Jump to content
Annons

Formatera datorn?


Memphis

Recommended Posts

Tänkte formatera min disk (C:) pga. olika anledningar. Har läst att man skall stoppa i Xp-skivan och starta om men för att den skall boota från CDrom så skall man ändra CDrom till "First device" som hårdisken annars är, men jag hittar inte riktigt var i BIOS-systemet var man ställer in detta.

Någon som vet exakt var i Bios man ställer in detta?

MVh

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara olika i olika BIOS-versioner och i BIOS från olika tillverkare.

Det vanligaste är nog att det kallas "Boot sequence", tror jag - så leta efter det eller något liknande. Det är inte säkert att det finns i samma many som där du kan detecta diskarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte formatera min disk (C:) pga. olika anledningar. Har läst att man skall stoppa i Xp-skivan och starta om men för att den skall boota från CDrom så skall man ändra CDrom till "First device" som hårdisken annars är, men jag hittar inte riktigt var i BIOS-systemet var man ställer in detta.

Någon som vet exakt var i Bios man ställer in detta?

MVh

/Memphis

Brukar vara i menyn näst längst till höger (menyn heter boot på mina datorer),

namnet kan nog variera beroende vilket biosföretag som tillverkat det..

Jaha jag var sist som vanligt med svaret 😉

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

...så vilken dator har du? Alternativt vilket moderkort?

Då kan vi säga vilken BIOS-modell/tillverkare som används och var menyn finns.

Ja, det kan ju vara smart förstås eftersom det finns olika BIOS-system.. 😛

Ja, men det är en ihopbygggt dator som något butik satte ihop åt mig..så jag vet inte vad det är för grafikkort, kanske går att kolla någonstans i datorn eller måste jag öppna o kolla? 🙂

Har iaf:

XP Home Edition SP2 version 2002

AMD Sempron Processor 1,6GHz PAE

Om det nu hjälper något. 😲

Har en till hårdisk i datorn också, om det är bra att veta. 😄

Men jag får väl testa igen och försöka hitta och eventuellt testa mig fram.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte formatera min disk (C:) pga. olika anledningar. Har läst att man skall stoppa i Xp-skivan och starta om men för att den skall boota från CDrom så skall man ändra CDrom till "First device" som hårdisken annars är, men jag hittar inte riktigt var i BIOS-systemet var man ställer in detta.

Någon som vet exakt var i Bios man ställer in detta?

MVh

/Memphis

Oftast behöver man inte göra det.

Om man startar med XP-Skivan så brukar det komma upp en liten text i början där det spår typ så här.

Boot from cd....

Tryck på valfri tabgent för att starta med cd-skivan,

Tänk på att även alla filer försvinner. Det är inte bara operativsystemet och programmen som försvinner utan också även dina filer.

Ha det bra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast behöver man inte göra det.

Om man startar med XP-Skivan så brukar det komma upp en liten text i början där det spår typ så här.

Boot from cd....

Tryck på valfri tabgent för att starta med cd-skivan,

Som jag sade innan så händer inget speciellt när man startar om datorn med XP-skivan i.. 😲

Tänk på att även alla filer försvinner. Det är inte bara operativsystemet och programmen som försvinner utan också även dina filer.

Är fullt medveten om detta, tack ändå! 🙂 Jag har sparat det jag vill ha kvar på min andra disk. 😉

Avaktivera att Hårdisken inte Bootar Alls. så måste jag göra på min stationära, för kan inte välja att CD/DVD-ROM kan vara första.Men XP installationen hitatr den ändå, bara se till att ändra tillbaka när XP installationen på skivan startar om

Och var ställer man in så att datorn inte bootar alls? 😐 Kontrollpanelen? Hittar inte mycket där iaf..

Tack alla som försöker hjälpa mig, uppskattas!

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

På ett flertal datorer kan man också trycka F12 innan Windows hinner starta. Då får man en bootmeny där man kan välja vilken enhet som datorn ska starta ifrån. Då slipper du ändra 'boot sequence' i BIOS.

Det val du gör i bootmenyn sparas inte, och nästa gång du startar datorn är hårddisken förstaval igen.

Fungerar inte F12 på din dator, använd Del och ändra i BIOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du hur du tar dig in i BIOS?

Jag skrev ju i under underrubriken på tråden att jag inte hittar i BIOS. Alltså så vet jag ju hur man tar sig i BIOS men det är ju där jag inte hittar. Har letat i alla menyer..

På ett flertal datorer kan man också trycka F12 innan Windows hinner starta. Då får man en bootmeny där man kan välja vilken enhet som datorn ska starta ifrån. Då slipper du ändra 'boot sequence' i BIOS.

Det val du gör i bootmenyn sparas inte, och nästa gång du startar datorn är hårddisken förstaval igen.

Fungerar inte F12 på din dator, använd Del och ändra i BIOS.

Tack Linus, skall testa detta.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du hur du tar dig in i BIOS?

Jag skrev ju i under underrubriken på tråden att jag inte hittar i BIOS. Alltså så vet jag ju hur man tar sig i BIOS men det är ju där jag inte hittar. Har letat i alla menyer..

På ett flertal datorer kan man också trycka F12 innan Windows hinner starta. Då får man en bootmeny där man kan välja vilken enhet som datorn ska starta ifrån. Då slipper du ändra 'boot sequence' i BIOS.

Det val du gör i bootmenyn sparas inte, och nästa gång du startar datorn är hårddisken förstaval igen.

Fungerar inte F12 på din dator, använd Del och ändra i BIOS.

Tack Linus, skall testa detta.

/M

På min bärbara gäller F11 för bootmenyn......

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså så vet jag ju hur man tar sig i BIOS men det är ju där jag inte hittar. Har letat i alla menyer..

Det här som sagt olika, med för mitt system väljer jag först

ADVANCED BIOS FEATURES

varefter jag går till

FIRST BOOT DEVICE

och ändrar där.

Men som någon redan nämnde ovan behöver det inte ännu betyda att starten sker direkt från CD efter ändringen, du kan fortfarande bli tvungen att trycka på någon tangent i rätt ögonblick, annars gör datorn ändå en normalstart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte formatera min disk (C:) pga. olika anledningar. Har läst att man skall stoppa i Xp-skivan och starta om men för att den skall boota från CDrom så skall man ändra CDrom till "First device" som hårdisken annars är, men jag hittar inte riktigt var i BIOS-systemet var man ställer in detta.

Någon som vet exakt var i Bios man ställer in detta?

MVh

/Memphis

vet du vad för fabrikat av moderkortet du har. hade en compaq med liknande problem . kommer du in i bios glömm inte att spara ändringen .om inte,vad händer om du byter plats med cd rom och hårddisken jag säger inte att detta är rätt nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
På ett flertal datorer kan man också trycka F12 innan Windows hinner starta. Då får man en bootmeny där man kan välja vilken enhet som datorn ska starta ifrån. Då slipper du ändra 'boot sequence' i BIOS.

Det val du gör i bootmenyn sparas inte, och nästa gång du startar datorn är hårddisken förstaval igen.

Fungerar inte F12 på din dator, använd Del och ändra i BIOS.

På min bärbara gäller F11 för bootmenyn......

Tack Linus och Masu! Detta funkade kanon. Jag tryckte på F11 och en lista över hårdiskarna, diskettstationen och min CDrom visades. Jag valde CDrom och den började läsa från skivan och nu kunde jag sätta igång installationen och formatera datorn samt ominstallera XP.

Tack Igen!

Datorn blev mycket snabbare och problemen försvann. 😉

EDIT: Dock försvann även drivrutinerna för ljudkortet. 😆 Fick googla en bra stund tills jag hittade rätt som funkade. Men det löste sig iaf. 😉

Även några program jag hade på den disk jag inte formaterade fungerade inte längre. Antar att det har göra med att programmen hade systemfiler i C-diskens system32-mapp. :rolleyes: Men det blir bara installera om.. 😄

Mvh

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...