Jump to content
Annons

Mina olika problem i sonar. Lagg, drivererror...


illerrre

Recommended Posts

Jag hade drivererrorproblem först med mitt ljudkort Edirol M-16DX, men det löste sig.

"The driver mode I'm using is MME (32bit) because with ASIO and WDM I got a driver error. I've made another thread about this and in it they told me to choose MME which solved the problem."

Men nu stötte jag på ett annat problem, det laggar när jag spelar in. Jag får reda på detta:

"The MME driver mode is the problem. It is high-latency. You'll either need to find WDM or ASIO drivers to get low latency on your sound device--or purchase a sound device that does have the appropriate low-latency drivers. MME mode will never get you where you need to be in terms of latency."

"Tech is right, Your card doesnt have WDM or ASIo drivers, that why you cant select them or download them. Usually when people want to record with their computer, they usually buy an audio sound card that will have drivers and also pre amps. onboard sound cards just are not built for the demands of audio recording. Look at EME, Edirol, Motu, Echo. These are all audio sound card manufactures and they make great cards for recording"

Jag köper ett ljudkort för 7000 och jag kan inte ens använda det för att spela in? Vad i helvete? Jag snackade med en kille från emusic.se där jag köpte mitt kort och jag är och var en grym nybörjare, men han rekommenderade mig detta kort för att spela in. Fan visst måste det finnas ASIO eller WDM drivrutiner någonstans?! Är det ingen som sitter på samma eller liknande kort som mig?!

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Kontakta Rolands support. Där får du garanterat hjälp.

Man måste vara medlem för det och det funkar inte att bli medlem för mig. Får fel hela tiden när jag skrivier in telefonnummer som måste skrivas in.

Ring eller emaila supporten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att ladda hem drivrutinen en gång till, de kan ju faktiskt vara korrupta.

Som Lars skrev finns alternativet ASIO, skillnaden mot WDM är att du måste ställa latencyn ( buffersize ) ifrån ljudkortets kontrollpanel i stället för direkt inne i Sonar.

F.ö. finns ju roland.se, de brukar vara bra att ha att göra med ( Cakewalk-support via e-post = Fredrik ? )

Hoppas det löser sig

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade drivererrorproblem först med mitt ljudkort Edirol M-16DX, men det löste sig.

"The driver mode I'm using is MME (32bit) because with ASIO and WDM I got a driver error. I've made another thread about this and in it they told me to choose MME which solved the problem."

Men nu stötte jag på ett annat problem, det laggar när jag spelar in. Jag får reda på detta:

"The MME driver mode is the problem. It is high-latency. You'll either need to find WDM or ASIO drivers to get low latency on your sound device--or purchase a sound device that does have the appropriate low-latency drivers. MME mode will never get you where you need to be in terms of latency."

"Tech is right, Your card doesnt have WDM or ASIo drivers, that why you cant select them or download them. Usually when people want to record with their computer, they usually buy an audio sound card that will have drivers and also pre amps. onboard sound cards just are not built for the demands of audio recording. Look at EME, Edirol, Motu, Echo. These are all audio sound card manufactures and they make great cards for recording"

Jag köper ett ljudkort för 7000 och jag kan inte ens använda det för att spela in? Vad i helvete? Jag snackade med en kille från emusic.se där jag köpte mitt kort och jag är och var en grym nybörjare, men han rekommenderade mig detta kort för att spela in. Fan visst måste det finnas ASIO eller WDM drivrutiner någonstans?! Är det ingen som sitter på samma eller liknande kort som mig?!

Hej,

som sagt av andra här: kolla alltid först i din manual. I nästa steg med din återförsäljare, de skall veta vad som behöver göras i såna här fall. Kan ni inte komma fram till en lösning så kontakta supporten. Du betalar ju för den här hjälpen när du handlar i Sverige!

Självklart har M-16DX ASIO och WDM/KS-stöd och det är något av dem du skall använda tillsammans med inspelningsprogram. Drivrutinerna hittar du på den installationsskiva som följde med men det kan alltid vara värt att kolla hemsidan efter en uppdaterad variant. I skrivande stund är det version 1.01 som är den senaste för Windows XP. Du skriver förvisso inget om vilket operativsystem du använder men jag antar att du kör XP. Annars hittar du de andra drivrutinerna på samma ställen.

ASIO och WDM/KS funkar ungefär lika bra, personligen har jag en förkärlek den senare av den anledningen som Per (PGW) beskriver.

Info och drivrutiner hittar du här:

http://www.roland.com/products/en/M-16DX/index.html

Där återfinns även version 2 av operativsystemet till M-16DX. Det tillför en hel del fiffiga funktioner. Men vänta med att uppdatera själva maskinen tills du har en fungerande anslutning.

Följ instruktionerna i manualen om hur du avinstallerar drivrutinen. Börja sedan om i lugn och ro och följ alla installationsanvisningar.

Lycka till!

Mvh

Ludvig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade drivererrorproblem först med mitt ljudkort Edirol M-16DX, men det löste sig.

"The driver mode I'm using is MME (32bit) because with ASIO and WDM I got a driver error. I've made another thread about this and in it they told me to choose MME which solved the problem."

Men nu stötte jag på ett annat problem, det laggar när jag spelar in. Jag får reda på detta:

"The MME driver mode is the problem. It is high-latency. You'll either need to find WDM or ASIO drivers to get low latency on your sound device--or purchase a sound device that does have the appropriate low-latency drivers. MME mode will never get you where you need to be in terms of latency."

"Tech is right, Your card doesnt have WDM or ASIo drivers, that why you cant select them or download them. Usually when people want to record with their computer, they usually buy an audio sound card that will have drivers and also pre amps. onboard sound cards just are not built for the demands of audio recording. Look at EME, Edirol, Motu, Echo. These are all audio sound card manufactures and they make great cards for recording"

Jag köper ett ljudkort för 7000 och jag kan inte ens använda det för att spela in? Vad i helvete? Jag snackade med en kille från emusic.se där jag köpte mitt kort och jag är och var en grym nybörjare, men han rekommenderade mig detta kort för att spela in. Fan visst måste det finnas ASIO eller WDM drivrutiner någonstans?! Är det ingen som sitter på samma eller liknande kort som mig?!

Hej,

som sagt av andra här: kolla alltid först i din manual. I nästa steg med din återförsäljare, de skall veta vad som behöver göras i såna här fall. Kan ni inte komma fram till en lösning så kontakta supporten. Du betalar ju för den här hjälpen när du handlar i Sverige!

Självklart har M-16DX ASIO och WDM/KS-stöd och det är något av dem du skall använda tillsammans med inspelningsprogram. Drivrutinerna hittar du på den installationsskiva som följde med men det kan alltid vara värt att kolla hemsidan efter en uppdaterad variant. I skrivande stund är det version 1.01 som är den senaste för Windows XP. Du skriver förvisso inget om vilket operativsystem du använder men jag antar att du kör XP. Annars hittar du de andra drivrutinerna på samma ställen.

ASIO och WDM/KS funkar ungefär lika bra, personligen har jag en förkärlek den senare av den anledningen som Per (PGW) beskriver.

Info och drivrutiner hittar du här:

http://www.roland.com/products/en/M-16DX/index.html

Där återfinns även version 2 av operativsystemet till M-16DX. Det tillför en hel del fiffiga funktioner. Men vänta med att uppdatera själva maskinen tills du har en fungerande anslutning.

Följ instruktionerna i manualen om hur du avinstallerar drivrutinen. Börja sedan om i lugn och ro och följ alla installationsanvisningar.

Lycka till!

Mvh

Ludvig

Kör jag på 48000 istället för 44000 i sampling rate funkar det perfekt! Gör det någon skillnad att jag kör på 48000 istället?

Vad är buffer size egentligen? Vad ska man ha den på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklaringen på buffersize överlåtes gärna på någon piggare person, men vid "för liten" buffersize får du vanligtvis knepiga störningsljud ( typ skrap, knaster ) eller larmet "audio-engine stopped" - vad som är rätt storlek avgörs av datorn´s kapacitet ( CPU-fart, RAM-storlek etc. snabbare + mer = bättre ) hur det aktuella projektet ser ut ( många samplingar kräver mycket minne och / eller större / fler buffrar ) & hur välskrivna drivrutinerna är.

På min DAW ( Athlon 3400+, 3 GB RAM, RME FF400 ) kör jag storlek 128 & antalet & reglage-läget, beroende på projekt, varierar mellan 2 & 5 respektive längst till vänster & ungefär mitt på- om du spelar softsynthar / spelar in gitarr med effekter & direktlyssning vill du förmodligen ha få buffrar, eftersom ljudet kommer så pass mycket försenat till lurar / högtalare att det blir omöjligt att spela tajt med övriga instrument annars.

Vid mix eller instrumentinspelning via mick brukar jag höja latencyn ( via reglaget eller antalet ) , eftersom latency ändå inte spelar någon större roll då. En smärre varning dock - man kan faktiskt ha för stor latency, resultat : programmet gör ingenting eller kraschar.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör jag på 48000 istället för 44000 i sampling rate funkar det perfekt! Gör det någon skillnad att jag kör på 48000 istället?

Om du gör musik vill du köra på 44,1 KHz (så du slipper konvertera sen) och om du gör musik till film så kommer du troligtvis att vilja använda 48 KHz. Ljudkortet ska klara båda (och fler) om det kostar 7000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Kör jag på 48000 istället för 44000 i sampling rate funkar det perfekt! Gör det någon skillnad att jag kör på 48000 istället?

Om du gör musik vill du köra på 44,1 KHz (så du slipper konvertera sen) och om du gör musik till film så kommer du troligtvis att vilja använda 48 KHz. Ljudkortet ska klara båda (och fler) om det kostar 7000 kr.

Hur gör jag för att konvertera? För det funkar liksom inte om jag kör på 44,1 så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är skitkonstigt. Det SKA naturligtvis funka i 44.1. Det är ju typ den vanligaste standarden...

Å andra sidan, så GÅR det jättebra att jobba i 48 i alla fall. Sen när du exporterar kan du välja 44.1 om du vill. Jag poängterar "om du vill". Det går jättebra att köra mp3-or i 48 kHz oxå, t ex iTunes har inga problem med det alls. 44.1 är ju - om man ser det så - bara gammal CD-standard, och delar du med dig av mp3-filer, så behöver du inte ta hänsyn till det.

För att svara på frågan; Du kan välja samplerate i exportdialogen File->Export->Audio...

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...