Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjaa..

Jag vet att liknande diskussioner redan har förekommit en hel del pĂ„ forumet, MEN har sökt igenom allt men inte hittat nĂ„gon anvĂ€ndbar information dĂ€rför vĂ€ljer jag att skapa en ny trĂ„d. (SĂ„ lĂ€nka helst inte vidare till andra trĂ„dar tack) 😛 I alla fall..

Jag har EN Technics 1210 mk2, kopplad till förstÀrkare, vidare kopplad AUX-in pÄ datorn, anvÀnder vanligt 5,1 ljudkort i datorn som körs pÄ Windows XP Pro.

Vad rekomenderar ni för program, som passar min utrustning, som gör att man kan spela mp3 genom dator och styra det via en vinylskiva? Och kan nÄgon beskriva hur ni gick tillvÀga eller hur man gör? Har provat Virtual DJ 5,0 OCH Traktor 3,3 (Scratch) men ingen av de vill funka som de ska.

Redigerat av breakmegamix
Annons
Postat

Jag anvÀnder M-audio torq conectiv och tycker det funkar bra, men jag har aldrig provat att köra det utan mixer, sÄ jag Àr inte 100% pÄ att det funkar utan. Men det borde gÄ om du kopplar skivspelaren till M-audioljudkortets ingÄng och sen kopplar ljudkortets utgÄng direkt till dina datorhögtalare (dÄ jag antar att du har aktiva högtalare eftersom du inte skriver om nÄgon förstÀrkare). Fast det borde Ä andra sidan funka med traktor scratch ocksÄ, dÄ det funkar pÄ samma sÀtt som torq conectiv.

Hur har du tÀnkt anvÀnda det förresten? Det kÀnns lite begrÀnsat att ha en skivspelare utan mixer om man ska styra mp3or med vinyl.

Postat (redigerat)
Jag anvÀnder M-audio torq conectiv och tycker det funkar bra, men jag har aldrig provat att köra det utan mixer, sÄ jag Àr inte 100% pÄ att det funkar utan. Men det borde gÄ om du kopplar skivspelaren till M-audioljudkortets ingÄng och sen kopplar ljudkortets utgÄng direkt till dina datorhögtalare (dÄ jag antar att du har aktiva högtalare eftersom du inte skriver om nÄgon förstÀrkare). Fast det borde Ä andra sidan funka med traktor scratch ocksÄ, dÄ det funkar pÄ samma sÀtt som torq conectiv.

Hur har du tÀnkt anvÀnda det förresten? Det kÀnns lite begrÀnsat att ha en skivspelare utan mixer om man ska styra mp3or med vinyl.

StĂ€mmer, jag har ingen förstĂ€rkare ut, utan kör direkt med ett par högtalare kopplad frĂ„n datorn. Min tanke Ă€r iofs inte sĂ„ storslagen, men eftersom jag dĂ„ bara har en turntable att leka med tĂ€nkte jag att genom ett program kunna köra mp3 lĂ„tar samt scratcha med dom. Om vi sĂ€ger att ja spelar en lĂ„t endast pĂ„ datorn kan ja scratcha med turntablen i bakgrunden. Vill jag scratcha direkt i lĂ„ten/lĂ„tarna jag har pĂ„ datorn anvĂ€nder jag mig av turntablen och pĂ„ de sĂ€ttet skrapa ihop nĂ„ fiffigt. 😉 KĂ€nns lite trĂ„kigt att behöva skaffa sig ett ljudkort, eftersom jag inte har nĂ„gon större anvĂ€ndning av den egentligen.

"Men det borde gÄ om du kopplar skivspelaren till M-audioljudkortets ingÄng och sen kopplar ljudkortets utgÄng direkt till dina datorhögtalare" Har tyvÀrr inge musikljudkort utan ljudkortet som jag har Àr ett vanligt "5,1 data-ljudkort".

SĂ„ det som vore storslaget Ă€r om man fĂ„r höra att man inte behöver nĂ„ extra ljudkort 😄 Det kanske finns nĂ„ liknande ljudkorts-mjukvara som funkar eller nĂ„ge?

PÄ Traktor fÄr jag ljudet frÄn vinylskivan in till programmet (fast ja vill tvÀrtom) och de lÄter vÀldigt hackigt, brusigt och fyrdubblat delay pÄ allt som lÄter.

Postat

Det jag skrev om M-audioljudkort var om du skulle köpa M-audio torq conectiv, dÀr conectiv Àr ett ljudkort.

Ljudet frÄn skivan gÄr in i datorn... vet du om att du mÄste ha speciella skivor för att styra t ex traktor? De innehÄller tidskoder och ljudet frÄn dem Àr en massa pipande, sÄ det lÄter som att du har anvÀnt vanliga skivor. Testa traktor scratch igen med tidskodsskivor, de ska följa med traktor scratch.

Annars kan du testa den hÀr metoden: http://www.schillmania.com/content/media/t...use_scratching/

Gratis och ser ut att funka ok för enklare scratches.

Postat

Hehe, ganska coolt program faktiskt men dock inte den bĂ€sta lösningen 😕 Har inte provat med tidskodsskivor, men de ska inte va för svĂ„rt att fixa.

AngÄende traktor, inte ska man behöva nÄ extra ljudkort för att kunna styra mp3 via skivspelaren?

Och en frÄga utöver Àmnet, de gÄr vÀl bra att koppla in 1 skivspelare till en dj-mixer och scratcha pÄ de sÀttet?

Postat
Tjaa..

Jag vet att liknande diskussioner redan har förekommit en hel del pĂ„ forumet, MEN har sökt igenom allt men inte hittat nĂ„gon anvĂ€ndbar information dĂ€rför vĂ€ljer jag att skapa en ny trĂ„d. (SĂ„ lĂ€nka helst inte vidare till andra trĂ„dar tack) 🙂 I alla fall..

Jag har EN Technics 1210 mk2, kopplad till förstÀrkare, vidare kopplad AUX-in pÄ datorn, anvÀnder vanligt 5,1 ljudkort i datorn som körs pÄ Windows XP Pro.

Vad rekomenderar ni för program, som passar min utrustning, som gör att man kan spela mp3 genom dator och styra det via en vinylskiva? Och kan nÄgon beskriva hur ni gick tillvÀga eller hur man gör? Har provat Virtual DJ 5,0 OCH Traktor 3,3 (Scratch) men ingen av de vill funka som de ska.

Serato Scratch Live klarar det du söker. http://www.scratchlive.net

Postat
Hehe, ganska coolt program faktiskt men dock inte den bĂ€sta lösningen đŸ˜Č Har inte provat med tidskodsskivor, men de ska inte va för svĂ„rt att fixa.

Du MÅSTE ha tidskodade skivor för att kunna spela musik pĂ„ datorn pĂ„ din skivspelare. DĂ€remot behöver du inte de svinigt dyra ljudkorten man fĂ„r med i bl.a. Serato och Final Scratch som mĂ„nga tror. Jag köpte ett begagnat Maya44USB pĂ„ blocket för en tusing. Sen Ă€r det bara att fixa mjukvaran och bestĂ€lla "reservskivor" frĂ„n den tillverkare du vill..

SjÀlv fixade jag Ms.Pinky som Àr opensource och hela tiden görs om och utvecklas av sina anvÀndare. Det kostar $99 och klarar Àven av att köra videos om du nu kÀnner för det.

Och dÄ fick jag med dessa fyra skivor OCH en skiva till Torq av nÄgon konstig anledning..

2B2P_2x5_opt.jpg

Ms.Pinky

Det som kan krÄngla med din setup kommer förmodligen att vara signalstyrkan. jag skulle tipsa om att skaffa en preamp (299kr pÄ netonnet) och se till att du har en bra nÄlr pÄ skivspelaren. jag kan rekomendera Shure's M44-7 som Àr en gammal klassiker.

Postat (redigerat)
Hehe, ganska coolt program faktiskt men dock inte den bĂ€sta lösningen đŸ˜± Har inte provat med tidskodsskivor, men de ska inte va för svĂ„rt att fixa.

Du MÅSTE ha tidskodade skivor för att kunna spela musik pĂ„ datorn pĂ„ din skivspelare. DĂ€remot behöver du inte de svinigt dyra ljudkorten man fĂ„r med i bl.a. Serato och Final Scratch som mĂ„nga tror. Jag köpte ett begagnat Maya44USB pĂ„ blocket för en tusing. Sen Ă€r det bara att fixa mjukvaran och bestĂ€lla "reservskivor" frĂ„n den tillverkare du vill..

SjÀlv fixade jag Ms.Pinky som Àr opensource och hela tiden görs om och utvecklas av sina anvÀndare. Det kostar $99 och klarar Àven av att köra videos om du nu kÀnner för det.

Och dÄ fick jag med dessa fyra skivor OCH en skiva till Torq av nÄgon konstig anledning..

2B2P_2x5_opt.jpg

Ms.Pinky

Det som kan krÄngla med din setup kommer förmodligen att vara signalstyrkan. jag skulle tipsa om att skaffa en preamp (299kr pÄ netonnet) och se till att du har en bra nÄlr pÄ skivspelaren. jag kan rekomendera Shure's M44-7 som Àr en gammal klassiker.

Okej, man mÄste alltsÄ inte ha svindyra ljudkort men mÄste man verkligen i huvudtaget ha ett "musik-ljudkort"? Om man mÄste, vad ska ljudkortet innefatta eller vad mÄste den ha för specifikation sÄ man vet att den kan spela mp3:or pÄ skivspelaren? Eftersom det finns sÄnt stort utbud pÄ ljudkort och priserna varierar avsevÀrt Àr de svÄrt att veta vilken man egentligen behöver..

RIAA behöver jag ej, har bra utsignal och har kopplat in skivspelaren till phono pÄ förstÀrkaren + jordade kabeln sÄ de funkar fint utan en sÄdan.

Postat (redigerat)

Det verkar enligt dom att man mÄste ha ett externt ljudkort och en mixer ocksÄ vilket ja itne har.. Kolla http://www.rane.com/scratch.html

Jo de stÀmmer, provade nyss mÄste ha hÄrdvara..

Jag Àr inte ute efter att köpa ett nytt ljudkort, söker helst efter andra lösningar. Men att skaffa ett verkar ju nÀstan va de enda alternativet. Om man inte kör pÄ programmet Traktor som sÀgs ska funka och dÄ behöver jag bara skaffa en tidskodad skiva..

Postat
Det verkar enligt dom att man mÄste ha ett externt ljudkort och en mixer ocksÄ vilket ja itne har.. Kolla http://www.rane.com/scratch.html

Jag Àr inte ute efter att köpa ett nytt ljudkort, söker helst efter andra lösningar. Men att skaffa ett verkar ju nÀstan va de enda alternativet. Om man inte kör pÄ programmet Traktor som sÀgs ska funka och dÄ behöver jag bara skaffa en tidskodad skiva..

Serato Scratch Live Àr ett helt system med bÄde ljudkort och mjukvara. De fungerar inte utan varann. Du behöver inte nÄgon mixer, koppla frÄn ljudkortets utgÄng till din förstÀrkare (eller vad du nu vill koppla till) istÀllet.

Postat (redigerat)

Serato Scratch Live Àr ett helt system med bÄde ljudkort och mjukvara. De fungerar inte utan varann. Du behöver inte nÄgon mixer, koppla frÄn ljudkortets utgÄng till din förstÀrkare (eller vad du nu vill koppla till) istÀllet.

Jo, men dĂ„ mĂ„ste ja fortfarande skaffa mig det systemet.. Och som "nĂ€stan đŸ˜±" sagt kostar de enligt http://www.blenda.com/item/item.asp?id=18577 6875:- vilket inte kĂ€nns sĂ„dĂ€r yeah..

Postat
Jo, men dĂ„ mĂ„ste ja fortfarande skaffa mig det systemet.. Och som "nĂ€stan đŸ˜±" sagt kostar de enligt http://www.blenda.com/item/item.asp?id=18577 6875:-

Vad har du för budget dÄ? Du har inte nÀmnt ett ord om vad du Àr beredd att betala för ett system. Scratch Live mÄ kosta en slant, men sÄ funkar det problemfritt ocksÄ. M-Audio har ju sitt Torq, men jag har ingen aning om kvaliteten pÄ den lösningen. Den kostar mindre Àn Scratch Live.

Postat (redigerat)
Jo, men dĂ„ mĂ„ste ja fortfarande skaffa mig det systemet.. Och som "nĂ€stan đŸ˜±" sagt kostar de enligt http://www.blenda.com/item/item.asp?id=18577 6875:-

Vad har du för budget dÄ? Du har inte nÀmnt ett ord om vad du Àr beredd att betala för ett system. Scratch Live mÄ kosta en slant, men sÄ funkar det problemfritt ocksÄ. M-Audio har ju sitt Torq, men jag har ingen aning om kvaliteten pÄ den lösningen. Den kostar mindre Àn Scratch Live.

Okej, kanske lite otydligt men om man lÀser alla poster sÄ stÄr det att ja helst inte vill köpa nÄgot extra dvs, hÄrdvara. NÄn mjukvara kan ja hellre tÀnka mig. Jag vill i princip kolla hur man kan göra de pÄ de bÀsta och billagste sÀttet. Men ja Àr tacksam för ALLA svar.

NÄgon som har mer ?

Postat (redigerat)

En frÄga utöver frÄgan ja stÀllde i topicen.

NÄgon enkel bra billig dj mixer, i stort sett enbart för scratchning pÄ en skivspelare, att rekomendera?

Postat

NÄgon enkel bra billig dj mixer, i stort sett enbart för scratchning pÄ en skivspelare, att rekomendera?

Kika pÄ en begagnad Vestax 05 eller 07. Billiga scratchmixers Àr det ont om eftersom du behöver en mycket slitstark crossfader.

Postat

MĂ„nga krav dĂ€r 🙂 Men som plattvĂ€ndaren skriver sĂ„ Ă€r det nog bĂ€st att köpa begagnat, för det Ă€r svĂ„rt att hitta en bra scratchmixer under 3000 ny. Kolla "marketplace" pĂ„ djbattle.net sĂ„ hittar du sĂ€kert nĂ„got.

Det finns sÄklart mixers som gÄr pÄ runt 1000 kr nya som Àr hyfsade, men har du tÀnkt komma igÄng med scratchandet sÄ kommer du att "vÀxa ur" dem ganska fort. Först och frÀmst sÄ har de ofta en ganska flack crossfaderkurva ("cut in time", tiden frÄn att ljudet gÄr frÄn 0 till maximal volym), vilket Àr frustrerande. Sen sÄ hÄller crossfadersena inte sÄ lÀnge, sÄ i lÀngden blir det en förlustaffÀr. Dessutom Àr andrahandsvÀrdet för sÄna mixers i princip noll.

Vestax 05 skulle jag passa mig lite för dÄ de Àr rÀtt utdaterade prestandamÀssigt. 07 Àr ok, men de var/Àr sÄ dyra frÄn början att de Àr svÄra att komma över billigt. Om du ska köpa en billig begagnad vestax sÄ kolla efter 06:an (dock inte samurai-versionen som Àr kass), den har samma prestanda som 05:an, men brukar gÄ att fÄ för runt en tusenlapp.

Kolla om du kan komma över en Stanton SA-5 begagnat, det Àr en grymt underskattad mixer. Med en mindre modifikation fÄr den en supersnabb kurva, den har hamsterswitch och stÀllbar kurva pÄ alla faders plus en massa andra godbitar. Den Àr hyfsat billig ny, sÄ den borde du enkelt kunna hitta för under 2000. Annars kan du kolla efter en Urei 1601. Det Àr ocksÄ en bra scratchmixer som inte Àr sÄ dyr ny, sÄ du borde kunna hitta en för ett överkomligt pris.

Postat

Ah okej tacksam för svar dÀr. Ska kika lite mer pÄ olika dj-mixers.

Men om vi sÀger att ja surfar in pÄ en hemsida, fÄr syn pÄ en dj mixer och vill kolla att crossfadern Àr bra, hur ser man de och vad stÄr de?

Postat

Ta och kolla DJbattle.net sÄ hittar du sÀkert nÄtt bra..

Du borde kunna köra pĂ„ den setupen du har, men du MÅSTE skaffa dig Ă„tminstone EN tidskodad vinylskiva för att kunna spela mp3:or pĂ„ din skivspelare. Du kan köpa vilken skiva du vill beroende pĂ„ vilket program du ska anvĂ€nda, men jag skulle tipsa om att köpa en FinalScratch Vinyl som du anvĂ€nder till Traktor dĂ„ jag tycker att det funkar bĂ€st Ă€ven utan vinylspelare. SĂ„ om du ska anvĂ€nda en av tvĂ„ mjukvaruspelare till mp3:or och andra mjukvaruspelaren till din vinylspelare tycker JAG att det Ă€r det bĂ€sta programmet.

Men som jag skrev tidigare Àr risken att du fÄr problem med signalstyrkan vilket gör att mjukvaran inte klarar av att förstÄ tidskoden pÄ skivan. var ocksÄ noga med att se till att höger och vÀnster Àr rÀtt kopplade hela vÀgen annars kommer allt lÄta knas eller kanske tillochmed gÄ baklÀnges, skivorna Àr vÀldigt stereo kÀnsliga!

Postat (redigerat)
Ah okej tacksam för svar dÀr. Ska kika lite mer pÄ olika dj-mixers.

Men om vi sÀger att ja surfar in pÄ en hemsida, fÄr syn pÄ en dj mixer och vill kolla att crossfadern Àr bra, hur ser man de och vad stÄr de?

Kolla recensionerna av mixrar pÄ skratchworx.com, de Àr utförliga och bra. DÀr lÀr du dig ocksÄ lite om vad du ska kolla efter hos en bra scratchmixer.

Redigerat av wallie999
Postat

En grej stÄr fortfarande oklart, angÄende vinylskivorna. MÄste man ha speciella tidskodade skivor beroende pÄ vilket program man anvÀnder? Eller Àr de fritt fram att ta vilken som helst?

Vad tros om det hÀr ljudkortet?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=185134

Billigaste ja kunde hitta 😉, hittar ingen mer information om den bara förutom att de Ă€r ett usb ljudkort. Ett plus för namnet ocksĂ„..

Postat

De enda skivorna jag vet som kan anvÀndas i olika program Àr Torq skivorna som Àven ka spelas i Ms.Pinky. Men annars Àr du tvungen att anvÀnda Serato skivor för seratos mjukvara och Finalscratch skivor till Traktor o.s.v.

Det dÀr ljudkortet funkar garanterat! Det sÀljs till och med som en del i ett paket med Ms.Pinky mjukvaran och skivorna.

Postat (redigerat)
De enda skivorna jag vet som kan anvÀndas i olika program Àr Torq skivorna som Àven ka spelas i Ms.Pinky. Men annars Àr du tvungen att anvÀnda Serato skivor för seratos mjukvara och Finalscratch skivor till Traktor o.s.v.

Det dÀr ljudkortet funkar garanterat! Det sÀljs till och med som en del i ett paket med Ms.Pinky mjukvaran och skivorna.

Det dĂ€r var visst inge ljudkort 😉 dom hade skrivit fel pĂ„ hemsidan och menar egentligen m-audios tidskodade skivor..

Postat
Det dĂ€r var visst inge ljudkort 😆 dom hade skrivit fel pĂ„ hemsidan och menar egentligen m-audios tidskodade skivor..

Det ÄR ett ljudkort men inte till det priset de hade skrivit.. Kan tĂ€nka mig att det gĂ„r pĂ„ ungefĂ€r 1500kr om du bestĂ€ller det utomlands, men sĂ„ mycket billigare Ă€n sĂ„ kan du nog inte fĂ„ det nytt, Men kolla Djbattle.net och blocket sĂ„ kan du sĂ€kert hitta nĂ„tt billigare.

Postat (redigerat)

Vad tros sÄ om att investera final scratch 1.1? 3 tidsskodade skivor + sjÀlva externa ljudkortet (bildlÀnk: http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Co...-Amp-large.jpg) riktigt.. licens och support.. nytt.. kan fÄ de för runt 1000:- va tros ? dock 3 Är gammal och om de gÄr att uppdatera vet ja inte nÄn som vet ? de verkar som man bara kan uppgradera till 1.0.7 lÀnk: http://www.stantondj.com/v2/fs/spt_fs10.asp trÄkigt isf.. de nya Àr ju finalscratch 2 och uppÄt.. va tycks om FS 1.1 paketet ?

Postat

Go for it!

Det Àr förmodligen det absolut bÀsta du kan fÄ tag pÄ för det priset Àven om du skulle lÀgga en tusenlapp till!

Postat (redigerat)

Äntligen ett svar 😕

Men dÄ ÄterstÄr ju frÄgan vilka dj-program som fungerar till ljudkortet eftersom programmet ja kommer fÄ om ja köper paketet Àr ju final scratch 1.1 vilket inte verkar gÄ att uppdatera nÄgot mer (kanske till 1.5), vilket Àr trÄkigt. SÄ skulle vilja ha ett nyare program till de om de finns nÄt ni kan rekomendera ??

Postat
Go for it!

Det Àr förmodligen det absolut bÀsta du kan fÄ tag pÄ för det priset Àven om du skulle lÀgga en tusenlapp till!

Nja, det Àr kanske det bÀsta man fÄr för det priset, men om man lÀgger pÄ en dryg tusenlapp sÄ fÄr man M-audio Torq Conectiv, ett i mina ögon mycket bÀttre val. LÀgre latency och mycket bÀttre mjukvara. Final scratch 1.1 körs dessutom i linux, sÄ man mÄste ha dualboot (bÄde windows/osx och linux). Det Àr inget problem om man bara ska scratcha eller spela skivor, men om man t ex vill spela in mixar i windowsprogram sÄ blir det svÄrt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.