Henkera Postat 4 januari 2008 Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 Man sitter och får en bas att låta så där underbart varm och perfekt för att sen öppna upp den i en wav editor för att se att fasen liger på tok förskjuten. Hur neutraliserar man ett fastförskjutet ljud på subtractorn utan att kompromissa karaktären på ljudet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 januari 2008 Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 personligen skulle jag skita i det.. 🙂 låter det helt otroligt bra så är det helt otroligt bra. men annars finns det väl en phasepot. till vänster om oscilatorerna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 4 januari 2008 Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 Hur menar du, Subben är ju mono. Eller missuppfattar jag något...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 januari 2008 Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 Man sitter och får en bas att låta så där underbart varm och perfekt för att sen öppna upp den i en wav editor för att se att fasen liger på tok förskjuten. Hur neutraliserar man ett fastförskjutet ljud på subtractorn utan att kompromissa karaktären på ljudet? ??? På vilket sätt är fasen förskjuten? Är det en stereofil du tittar på där vänster respektive högerkanal är skjutna mot varandra eller är det vågformerna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 4 januari 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 Man sitter och får en bas att låta så där underbart varm och perfekt för att sen öppna upp den i en wav editor för att se att fasen liger på tok förskjuten. Hur neutraliserar man ett fastförskjutet ljud på subtractorn utan att kompromissa karaktären på ljudet? ??? På vilket sätt är fasen förskjuten? Är det en stereofil du tittar på där vänster respektive högerkanal är skjutna mot varandra eller är det vågformerna? Nej, detta är inte frågan om att stereobredden är ojämn. Detta fenomen kan existera på en ren mono kanal. När man använder phaseshift på subtractorns oscilatorer så kan det det bli överhäng på övre eller undre delen av vågformen. Vet inte med vilka ord jag skall beskriva det, men samplar man ljudet och öppnar det i en wav editor så ser man fenomenet tydligt då vågformen pressas och hopas för mycket på någon sida av det neutrala mittstrecket så att där blir t.ex 80 db mot -60db istället för 80 mot -80 som det borde vara. Det finns ju korigeringsverktyg i editorn som kan rätta till det vid slutmix, men om man vet att bara ett ljud framkallar denna avikelse och man vill förhindra att subtractorn gör detta vid phase shift utan att kompromissa karaktären på ljudet, finns det något smart knep man kan ta till då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 januari 2008 Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 Ahh, nu förstår jag. Nej varför skall du korrigera detta? Om du har använt phaseshift för att uppnå ett ljud, varför paja det genom att skifta tillbaka fasen? Ljudet ändras om du ändrar fas. Likandant som att ändra pulsvåg till fyrkantsvåg. Förändrar ljudet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 4 januari 2008 Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 (redigerat) Aha, då hajjar jag. Det kallas DC offset på engelska (och kanske likströmförskjutning på svenska 🙁 ). Så vitt jag kan erfara uppstår den i alla syntar när du arbetar med vågformer som inte har en jämn pulsvidd, är dock inte hundra på vad det beror på. Det är dock inte begränsat till Reason eller Subtractorsynten. Själv brukar jag strunta i det, men prova att lägga ett högpassfilter med cutoff på noll, eller använd en MClass EQ med endast Lo Cut aktiverat så borde det lösa sig. EDIT: stavning. Redigerat 4 januari 2008 av royen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 4 januari 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 4 januari 2008 Aha, då hajjar jag. Det kallas DC offset på engelska (och kanske likströmförskjutning på svenska 😆 ). Så vitt jag kan erfara uppstår den i alla syntar när du arbetar med vågformer som inte har en jämn pulsvidd, är dock inte hundra på vad det beror på. Det är dock inte begränsat till Reason eller Subtractorsynten. Själv brukar jag strunta i det, men prova att lägga ett högpassfilter med cutoff på noll, eller använd en MClass EQ med endast Lo Cut aktiverat så borde det lösa sig. EDIT: stavning. Aha, tack. Ljudet jag gjort är en reproduktion av basgången i Rex the dogs remix av Dr Pressure och jag vet ju att ljudet skall gå att få o låta likadant om inte bättre utan att DC offset uppstår. Men jag skall pröva tippsen. Tack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 5 januari 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 5 januari 2008 Tyvär så fungerade inte att sätta low cut på EQ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 5 januari 2008 Anmäl Dela Postat 5 januari 2008 DC offset har inget med fas att göra. Det finns speciella pluggar för att ta bort DC offset. Man får det ofta från kassa/gamla mickar/syntar, brukar bli ett fult knäpp när man trycker på play eller stop. Dessutom är det inte säkert att du faktiskt har DC offset, har du använt en fyrkantsvåg med skev symmetri? Grejen är att då får du mer pös på ena sidan om -∞, vilket är i princip det samma som DC offset - de flesta syntar brukar kompensera för detta, vilket gör att det ser ut som att det är DC offset, men egentligen är det tvärt om! Förvirrande? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 5 januari 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 5 januari 2008 (redigerat) DC offset har inget med fas att göra. Det finns speciella pluggar för att ta bort DC offset. Man får det ofta från kassa/gamla mickar/syntar, brukar bli ett fult knäpp när man trycker på play eller stop. Dessutom är det inte säkert att du faktiskt har DC offset, har du använt en fyrkantsvåg med skev symmetri? Grejen är att då får du mer pös på ena sidan om -∞, vilket är i princip det samma som DC offset - de flesta syntar brukar kompensera för detta, vilket gör att det ser ut som att det är DC offset, men egentligen är det tvärt om! Förvirrande? Extremt förvirrande! Nej jag har använt sågtandsvågor i subtraktionsläge men det uppstår likväl när jag bara använder en flanger. Antar att jag får igonera detta, ville igentligen bara förstå varför det uppstår i ett slutet musikprogram som Reason. Det ställer ju till det lite när man skall slutmixa i en wav editor. Redigerat 5 januari 2008 av Henkera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.