (kostar ca 10-20 kronor pÄ Clas Ohlson) och nÄgon mick om du inte fick med det till datorn. Men du behöver absolut inte köpa nÄgon SM57, köp en villig plastmick med mini-tele-kontakt för under 100-lappen, sÄ Àr det bara att att börja spela in! NÀr du sen sjÀlv vet vad du inte Àr nöjd med sÄ kan man börja uppgradera sig.

tallkon (oregistrerad)
Postat
O O O, jag kom pÄ varför det lÀt bra med pedalen. den hade en hörlursutgÄng dÀr ljudet var fixat sÄ att det lÀt bra att sitta med hörlurar och dÀrigenom Àven direkt in i datorn. har den dÀr line6 stÀrkaren hörlursutgÄng? podden har vÀl det?

Ja, det finns hörlursutgÄng!

Men vad Àr en sÄn hÀr pod dÄ? Jag Àr som sagt inte sÄ orienterad i Àmnet. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.