CharlesS Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Hej! Vet inte om detta Ă€r rĂ€tt subforum, eller om frĂ„gan stĂ€llts förut, men i alla fall: Köpte en Zoom H2 hĂ€romveckan och spelade in en kompis spelning pĂ„. Det gick bra, men volymen blev lite lĂ„g, trots att jag försökte anvĂ€nda "auto-gain"-funktionen. Dessutom skulle jag vilja vrida pĂ„ mer bas, och dra ner lite hihat m.m., detta tĂ€nkte jag anvĂ€nda eq till. Ăr ganska sĂ„ nybörjare pĂ„ detta. FrĂ„gorna Ă€r dĂ„: 1. Ska jag lĂ€gga eq först, och "gain" sedan. Ger eq:n verkligen önskad effekt, trots lĂ„g nivĂ„? Ska jag anvĂ€nda en "lagom" gain först kanske? I Cooledit fyller ljudnivĂ„n up kanske 2/5 av totala nivĂ„n. 2. Vad ska jag anvĂ€nda pĂ„ slutet, för att fĂ„ upp nivĂ„n till "lagom" nivĂ„ för att t.ex. brĂ€nna pĂ„ skiva? Har prövat med bara Gain, men det kĂ€nns ganska godtyckligt, jag testar nĂ„gra db, sen kanske det distar nĂ„gonstans, sĂ€nker och höjer. Har Ă€ven lattjat lite med kompressor, utan att riktigt veta vad jag hĂ„ller pĂ„ med, med varierat resultat. Ăr det kanske en limiter som ska anvĂ€ndas? Om jag nu drar pĂ„ massa effekter, vad ska jag lyssna efter för artefakter som kan bli? Finns det inte nĂ„gon smart plugg som bara fixar en lagom nivĂ„ utan klipp đł ? Vore tacksam för svar!
Memphis Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 (redigerat) Finns sĂ€kert flera som kommer svara pĂ„ dina frĂ„gor men jag har tvĂ„ tips. 1. AnvĂ€nd först studioforumets sökfunktion om du har nĂ„gon frĂ„ga. VĂ€ldigt mycket har diskuterats en eller flera gĂ„nger pĂ„ forumet. Blir annars lĂ€t mĂ„nga trĂ„dar som behandlar samma frĂ„gor. 2. LĂ€s pĂ„ om saker o ting. LĂ€s vad en kompressor, limeter eq. gör för nĂ„got och hur man anvĂ€nder dem. Jag Ă€r sjĂ€lv förhĂ„llandevis ny och inköpte mig dĂ€rför en tidning som rekomenderats hĂ€r pĂ„ forumet. Mixologi - Studio Extranummer Ger en bra grund för mixing och mastring. Kan iofs ta och svara pĂ„ en av dina frĂ„gor nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng đł : För att höja volymen pĂ„ din inspelning du redan gjort i Cool Edit sĂ„ kan du göra sĂ„hĂ€r: Markera det du vill höja volymen pĂ„, (alltsĂ„ hela lĂ„ten antar jag), sĂ„ det blir vitt. Klicka sedan uppe i menyn pĂ„: Effekter -> Amplitude -> Amplify Och dĂ€r kan du vĂ€lja hur mĂ„nga decibel du vill höja med. Finns fĂ€rdiginstĂ€llda pĂ„ 3,6, och 10 db boost. (Och du kan Ă€ven sĂ€nka volymen om du vill det genom att göra pĂ„ samma sĂ€tt men istĂ€llet vĂ€lja tex. "6 db cut") Hoppas det hjĂ€lper. Mvh Memphis Redigerat 30 november 2007 av Memphis
Demonproducenten Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 đł Kolla om du kan se var dessa 2/5 ligger i dB-nivĂ„ (antar det Ă€r dĂ€r det peakar, eller Ă€r det snittet?) VĂ€lj en kompressor plug StĂ€ll kompressorns threshold 6dB under peakarna SĂ€tt ratio pĂ„ 4:1 Finns en funktion kallad auto gain compensate eller liknande - anvĂ€nd den detta bör ge rejĂ€l skjuts i volymen Ă„ samtidigt jĂ€mna ut svagt Ă„ starkt lyssna hur det blev variera ratio för mer eller mindre utjĂ€mning 10:1 Ă€r jĂ€mförbart med en limiter nĂ€stan försök ocksĂ„ kolla var snitt volymen verkar ligga gĂ„ inte ner för djupt med threshold dĂ€r utan se till att den mer kapar plötsliga toppar sĂ€tt attack pĂ„ 20ms, release pĂ„ kanske 200ms eller mer var sen försiktig med att lĂ€gga till bas
CharlesS Postat 30 november 2007 TrÄdstartare Postat 30 november 2007 Memphis: Tack för hjÀlpen, jag har faktiskt sökt pÄ forumet, och jag har lyckats gaina. Problemet Àr som sagt att det kÀnns sÄ godtyckligt med gain, man prövar 6dB, njae kanske för lite. 10dB, kanske för mycket, det klipper pÄ nÄt stÀlle, kanske 9db etc... Tycker att det borde finnas nÄgot datorverktyg som bara gör detta Ät mig, men.... Har förstÄtt att det Àr en kompressor/limiter som gör jobbet, men det Àr ju miljarders parametrar, "hard knee", attack/release. Det Àr ju ingen konstig eller ovanlig sak jag ska göra, tycker jag....? Demonproducenten: 2/5 Àr medelnivÄn, d.v.s. hur det fyller ut grafiskt pÄ skÀrmen. Ska testa dina saker och labba vidare.
Demonproducenten Postat 3 december 2007 Postat 3 december 2007 Memphis: Tack för hjÀlpen, jag har faktiskt sökt pÄ forumet, och jag har lyckats gaina. Problemet Àr som sagt att det kÀnns sÄ godtyckligt med gain, man prövar 6dB, njae kanske för lite. 10dB, kanske för mycket, det klipper pÄ nÄt stÀlle, kanske 9db etc... Tycker att det borde finnas nÄgot datorverktyg som bara gör detta Ät mig, men.... NORMALIZE
joachime Postat 3 december 2007 Postat 3 december 2007 Jag skulle nog göra sÄ hÀr: Först eq och sedan en brickwall-limiter för att fÄ upp signalen i nivÄ och samtidigt förhindra överstyrning. Saknar du en limiter i ditt program kan du testa dessa gratispluggar (VST): Buzmaxi3 limiter TLS Maximizer W1 Limiter Saknar du en bra eq rekommenderar jag Poshifopit (VST) som ocksÄ Àr gratis.
CharlesS Postat 3 december 2007 TrÄdstartare Postat 3 december 2007 Ok, Jag vill nog ÀndÄ anvÀnda mig av eq (trots demonproducentens varningar). FrÄgan Àr fortfarande om jag ska köra en normalize/gain dÄ först, för att eq:n ska fÄ "nÄgot att jobba med", eller Àr jag ute och cyklar? Vi verkar överens att eq:n ska ligga före limitern (lÀste det nÄgon annan stans pÄ forumet ocksÄ...) joachime: Tack för en klargörande post! Det Àr alltsÄ en limiter och inte en kompressor jag ska vÀlja (finns bÄde och pÄ min dator)?
Demonproducenten Postat 3 december 2007 Postat 3 december 2007 (redigerat) Ok, Jag vill nog ÀndÄ anvÀnda mig av eq (trots demonproducentens varningar). FrÄgan Àr fortfarande om jag ska köra en normalize/gain dÄ först, för att eq:n ska fÄ "nÄgot att jobba med", eller Àr jag ute och cyklar? Vi verkar överens att eq:n ska ligga före limitern (lÀste det nÄgon annan stans pÄ forumet ocksÄ...) joachime: Tack för en klargörande post! Det Àr alltsÄ en limiter och inte en kompressor jag ska vÀlja (finns bÄde och pÄ min dator)? smaksak compressor eller limiter en limiter Àr en compressor med vÀldigt hög ratio - 10:1 till oÀndligt:1 eq före comp/lim visst kan du anvÀnda eq - försiktigt bara sÀtter du threshold pÄ comp/lim tillrÀckligt lÄgt sÄ behövs ingen normalize eller gain Redigerat 3 december 2007 av Demonproducenten
CharlesS Postat 3 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 3 december 2007 Saknar du en limiter i ditt program kan du testa dessa gratispluggar (VST):Buzmaxi3 limiter TLS Maximizer W1 Limiter Hej! Hade nĂ„got som heter "hard limit", men det lĂ€t mest illa. Av ovanstĂ„ende plugins föll jag för TLS Maximizer, den gav snabbt resultat, och var superenkel att anvĂ€nda. Det blev kolsvart pĂ„ vĂ„gformen, utan missljud đ . Prövade Ă€ven demonproducentens kompressorinstĂ€llningar, funkade ocksĂ„ men gav inte lika drastiska resultat. Ok, tack för all hjĂ€lp, ska spela in i replokalen imorn och testa vidare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.