liljekvist Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Min andra trÄd för kvÀllen, men detta har besvÀrat mig i ett par Är nu, och jag kan aldrig fÄ en tydlig förklaring pÄ detta, hittar inte detta pÄ Siten heller sÄ jag skirver en ny Topic NU! För att t.ex anvÀnda Vocodern i FL, eller bara genom att Recca in Ljud överhuvud taget i FL studio ( som basshunter exempelvis ), hur Kopplar jag Micken/Ljudkortet, till FL studio?? Finns det nÄgon bra SVENSK guide att tillgÄ, eller skulle nÄgon hÀr pÄ siten kunna ge mig en hjÀlpande hand? MVH, Liljekvist!
osiris Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Det beror ju pÄ vilken mic och vilket ljudkort du har. Oftast kopplar man micen till ljudkortet och ljudkortet till datorn.
liljekvist Postat 2 januari 2008 TrÄdstartare Postat 2 januari 2008 Det beror ju pÄ vilken mic och vilket ljudkort du har. Oftast kopplar man micen till ljudkortet och ljudkortet till datorn. Ja, men hur?
mrbjoorn Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Beror vÀl pÄ vad du har för ljudkort. Har du en kondensator mick och ett externt ljudkort sÄ blire vÀl nÄtt i denna stil: [Mick] ---XLR kabel---- [Ljudkort]---USB/FierWire kabel----- [Dator]
liljekvist Postat 2 januari 2008 TrÄdstartare Postat 2 januari 2008 Har inbyggt, skall finnas program har jag hört?
philmeizter Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Inte för att lĂ„ta för jobbig och sĂ„ men, om det nu Ă€r sĂ„ att du har irriterat dig pĂ„ detta problem ett bra tag nu, varför tar du inte saken i egna hĂ€nder och beger dig ner pĂ„ stan och gĂ„r in pĂ„ musikbörsen (som du nu antagligen har nĂ€ra ditt hem) och frĂ„gar dom dĂ€r.. đ Jag menar dom kan nog förklara aningen bĂ€ttre Ă€n att nĂ„gon sitter över internet och skriver det du ska göra, dem kan nog tipsa om ett ljudkort om det nu Ă€r sĂ„.. Jag tror det Ă€r ljudkortet problemet ligger i..đ
Lonian Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Inte för att lĂ„ta för jobbig och sĂ„ men, om det nu Ă€r sĂ„ att du har irriterat dig pĂ„ detta problem ett bra tag nu, varför tar du inte saken i egna hĂ€nder och beger dig ner pĂ„ stan och gĂ„r in pĂ„ musikbörsen (som du nu antagligen har nĂ€ra ditt hem) och frĂ„gar dom dĂ€r.. đ Jag menar dom kan nog förklara aningen bĂ€ttre Ă€n att nĂ„gon sitter över internet och skriver det du ska göra, dem kan nog tipsa om ett ljudkort om det nu Ă€r sĂ„.. Jag tror det Ă€r ljudkortet problemet ligger i..đ Personligen tror jag inte snubben hittat ljud portarna man stoppar in mikrofonen i. VĂ€nd pĂ„ datorn, anvĂ€nd ficklampa om det Ă€r mörkt. ;D Redigerat 2 januari 2008 av Lonian
aburman Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Vad har du för ljudkort och hurudana ingÄngar har det? Vad har du för mic och vilken typ av anslutning har den?
philmeizter Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Inte för att lĂ„ta för jobbig och sĂ„ men, om det nu Ă€r sĂ„ att du har irriterat dig pĂ„ detta problem ett bra tag nu, varför tar du inte saken i egna hĂ€nder och beger dig ner pĂ„ stan och gĂ„r in pĂ„ musikbörsen (som du nu antagligen har nĂ€ra ditt hem) och frĂ„gar dom dĂ€r.. đ± Jag menar dom kan nog förklara aningen bĂ€ttre Ă€n att nĂ„gon sitter över internet och skriver det du ska göra, dem kan nog tipsa om ett ljudkort om det nu Ă€r sĂ„.. Jag tror det Ă€r ljudkortet problemet ligger i..đ Personligen tror jag inte snubben hittat ljud portarna man stoppar in mikrofonen i. VĂ€nd pĂ„ datorn, anvĂ€nd ficklampa om det Ă€r mörkt. ;D Ack vad jobbigt om det ska ta ett par Ă„r innan man hittar portarna ;( ;D Redigerat 2 januari 2008 av philmeizter
Chris_Emil Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Om du sitter med tex ett SB kort och har en 3.5 koppling pĂ„ micen sĂ„ tror jag att det kan vara lite svĂ„rt att fĂ„ in micljudet. BĂ€sta lösningen Ă€r att skaffa ett ljudkort (frĂ„n musikbörsen ^^ som sagt) med XLR ingĂ„ngar och en mic till det. Jag kan inte minnas att jag lyckades fĂ„ in mic ljudet genom SB đ± (svar baserat pĂ„ att ingen info finns om ditt ljudkort) đ Annars tryck F9 och kolla lĂ€ngst upp till höger i mixern, dĂ€r ska finnas ingĂ„ng frĂ„n ditt ljudkort. Redigerat 2 januari 2008 av Chris_Emil
liljekvist Postat 2 januari 2008 TrÄdstartare Postat 2 januari 2008 Okej, för det första, nog fasike nvet jag var ingÄgarna finns, jag vet hur jag skall koppla in micken genom in och out i FL, dÀr har man ju sett guider pÄ. Jag menar inte pÄ att lÄta kaxig och proffeionell, och jag kan erkÀnna att jag har riktigt stora problem med jsut micken till FL. Musikbörsen existerar itne i vÄran lilla kommun Àn sÄ lÀnge vad jag vet, - Jag har ett intergrerat ljudkort ( det jag kan hitta under ljud pÄ enhetshanterar Àr ) ~ ASUStek TIGER LNA Hybrid Capture Device ~ Realtek high Defenition Audio SÄ lÄngt som ajg har kommit Àr att jag kopplar in micken i datorn, ( rosa litet hÄl med en mikrofon symbol till, som alla kanske vet ) jag kan fÄ in ljud i t.ex audacity eller över msn och sÄdant, problemet ligger i hur jag skall göra för att fÄ in detta i FL. Minns att jag en gÄng satt med ett program som gjorde detta Ät en lite halvt, och jag fick upp IN - saker i Mixern och OUT men jag fick aldrig riktigt nÄgot ljud? Eller, jag fick inget ljud. Micken Àr avsedd orginellt för att t.ex koppla in direkt i förstÀrkaren, men jag har ocksÄ köpt till en liten liten adapter som gör det möjligt att trycka in den i ett vanligt Ljud IngÄng eller vad jag nu skall sÀga! Detta Àr all information tillgÀnglig för stunden!
aburman Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Om du Àr sÀker pÄ att det inte Àr en kondensatormic (krÀver fantommatning) sÄ föreslÄr jag följande: -Kolla instÀllningar i FL för Recording devices (inte i mixern utan i instÀllningarna) -Kolla att ingÄngen för ljudkortet Àr aktiverad i Windows kontrollpanelen (LjudinstÀllningar), ev. aktivera Mic boost -VÀlj rÀtt ingÄng i mixern i FL Redigerat 2 januari 2008 av aburman
Chris_Emil Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Ok tack för informationen. Har du lÀst guiden pÄ flstudio.com ? (http://www.flstudio.com/help/html/effects_...skrecording.htm) Mest troligt Àr att du mÄste ha ASIO vilket inte finns pÄ ditt integrerade ljud. Finns dock drivisar som emulerar (ASIO4ALL) Som sagt innan, jag lyckades inte med detta förrÀn jag köpte Toneport, men det ska gÄ. Kör du Vista kan det vara Ànnu mer problematiskt Redigerat 2 januari 2008 av Chris_Emil
liljekvist Postat 2 januari 2008 TrÄdstartare Postat 2 januari 2008 Audio Recording not Availible ~ Audio Recorder requires audio inputs, thus will only work through ASIO drivers Please adjust your audio settings och dels, vad Àr en fantommatning?
aburman Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Audio Recording not Availible ~ Audio Recorder requires audio inputs, thus will only work through ASIO drivers Please adjust your audio settings och dels, vad Àr en fantommatning? Ladda ner Asio4All drivrutinerna som rekommenderades hÀr ovanför. Fantommatning Àr strömmatning som krÀvs av kondensatormikrofoner (48V).
liljekvist Postat 2 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 2 januari 2008 Har laddat ner Asio4All men jag förstĂ„r inte hur jag skall koppla/fixa ? NĂ„gon som har en bra guide angĂ„ende Asio4All och FL studios mixer och instĂ€llningar? Det vore underbart, nu nĂ€r man lĂ€rt sig Benni Bennasi Trummorna kunde det vara riktgt lĂ€kert med en Vocoder somfungerar đ !
Chris_Emil Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Har laddat ner Asio4All men jag förstĂ„r inte hur jag skall koppla/fixa ? NĂ„gon som har en bra guide angĂ„ende Asio4All och FL studios mixer och instĂ€llningar? Det vore underbart, nu nĂ€r man lĂ€rt sig Benni Bennasi Trummorna kunde det vara riktgt lĂ€kert med en Vocoder somfungerar đ ! Tror du ska göra sĂ„ som sĂ€gs lĂ€ngr upp och gĂ„ in kontrollpanelen, aktivera input pĂ„ ditt ljudkort (mic), sen trycka F10 i FL och vĂ€lja Audio till vĂ€nster. VĂ€lj sen ASIO4ALL i menyn, sen ska du trycka pĂ„ knappen "Show ASIO Panel" Kan du sen skriva ut vad du ser i WDM list hĂ€r ? Jag vet iaf att du mĂ„ste aktivera input för mic hĂ€r med.. om den finns i listan :S Tror fortfarande att bĂ€sta lösningen Ă€r nytt kort, 4sound finns nog nĂ€rmst till hands. TĂ€nkte du fĂ„ ljud ungefĂ€r som i lĂ„ten Satisfaction kanske ? đ Video tutorial för Vocodern finns Redigerat 2 januari 2008 av Chris_Emil
liljekvist Postat 2 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 2 januari 2008 [-] Realtek HDA ~GRĂN [-]Realtek HD Audio Input ~GRĂN In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD Audio Mic input ~GRĂN In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD Audio Line input ~Beyond Logic In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD rear output ~RĂD Out: 8x 44.1-192kHz, 32Bits [-]Realtek HDA SPDIF Out Out: 2x 44.1-192kHz, 32Bits [-] ASUSTeK Tiger LNA Hybrid Capture Device ~GRĂN [-]In: 2x 48kHz, 16bits ~GRĂN SĂ„dĂ€r, ASIO Buffer Size = 256 Samples ASIO Prepared / 44100Hz stĂ„s lĂ€ngst ner! SĂ ungefĂ€r sĂ„dĂ€r ser det ut, FĂ„r iallafall inte ut Ljud nĂ€r jag tar Asio4All v2 som Device i FL's Audio! Den startar inte ens nĂ€r man trycker pĂ„ Play. Men detta Ă€r iallafall all info om det dĂ€r!
Chris_Emil Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 (redigerat) [-] Realtek HDA ~GRĂN [-]Realtek HD Audio Input ~GRĂN In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD Audio Mic input ~GRĂN In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD Audio Line input ~Beyond Logic In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD rear output ~RĂD Out: 8x 44.1-192kHz, 32Bits [-]Realtek HDA SPDIF Out Out: 2x 44.1-192kHz, 32Bits [-] ASUSTeK Tiger LNA Hybrid Capture Device ~GRĂN [-]In: 2x 48kHz, 16bits ~GRĂN SĂ„dĂ€r, ASIO Buffer Size = 256 Samples ASIO Prepared / 44100Hz stĂ„s lĂ€ngst ner! SĂ ungefĂ€r sĂ„dĂ€r ser det ut, FĂ„r iallafall inte ut Ljud nĂ€r jag tar Asio4All v2 som Device i FL's Audio! Den startar inte ens nĂ€r man trycker pĂ„ Play. Men detta Ă€r iallafall all info om det dĂ€r! Testa stĂ€nga av alla, gör en liten "felkoll". Starta en och en igen (det gör du genom att markera en och trycka pĂ„ enable knappen) NĂ€r du fĂ„r ljud att fungera kollar du dina inputs i mixern, om inga finns, försöker du att aktivera en input tex "In: 2x 44.1-96kHz, 16bits" Hoppas det löser sig! đ edit: Tror du ska inaktivera "Realtek HDA ~GRĂN" och bara köra pĂ„ "ASUSTeK Tiger LNA Hybrid Capture Device ~GRĂN" RĂ€tt sĂ„ svĂ„rt att sitta hĂ€r pĂ„ forum med felsökning men gör sĂ„ gott jag kan đ Redigerat 3 januari 2008 av Chris_Emil
liljekvist Postat 3 januari 2008 TrÄdstartare Postat 3 januari 2008 NÀr jag lÄter alla vara stÀngda funkar det, NÀr jag aktiverar alla förutom hybrid Devicen funkar det, Men det finns inget pÄ Input. Men nÀr jag aktiverar hybriden eller alla och hybriden sÄ kommer det inget ljud och det stÄr not connected i mixer nÀr man ska vÀlja input, 2 pÄ mono och en pÄ stereo. SÄ jag vet inte vad det kan vara med dom, sÄhÀr lÄngt har jag kommit förut ocksÄ, men hÀr tar det stopp..
Lonian Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 (redigerat) För att fÄ vocoder Gör sÄ hÀr Kolla sÄ att volymkontrollen (bredvid klocan) Àr instÀlld pÄ "inspelning mikrofon", gÄr att gÄ in i avancerat och vÀlja den om de inte syns. DÀrefter startar du windows ljudinspelaren, eller om du har ett bÀttre inspelningsprogram. Lalla lite och spara som en wav fil. Funkar detta sÄ Àr ju din mic helt okej. Infoga detta som en audio sampel i fl studio och slÀng in den i vocodern. Vill du spela in direkt in i fl sÄ mÄste du trixa mer med instÀllningarna. GÄ in i mixern, vÀlja asio osv. SjÀlv spelar jag alltid in i Cool edit istÀllet för att orka bry mig med inspelning direkt i fl. PÄ nÄgot vis sÄ kÀnns det bara mera krÄngel med inspelning dÀr. Smaken Àr som baken, delad och fin. Redigerat 5 januari 2008 av Lonian
liljekvist Postat 8 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 januari 2008 (redigerat) SĂ„hĂ€r ligger det till nu! - jag har satt ASIO4ALL som drivrutin i F10 (Audio) i FL Studio - jag har dessa Gröna, en röd och en orange, ~ [-] Realtek HDA ~GRĂN [-]Realtek HD Audio Input ~GRĂN In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD Audio Mic input ~GRĂN In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD Audio Line input ~Beyond Logic In: 2x 44.1-96kHz, 16bits [-]Realtek HD rear output ~RĂD Out: 8x 44.1-192kHz, 32Bits [-]Realtek HDA SPDIF Out Out: 2x 44.1-192kHz, 32Bits - jag har avaktiverat Hybrid Capture device, för den gör sĂ„ att det inte gĂ„r att spela upp! - jag kan nu vĂ€lja mellan dessa i " IN " i mixern, ~ Stereo Realtek HD Audio Stereo Inp 1 - Realtek HD Audio Stereo Inp 2 Realtek HD Audio Mic Input 1 - Realtek HD Audio Mic Input 2 ~ Mono Realtek HD Audio Stereo inp 1 Realtek HD Audio Stereo inp 2 Realtek HD Audio Mic input 1 Realtek HD Audio Mic input 2 None - NĂ€r jag nu tar t.ex spĂ„r 2 i Mixern, och lĂ€gger till en vocoder och sedan vĂ€ljer " Realtec HD Audio Mic input 1 " och talar i micken, sĂ„ ser jag ljud barerna gĂ„r upp, coh i Vocodern, dock inget ljud! - NĂ€r jag vĂ€ljer "Realtek HD Audio Mic Input 1 - Realtek HD Audio Mic Input 2" SĂ„ ser jag ljud barerna gĂ„r upp i endast vocodern men inte i mixern, inget ljud! - Allt annat gör ingenting med micken, dvs, jag fĂ„r ignen reaktion av nĂ„tt annat av alternativen! jag fĂ„r som sagt inget ljud, men tryckler jag pĂ„ play sĂ„ gĂ„r pattern, eller om jag tar song sĂ„ gĂ„r den, allt Ă€r so mförut fasst utan ljud! NĂ€r jag sedan skall vĂ€lja "Out" sĂ„ finns dessa alternativen! ~ Stereo Realtek HDA SPDIF Out 1 - Realtek HDA SPDIF Out 2 None AnvĂ€nder jag PrimĂ€r Drivrutin sĂ„ fĂ„r jag ljud, men kan itne fĂ„ till Micken, samma med alternativet Högtalare (high defention audio) men ingen reaktion med alternativet "Realtek Digital Output", och sen har vi Asio4All, som ajg just beskrivit allt om! VAD GĂRA??? Redigerat 8 januari 2008 av liljekvist
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.