Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att succesivt begripit min teoretiska kunskap om EQ har jag begripit vart det felar;

Hur vet man inom vilka frekvenser ett instrument klingar? Jag har bara hört generaliserade riktlinjer, som dessutom blir än mer tveksamma när det gäller datorbaserad musik, då många sådana ljud fungerar lite annorlunda än riktiga ljud.

Hur gör ni? Lyssnar? Använder någon typ av spektrum? Gissar? Testar er fram?

Det här är nog det största dilemmat jag har tror jag.

Tack på förhand.

Annons
Postat (redigerat)

Jag gör på två sätt. Första är att jag tränat upp mig så mycket jag kan för att höra exakta frekvenser, fortsätter hela tiden träna. Såhär tränar jag mig.

Tar ett spår, lyssnar ut något i ljudet jag vill förstärka eller minska. Säger vilken frekvens det är på, och kollar sedan om jag hade rätt. Ett annat sätt som jag vet många använder sig av och även jag själv, är att du tar din EQ och ställer ett högt q-värde och sedan ökar du den frekvens. Drar i din EQ tills det du vill arbeta med i ljudet förstärks, då vet du att du är på rätt ställe. Men betänk att det är mycket som spelar in i hur bra du kan uppfatta frekvenserna, inte bara dina öron, utan även din lyssning, ditt rum osv...

(utsatte mig själv för ett test för ett tag sedan, Tog med mig en skiva till en affär då min far skulle köpa nya högtalare. Skivan hade jag själv mixat så jag visste i detalj hur den skulle låta. Försäljaren sätter på musiken och lovordar högtalarna, Efter vi lyssnat så säger jag högtalarens frekvenskurva till försäljaren, han kollar upp den och den stämde den jag sa, så då kände man ändå att träningen ger färdighet. Men detta är något jag tränat medvetet i ca 4 år och har inte slutat än)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Efter att succesivt begripit min teoretiska kunskap om EQ har jag begripit vart det felar;

Hur vet man inom vilka frekvenser ett instrument klingar? Jag har bara hört generaliserade riktlinjer, som dessutom blir än mer tveksamma när det gäller datorbaserad musik, då många sådana ljud fungerar lite annorlunda än riktiga ljud.

Tack på förhand.

Det finns ju spektrumanalys-plugins som kan ge en hyfsad uppfattning, men det bästa är nog om du lär dig att bara använda öronen. Det vanligaste nybörjarfelet med EQ är att man skär för lite bas. Börja med att prova att skära bort bas på de instrument som du tycker tar för stor plats i mixen. Om du vill framhäva nåt instrument extra - svep med ett ganska smalt q-värde över frekvenserna tills du hittar frekvenser som du tycker utgör karaktären för ljudet och höj dem lite extra.

Sen är det ju en bra grej om man kan lyckas separera instrumenten frekvensmässigt redan i arrangemanget. Då blir det mycket lättare att eq:a 🙂

Postat

Tack på förhand.

lyssnar

även om du har massa spektrummätare så kan dom bara ge dej en vink

det viktiga är ju hur det låter

hur ett instrument låter å vilka frekvenser som hörs är ju väldigt beroende på hur man spelar på instrumentet å grundljudet man ställt in

hur det sen passar i en mix beror lika mycket på alla andra komponeneter i mixen å vad du vill uppnå

inga genvägar 🙂

Postat

Tack på förhand.

Svep med smalt band tills det börjar "sjunga". Där har du energin.

Postat

Tack på förhand.

Det finns ju spektrumanalys-plugins som kan ge en hyfsad uppfattning, men det bästa är nog om du lär dig att bara använda öronen. Det vanligaste nybörjarfelet med EQ är att man skär för lite bas. Börja med att prova att skära bort bas på de instrument som du tycker tar för stor plats i mixen. Om du vill framhäva nåt instrument extra - svep med ett ganska smalt q-värde över frekvenserna tills du hittar frekvenser som du tycker utgör karaktären för ljudet och höj dem lite extra.

Sen är det ju en bra grej om man kan lyckas separera instrumenten frekvensmässigt redan i arrangemanget. Då blir det mycket lättare att eq:a 😉

Basfrekvenserna har jag inga problem med. Det tycker jag nästan är lättast. Jag skär bort all bas på alla intrument (med undantag för lite 100Hz här och var) och låter basen ensamt dominera där, och bastrumman som låter änmer lågt. Strulet för mig ligger högre upp.

Att svepa runt i EQn var smart. Tack för det tipset. Jag tror mer på det än på generaliserade regler (som jag är tveksam till gäller alla gånger när det är mjukvaruintrument). Tack

Vet någon en gratis spectrumanalyzer i rtas så får ni givetvis dock nämna den, tack. 😛

Postat

Tack på förhand.

Sen är det ju en bra grej om man kan lyckas separera instrumenten frekvensmässigt redan i arrangemanget. Då blir det mycket lättare att eq:a 😛

[...]

Att svepa runt i EQn var smart. Tack för det tipset. Jag tror mer på det än på generaliserade regler (som jag är tveksam till gäller alla gånger när det är mjukvaruintrument). Tack

[...]

Du bör vara tveksam även när det gäller akustiska instrument 😉

Postat

Om man har en ackustisk gitarr som låter som en ackustisk gitarr kan man misstänka att det är en ackustisk gitarr och att den klingar i ungefär samma frekvenser som en ackustisk gitarr.

Om man har en dåligt samplad syntgitarr som inte alls låter som en ackustisk gitarr och ej heller är en ackustisk gitarr bör man misstänka att den inte klingar i samma frekvenser som en ackustisk gitarr.

Min personliga logik. 😛

Postat
Om man har en ackustisk gitarr som låter som en ackustisk gitarr kan man misstänka att det är en ackustisk gitarr och att den klingar i ungefär samma frekvenser som en ackustisk gitarr.

Om man har en dåligt samplad syntgitarr som inte alls låter som en ackustisk gitarr och ej heller är en ackustisk gitarr bör man misstänka att den inte klingar i samma frekvenser som en ackustisk gitarr.

Min personliga logik. 😛

Jovisst, det är klart att såna generaliseringar funkar mycket bättre på akustiska instrument, men min poäng var att du ändå ska lita på dina öron mest. Alltid 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.