Jump to content
Annons

Behöver hjälp med köp av trummor


KramerStriker

Recommended Posts

Annons

Hej!

Innan det går att ge några bra svar så behöver vi nog lite mer kött på benen.

Vad hade du tänkt dig för något....nytt eller begagnat?

Hur många pukor och cymbaler?

Om det är nytt du är ute efter så är det svårt att få någonting riktigt vettigt under 5000 kr.

Men det finns nya trumset för ca. 3.300 kr även om det då naturligtvis inte är de bästa.

Om jag vore dig skulle jag i sådana fall kolla in de billigaste trummorna från framför allt Pearl,

men även Tama. Ludwig har också ett billigt set för under 5000 kr men jag vet ingenting om dess kvalitet.

Tama Swingstar är oerhört bra trummor för pengarna, men dessa kostar ca. 7000 kr nya.

Ett par begagnade kan du ju få för under 5000 kr.

Det kan vara smart att hitta ett bra begagnat. Då kan du sedan komplettera med lite bättre och

fler cymbaler utan att totalpriset drar iväg alltför mycket. De cymbaler som ingår i trumseten som nya

är ju ingenting som är något vidare bra. Ofta är det tvärtom bara rena smörjan!

Men dessa kan ju gå utmärkt att börja med tills du har råd med lite bättre.

Om du funderar på begagnat så ska du framför allt kontrollera att gängor på cymbalstativ,

pukållare, stämskruvar osv. är felfria samt att bastrumspedal och hi-hatens stativ/pedal är felfria.

Trummorna som sådan brukar kunna funka bra även på dessa billigare varianter.

Det är det som är metallpå trumsetet (skruvar mm.) som brukar kunna vara det mest kritiska

som man ska se upp med. Rent ljudmässigt kan man få riktigt superbra ljud även i de billigaste trummorna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "bra" kompletta trumset för 5000kr. Endast en professionell hi-hat går på mellan kanske 2200 och 4000 ny.

Som tidigare nämnt finns det dugliga set i form av tama swingstar, pearl forum och dylika, problemen med dessa är i regel bristfällig och billig hardware(dvs stativ, lugs osv), och i dessa ingångar grytlock till cymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "bra" kompletta trumset för 5000kr. Endast en professionell hi-hat går på mellan kanske 2200 och 4000 ny.

Som tidigare nämnt finns det dugliga set i form av tama swingstar, pearl forum och dylika, problemen med dessa är i regel bristfällig och billig hardware(dvs stativ, lugs osv), och i dessa ingångar grytlock till cymbaler.

Jo, det är sant att det oftast är just hardware som är ackilleshälen på billiga nya trumset

(bortsett från cymbalerna då som alltid är av billig och enklaste sort), men det man också

ska ha fullständigt klart för sig är att hardware även på dessa billiga trumset numera är helt okay

så länge man håller sig till de allra största och namnkunnigaste fabrikaten.

Håller man sig inom t.ex. Pearl, Tama, Yamaha, Mapex, Sonor, Ludwig så får man väldigt mycket

för pengarna på både trummor och hardware trots att de medföljande hardware är av lite enklare slag

på deras billigaste modeller än de hardeware som finns att köpa till de mer "professionella" trumseten.

Bara för att de är billigare så innebär det inte att de för den sakens skull är dåliga.

Men hardware som ingår i de mer anonyma och udda fabrikaten som Dixon, Dynamic och

allt vad de nu heter så brukar stativ och annat däremot kunna vara riktigt dåliga.

Håll dig till de stora fabrikaten så får du med hardware som i regel är helt okay även om det

naturligtvis finns bättre stativ mm. att köpa. Men man kan ju alltid köpa sig nya och bättre stativ och

pedaler så småningom.

Samma sak gäller även cymbalerna. De cymbaler (inkl. hi-hat locken) är inget vidare,

men de kan i många fall duga till en första start att börja med. Men räkna med att skaffa nytt inom

något år eller max 2. Och samma princip gäller även här: Håll dig till välkända trumfabrikat så är oddsen

lite större att du får med cymbaler som inte är av papper!!

En annan variant är att du skaffar dig ett nybörjartrumset i ett paket där cymbalerna då brukar ingå,

men att du ber butiken räkna av summan för cymbalerna och att du redan från början byter ur dessa

till ett snäpp högre kvalitet. Då får du alltså lägga till en summa men då kommer nog priset att

överskrida 5000 kr. Å andra sidan får du ju bättre kvalitet, en skönare spelkänsla och ett bättre sound.

En grej som är rätt viktigt att tänka på är att det ställs betydligt större kvalitetskrav på allt hardware

(och trummorna med för den delen) om man regelbundet ska packa upp och ner grejerna och

kanske tom. turnera med dem. Då slits framför allt hardware oändligt mycket mer än när de står

på samma plats hela tiden. Men så länge man bara har sitt trumset på samma plats så kommer man

ganska långt med de stativ, pukhållare, lugs (stämhus), skruvar mm. som ingår i dessa "nybörjar"-trumset.

Därför säger jag återigen: Håll dig till de absolut största och mest kända fabrikaten så får du väldigt mycket trummor för pengarna!

Så småningom kan du skaffa fler och bättre stativ och cymbaler och du kan även

byta ut trumskinnen till t.ex. Remo Pin-Stripe som slagskinn. Det ger bättre sound, en bättre spelkänsla,

och trummorna håller stämningen lite bättre med dessa skinn. Men framför allt känns det och

låter mycket bättre än de enkla och billiga trumskinn som brukar följa med från fabrik.

Vissa trumset brukar ha Remo Pin-Stripe redan från fabrik även på de billigaste modellerna,

så kolla upp detta innan du hostar fram plånboken.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte till något företag som skeppar trummor med pinstripes som standard. Dom flesta av dom stora namnet har "egna" trumskinn på sina billiga kit (som visserligen görs av kända företag men dom är inte av i närheten samma kvalité). Pearl har sina "Pearl pro tones" och Tama har liknande skräp.

"Top of the line"-Pearl-kit skeppas oftast liksom Sonor med Remo Ambassadors och Tama Starclassics har senare åren skeppats med Evans Genera-skinn, vet inte hur det är nu dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Innan det går att ge några bra svar så behöver vi nog lite mer kött på benen.

Vad hade du tänkt dig för något....nytt eller begagnat?

Hur många pukor och cymbaler?

Om det är nytt du är ute efter så är det svårt att få någonting riktigt vettigt under 5000 kr.

Men det finns nya trumset för ca. 3.300 kr även om det då naturligtvis inte är de bästa.

Om jag vore dig skulle jag i sådana fall kolla in de billigaste trummorna från framför allt Pearl,

men även Tama. Ludwig har också ett billigt set för under 5000 kr men jag vet ingenting om dess kvalitet.

Tama Swingstar är oerhört bra trummor för pengarna, men dessa kostar ca. 7000 kr nya.

Ett par begagnade kan du ju få för under 5000 kr.

Det kan vara smart att hitta ett bra begagnat. Då kan du sedan komplettera med lite bättre och

fler cymbaler utan att totalpriset drar iväg alltför mycket. De cymbaler som ingår i trumseten som nya

är ju ingenting som är något vidare bra. Ofta är det tvärtom bara rena smörjan!

Men dessa kan ju gå utmärkt att börja med tills du har råd med lite bättre.

Om du funderar på begagnat så ska du framför allt kontrollera att gängor på cymbalstativ,

pukållare, stämskruvar osv. är felfria samt att bastrumspedal och hi-hatens stativ/pedal är felfria.

Trummorna som sådan brukar kunna funka bra även på dessa billigare varianter.

Det är det som är metallpå trumsetet (skruvar mm.) som brukar kunna vara det mest kritiska

som man ska se upp med. Rent ljudmässigt kan man få riktigt superbra ljud även i de billigaste trummorna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag tänkte på nya trummor de behöver absolut inte vara " professionella" men de ska vara bra kvalitet med två cympaler å 2 tom tom å en golvpuka, hihat å en virvell och förstås stativ

Redigerat av KramerStriker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hejsan. Tänkte börja spela trummor. Skulle behöva hjälp att hitta ett trumsett som är bra och elektroniskt. Hade tänkt mig ett "dåligt" i början tills jag har lärt mig spela. Bor i en lägenhet så det blir svårt med ett riktigt trumsett. eftersom jag inte är för gammal så har jag tvärr inte den bästa ekonomin heller för den delen. Tackam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Tänkte börja spela trummor. Skulle behöva hjälp att hitta ett trumsett som är bra och elektroniskt. Hade tänkt mig ett "dåligt" i början tills jag har lärt mig spela. Bor i en lägenhet så det blir svårt med ett riktigt trumsett. eftersom jag inte är för gammal så har jag tvärr inte den bästa ekonomin heller för den delen. Tackam för hjälp.

http://www.thomann.de/se/alesis_dm6_edrum_kit.htm

http://www.thomann.de/se/yamaha_dtxplorer_edrum_set.htm

http://www.thomann.de/se/roland_hd1_practice_edrum_set.htm

...eller begagnat givetvis.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte mitt första blev det ett Tama Swingstar, fast det nya tror jag heter imprealstar eller liknande. Med nya skin och få de rätt stämda är de super bra.

En polare följde inte detta råd och köpte ett nytt. Köpt inte nytt under 5000. Du kommer ha kastat bord 5000 åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...