rockdemon Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Det är egentligen bara E strängen jag pratar om. Kör ofta drop-d på en av mina guror och problemet är att jag inte kan ha så tjocka strängar utan att slipa i stallet. eller är det sadeln? ja hursomhelst, framme vid huvudet där strängarna ligger mot. Kör nu på såna där XL eller vad dom heter som har tjockare "bas" strängar". det är tians tjocklek tror jag och strängarna är perfekta förutom att E strängen då blir slapp. FInns det hårdare strängar som skulle passa som E-sträng så jag slipper sladdrigheten?
AlienDealer (oregistrerad) Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Nu är jag inte fysiker... Men vill du ha den hårdare så måste den vara tjockare. Eller kanske någon som har bättre koll på fysiken?? Kitte
rockdemon Postat 4 januari 2008 Trådstartare Postat 4 januari 2008 Nu är jag inte fysiker... Men vill du ha den hårdare så måste den vara tjockare. Eller kanske någon som har bättre koll på fysiken?? Kitte Ja jag tänkte att det kanske finns olika bindnigstekniker, eller olika materialstrukturer som gör skillnad. olika densitet kanske. tänk bara på hur många olika träsorter det finns där samma tjocklek kan ha helt olika flexibilitet. Kanske finns det olika strängar där vissa är hårdare än andra.
AlienDealer (oregistrerad) Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 blir det inte konstigt om du blandar olika "sorters" strängar? eller du letar efter ett helt set av de nya? då är jag nog med dig. Ställ frågan på Ljudbojen.se där finns både riktigt duktiga teoretiker och mycket praktiskt folk. Kitte
IDF Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 halv- eller helslipade strängar.. du får ett annat sound, men också en asschysst stenhård sträng.
BigStef Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Nej, nu får vi ta oss samman, såhär kan vi inte ha det. Hårdare strängar, nej. Icke. Tjockare? Ja. Du ska ha någon form av komboset, dvs tunna GBE och tjocka EAD check me out Kör hårt baby!
AlienDealer (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Jag håller med BigStef. Jag hade hellre filat till sadel så den tjockare strängen går i... Har jag redan gjort på många av mina gitarrer. Och då kör jag inte så tjockt, Earnie Balls Hybrid Slinky = 09-46. Bra blandning, drop d funkar utmärkt, iallafall på gitarrer med 25.5" mensur. Kitte
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.