Jump to content
Annons

Varför får inte jag sån volym?


rockdemon

Recommended Posts

Annons

nu har jag gjort en mix och sen sparat ner det för att sedan komprimera upp det så att det rent visuellt ser ut att vara typ samma volym som "riktig" musik. jag hör inge peakningar. ska kolla in hp filter o sånt nu. jag förstår som ändå inte vad skillnaden är mellan ett hp filter och en eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

här har jag kört uppvolymen väldigt mycket. tycker det låter rätt likt hur ljudet var innan, fast man hör ju att det är mkt komprimering på det.

http://www.speedyshare.com/701417302.html

här är låten innan, alltså bara nermixad:

http://www.speedyshare.com/178877210.html

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag gjort en mix och sen sparat ner det för att sedan komprimera upp det så att det rent visuellt ser ut att vara typ samma volym som "riktig" musik. jag hör inge peakningar. ska kolla in hp filter o sånt nu. jag förstår som ändå inte vad skillnaden är mellan ett hp filter och en eq.

Nej men hp filter brukar ju ingå som en del av eq:n. I eq:n väljer du vid olika frekvenspunkter om du ska använda hp, lp, shelfing, höja eller sänka med antal dB och med vilket Q-värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte det där numret. var ganska kul läsning men det hjälpte mig inte så mycket alls..

Om du inte hade skrattat så förbannat när du bläddrade förbi mycket och allt som rör eq, så hade du iallafall haft koll på principen runt HP-filter 😕

damnit, får väl läsa den igen då helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte det där numret. var ganska kul läsning men det hjälpte mig inte så mycket alls..

Så trots att du läste den ordentligt vet du inte vad en kompressor gör och hur ett högpass-filter fungerar.

Inget illa menat men jag tror du skulle må bra av en nybörjarkurs i inspelningsteknik. Finns på Kulturama från 2495 kronor för åtta kvällar á tre timmar. Inget illa menat alls 😕 . Innan jag köpte min hemstudio gick jag just denna kurs och det gav mig massvis med kött på benen inför mitt fortsatta experimenterande. Lärde mig mer under den kursen än vad jag gjort på flera år om jag suttit och gissat själv.

Jag tror att du (och alla andra nybörjare för den delen) får ut mer av dessa 2500 kronorna än du skulle fått av utrustning för 100.000. Kunskap betyder fruktansvärt mycket.

Länk till utbildningen som startar den 7 februari och verkar ha lediga platser kvar.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog lite svårt att förstå vissa saker om jag inte ser dom grafiskt, t.e.x en kompressor.

Ett ex. om de högsta(volymmässigt) ljuden är på 5 och vissa andra är på 1,2 och 3 och jag kör kompressor på det spåret. får jag då upp ljuden som är lägre(1, 2 och 3) till nivå 5(om jag valt den nivån) men ljuden som är på 5 i volym förblir oförändrade?

låter som en intressant kurs. har läst akustik o lite annat på högskolan men inget om inspelningsteknik mixning. ska kolla det där. jobbar ofta eftermiddag tyvärr men ska kolla upp det. tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog lite svårt att förstå vissa saker om jag inte ser dom grafiskt, t.e.x en kompressor.

Ett ex. om de högsta(volymmässigt) ljuden är på 5 och vissa andra är på 1,2 och 3 och jag kör kompressor på det spåret. får jag då upp ljuden som är lägre(1, 2 och 3) till nivå 5(om jag valt den nivån) men ljuden som är på 5 i volym förblir oförändrade?

låter som en intressant kurs. har läst akustik o lite annat på högskolan men inget om inspelningsteknik mixning. ska kolla det där. jobbar ofta eftermiddag tyvärr men ska kolla upp det. tack för tipset!

Just därför är kursen bra. Man får känna på att ratta hårdvaruprylar och lära sig om signalvägar och annat som man har stor nytta av för förståelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog lite svårt att förstå vissa saker om jag inte ser dom grafiskt, t.e.x en kompressor.

Ett ex. om de högsta(volymmässigt) ljuden är på 5 och vissa andra är på 1,2 och 3 och jag kör kompressor på det spåret. får jag då upp ljuden som är lägre(1, 2 och 3) till nivå 5(om jag valt den nivån) men ljuden som är på 5 i volym förblir oförändrade?

njae, eller, jo, i slutet....men kompressorn i sig kommer sänka de ljuden som ligger på nivå 5 till en lägre nivå.....det är just DET kompressorn gör, den trycker NER de ljuden som är starka(till skillnad från en expander, som ÖKAR dynamiken genom att sänka svaga ljud ännu mer).....när detta är gjort kan du ställa in en "makeup gain" (kan säkert kallas olika saker ibland) där du höjer upp hela paketet till önskad nivå......så efter detta steg kan man säga att du har höjt upp de svaga ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.

Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex.

Mixa som du själv alltid gjort. Asbra!

😱

:musik

Er forsåvidt enig i dette, alt for mye idag som er presset alt liv ut av. Når det er sagt så er det ofte slik at man må holde et visst nivå for å "bli hørt", så det er en balansegang.

OZONE 3 er en fin plug som med riktig bruk gir deg mer nivå uten å drepe mixen.

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

Redigerat av Norbaggen
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.

Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex.

Mixa som du själv alltid gjort. Asbra!

😱

:musik

Er forsåvidt enig i dette, alt for mye idag som er presset alt liv ut av. Når det er sagt så er det ofte slik at man må holde et visst nivå for å "bli hørt", så det er en balansegang.

OZONE 3 er en fin plug som med riktig bruk gir deg mer nivå uten å drepe mixen.

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

tack så mk, ska kolla in det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.

Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex.

Mixa som du själv alltid gjort. Asbra!

😄

:musik

Är det jag som missförstått dig, eller menar du "mastrar", snarare än "mixar"?

Att använda en limiter (minska dynamiken) på masterbussen är inte riktigt del av mixningen, utan snarare av mastringen.

Finns en hel del att lära sig i brickwallade mastrar som har bra mixar, så länge man ignorerar att dynamiken inte existerar längre.

Kalla mig petnoga när det gäller definitioner, men folk har oftast fel uppfattning om vad som är vad och tror att mixningen inte spelar någon roll utan att det är mastringen som får låten att låta bra, när det egentligen är tvärtom och därför mixar de sina låtar halvdant och hoppas på magi i mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...