Jump to content
Annons

Mapex trummor, bra grejer?


Boras

Recommended Posts

Annons
  • 2 mĂ„nader senare...
crash (oregistrerad)

Hej!

SÄg att du hade funderingar pÄ samma Mapex som vi funderat pÄ.

Blev det ett sÄdant och isÄfall hur bra Àr det.

Blev det inte detta vad hittade du istÀllet.

Hör gÀrna av dig.

Tjena, jag hade tÀnkt att köpa ett nytt trummset och undrar ifall nÄgon vet ifall mapex Àr bra grejjer.

Har kikat lite pÄ det hÀr setet: Mapex VX5255TDBWY Àr det bra, nÄn som testat?

HÀr Àr en bild pÄ det

big_186636.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

SjÀlv Àr jag lite allergisk emot Mapex rent allmÀnt.

Ska det vara nÄgot ska det vara Tama eller Pearl, helst Tama.

Pearl gör nog dock lite vettigare nybörjarkit, om jag har förstÄtt det hela rÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag tycker det Àr lite synd att klassa mapex generellt som skit...

jag har ett gĂ€ng mapexstativ som jag tycker e skitmysiga, och jag har spelat in mapextrummor som lĂ„ter görbra, men ocksĂ„ mapex som lĂ„ter skitilla.. 😎 handlar helt och hĂ„llet om vem som rattar stĂ€mskruvarna...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag beredd pÄ mothugg, men jag pallar inte med Mapex alls!

Totalt fel, pĂ„ alla sĂ€tt.... Jag har t.o.m. skrivet i min raider: NO MAPEX! 😎

Fast det betyder ju inte att jag har rÀtt, bara en egen Äsikt...

det intressanta Àr ju vad du grundar din Äsikt pÄ

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jAg hatar Mapex hardware..trummorna Àr ok....dock fula ( INOP)..

Orion serien Àr toppen att spela in med...

skinnen spelar viss roll hehe..och sÄ klart...skit bakom spakarna hjÀlper inte ens ett YAmaha 9000

R

Redigerat av ronnybengt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag tycker det Àr lite synd att klassa mapex generellt som skit...

jag har ett gĂ€ng mapexstativ som jag tycker e skitmysiga, och jag har spelat in mapextrummor som lĂ„ter görbra, men ocksĂ„ mapex som lĂ„ter skitilla.. 😄 handlar helt och hĂ„llet om vem som rattar stĂ€mskruvarna...

Jo. Stativen (beroende pÄ vilken serie och sÄdÀr, gissar jag pÄ) kan vara riktigt

trevliga. Har en del till mitt nuvarande kit. Samma sak gÀller vissa av trampen ocksÄ.

Hade en Mapex-pedal för nÄgra Är sedan. Den var grymt skön, med tanke pÄ priset.

Jag har aldrig upplevt nÄgot positivt om Mapex trummor. I alla fall om man jÀmför med

Tama eller Pearl, hur som helst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag beredd pÄ mothugg, men jag pallar inte med Mapex alls!

Totalt fel, pĂ„ alla sĂ€tt.... Jag har t.o.m. skrivet i min raider: NO MAPEX! 😄

Fast det betyder ju inte att jag har rÀtt, bara en egen Äsikt...

det intressanta Àr ju vad du grundar din Äsikt pÄ

Det grundar jag pÄ att ha jobbat i trumbutik i mÄnga Är, plus att ha jobbat som trummis i mÄnga fler Är.

Jag har aldrig spelat pÄ ett mapex-kit som jag tyckt varit bra. Visst, Orion kan lÄta bra, men maken till osexiga och bökiga trummor har jag aldrig varit om.

Pissiga stativ, riktigt dÄliga upphÀngningar och allmÀnt blÀ. För mig, ska tillÀggas. Kul för den som gillar Mapex, men inte för mig.

Jag gillar bra trummor. Inte Mapex.

För övrigt stÄr det i min raider

DW drums. If not avalible Yamaha Absolute Custom or Pearl Reference or Masters. NO MAPEX!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag beredd pÄ mothugg, men jag pallar inte med Mapex alls!

Totalt fel, pĂ„ alla sĂ€tt.... Jag har t.o.m. skrivet i min raider: NO MAPEX! 😄

Fast det betyder ju inte att jag har rÀtt, bara en egen Äsikt...

det intressanta Àr ju vad du grundar din Äsikt pÄ

Det grundar jag pÄ att ha jobbat i trumbutik i mÄnga Är, plus att ha jobbat som trummis i mÄnga fler Är.

Jag har aldrig spelat pÄ ett mapex-kit som jag tyckt varit bra. Visst, Orion kan lÄta bra, men maken till osexiga och bökiga trummor har jag aldrig varit om.

Pissiga stativ, riktigt dÄliga upphÀngningar och allmÀnt blÀ. För mig, ska tillÀggas. Kul för den som gillar Mapex, men inte för mig.

Jag gillar bra trummor. Inte Mapex.

För övrigt stÄr det i min raider

DW drums. If not avalible Yamaha Absolute Custom or Pearl Reference or Masters. NO MAPEX!!!

tror du tolkade det som att jag ifrÄgasatte din Äsikt?

det gjorde jag inte

jag tyckte bara det skulle vara mycket intressantare att fÄ veta vad det Àr som gör att du tycker det du tycker

mestadels konstruktionen, inte ljudet eller spelbarheten egentligen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast nu Àr vÀl frÄgestÀllaren inte nÄgon hÄrt turnérande demontrummis?! Ett DW-set Àr vÀl inget man gÄr och köper sÄ dÀr hux flux. Antar att han vill ha hjÀlp hÀr pÄ forumet och inte nÄgot internt krig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag beredd pÄ mothugg, men jag pallar inte med Mapex alls!

Totalt fel, pĂ„ alla sĂ€tt.... Jag har t.o.m. skrivet i min raider: NO MAPEX! 🙂

Fast det betyder ju inte att jag har rÀtt, bara en egen Äsikt...

det intressanta Àr ju vad du grundar din Äsikt pÄ

Det grundar jag pÄ att ha jobbat i trumbutik i mÄnga Är, plus att ha jobbat som trummis i mÄnga fler Är.

Jag har aldrig spelat pÄ ett mapex-kit som jag tyckt varit bra. Visst, Orion kan lÄta bra, men maken till osexiga och bökiga trummor har jag aldrig varit om.

Pissiga stativ, riktigt dÄliga upphÀngningar och allmÀnt blÀ. För mig, ska tillÀggas. Kul för den som gillar Mapex, men inte för mig.

Jag gillar bra trummor. Inte Mapex.

För övrigt stÄr det i min raider

DW drums. If not avalible Yamaha Absolute Custom or Pearl Reference or Masters. NO MAPEX!!!

tror du tolkade det som att jag ifrÄgasatte din Äsikt?

det gjorde jag inte

jag tyckte bara det skulle vara mycket intressantare att fÄ veta vad det Àr som gör att du tycker det du tycker

mestadels konstruktionen, inte ljudet eller spelbarheten egentligen?

Ah. Konstruktionen, avsaknaden av bra, egna lösningar.

För mig kÀnns det som dom har valt den sÀmsta lösningen pÄ i princip alla problem. Smaksak, absolut, och jag tycker det finns galet mycket bÀttre trummor för pengarna i andra mÀrken.

PDP, Tama, Pearl, för att nÀmna nÄgra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nu Àr jag beredd pÄ mothugg, men jag pallar inte med Mapex alls!

Totalt fel, pĂ„ alla sĂ€tt.... Jag har t.o.m. skrivet i min raider: NO MAPEX! 😉

Fast det betyder ju inte att jag har rÀtt, bara en egen Äsikt...

det intressanta Àr ju vad du grundar din Äsikt pÄ

Det grundar jag pÄ att ha jobbat i trumbutik i mÄnga Är, plus att ha jobbat som trummis i mÄnga fler Är.

Jag har aldrig spelat pÄ ett mapex-kit som jag tyckt varit bra. Visst, Orion kan lÄta bra, men maken till osexiga och bökiga trummor har jag aldrig varit om.

Pissiga stativ, riktigt dÄliga upphÀngningar och allmÀnt blÀ. För mig, ska tillÀggas. Kul för den som gillar Mapex, men inte för mig.

Jag gillar bra trummor. Inte Mapex.

För övrigt stÄr det i min raider

DW drums. If not avalible Yamaha Absolute Custom or Pearl Reference or Masters. NO MAPEX!!!

tror du tolkade det som att jag ifrÄgasatte din Äsikt?

det gjorde jag inte

jag tyckte bara det skulle vara mycket intressantare att fÄ veta vad det Àr som gör att du tycker det du tycker

mestadels konstruktionen, inte ljudet eller spelbarheten egentligen?

Ah. Konstruktionen, avsaknaden av bra, egna lösningar.

För mig kÀnns det som dom har valt den sÀmsta lösningen pÄ i princip alla problem. Smaksak, absolut, och jag tycker det finns galet mycket bÀttre trummor för pengarna i andra mÀrken.

PDP, Tama, Pearl, för att nÀmna nÄgra.

Hej.

Jag köpte ett Mapex Saturn Pro (beg) med 5 stÀll, dubbeltramp och en massa Zildjan cymbaler och pall och nya skinn för 8.000:-. Med tanke pÄ priset sÄ mÄste det vara skitgrejer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mapex Àr sÀkert ett bra val för prisklassen, typen och ÀndamÄlet om du sjÀlv trivs med den.

(Även om jag inte vet hur mycket det hĂ€r trumsetet kostar.)

Det bÀsta vore naturligtvis om du kunde titta, kÀnna och helst provspela dem i en butik.

DÄ fÄr du ju sjÀlv se vad ögon, fingrar och kÀnslan i maggropen sÀger.

Om det kÀnns bra sÄ tycker jag absolut inte att du ska tveka att "slÄ till pÄ dem", men det allra bÀsta

Àr ju naturligtvis om du kan testa Àven andra fabrikat ocksÄ bara för jÀmförelsens skull.

PÄ det sÀttet fÄr du lÀttare att sjÀlv bedöma var Mapex stÄr nÄgonstans.

Jag vet inte hur mycket du vill och kan betala, men andra trummor som kan vara vÀrt att jÀmföra med

Àr t.ex. Pearl Export och Tama Swingstar. Bara som exempel, för det finns fler.

Alla stora fabrikat har lite billigare modeller som Àr vÀrt att jÀmföra med innan du bestÀmmer dig.

Mapex Àr helt okay trummor precis som t.ex. Pearl, Tama, Yamaha, Sonor, Premier, Ludwig, Gretsch,

och de flesta andra vÀlkÀnda fabrikat. DÀremot Àr smaken som baken.....delad. Och det Àr nÄgonting helt annat.

SjÀlv tycker jag att Mapex Àr tillrÀckligt bra för att inte avrÄda dig frÄn att köpa dem sett ur enbart kvalitetssynpunkt,

men testa som sagt först om du Àr osÀker. Det Àr ju viktigt att det kÀnns rÀtt för just dig och att just du trivs med dem.

Vad andra snackar för bullshit om Mapex spelar mindre roll och Àr ingenting att bry sig ett dugg om tycker jag!

Vad du dÀremot bör undvika helt Àr okÀnda eller mindre kÀnda fabrikat som visserligen oftast Àr otroligt billiga

men dÀr Àven kvaliteten nÀstan alltid Àr ytterst lÄg. Om man ens funderar pÄ att köpa dessa sÄ ska man antingen ha

en hel del egen erfarenhet för att kunna bedömma skicket pÄ dessa, eller veta att man kan lita pÄ nÄgon vÀn som har

bÄde kunskapen och erfarenheten och som med sÀkerhet kan bedömma dessa trumset.

Den hÀr sortens trumset Àr lite av ett lotteri och man bör dÀrför hÄlla sig borta frÄn dessa

om man inte vet till 100 vad man hĂ„ller pĂ„ med. Även om det faktiskt finns undantag Ă€ven ner det gĂ€ller dessa trumset

som dÄ företrÀdesvis finns i Tyskland.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej.

Jag har nu fÄtt ordning pÄ mina Mapex Saturn Pro som jag skrev om i ett tidigare inlÀgg. Dom Àr ca 5 Är gamla. Jag har tidigare haft bÄde Ludwig och Fibes i min ungdom, och testat Pearl och Tama. Att vi köpte ett trumset nu beror pÄ att vÄr musikstudio Àr klar, (som kommer att drivas av min son).

Det jag nu vill sÀga Àr att om du Àr nÄgorlunda hÀndig, har lite gehör och lÀser Ludgo-Pelles rÄd (den snubben vet vad han snackar om) sÄ gÄr det att fÄ kanonljud i samtliga mÀrken i medel och övre prisklassen.

Det Àr inte vad det stÄr för namn pÄ prylarna som Àr det viktiga, utan hur man anvÀnder dom. NÀr du handlar trummor, kolla sÄ stommarna Àr hela och det Àr bra upphÀngningar. Om det Àr repor i lacken har ingen betydelse, det Àr inte lacken du spelar med. Köp nya skinn bÄde över och under.

Bara för att originalskinnen ser fina ut, sÄ behöver dom inte vara bra. Och framför allt, köp rÀtt skinn. Kolla med andra som har samma trummor vad dom anvÀnder. PÄ mina trummor har jag monterat Remo pinstripe Clear som slagskinn och Remo Ambassador Clear som underskinn. Om jag har bra ljud? Det Àr inte ofta man fÄr stÄpÀls! Jag har grymt bra ljud. I det rummet som vÄra trummor stÄr har vi inte dÀmpat sÄ mycket, vi har Àven klinkergolv, vi anvÀnder Shure Beta 52 och 3 sm 57 och 2 överhÀngsmickar.

Att folk pÄ det hÀr forumet kastar skit pÄ ett instrument, eller ett speciellt mÀrke kanske beror pÄ att prylarna inte var korrekt injusterade nÀr dom provade.

Jag kan varmt rekommendera Mapex m.m. Det Àr hur du anvÀnder trummorna som gör skillnaden.

MVH Graniz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...
😉 Mapex gör mycket bra grejjer. det Ă€r som att jĂ€mföra med pearl. ( typ volvo och saab) gillar man mapex sĂ„ hĂ„ller man sig till det eller gillar man pearl sĂ„ har man det. eller sĂ„ kan man kombinera för jag tror att Mapex och Pearl har samma pukfĂ€sten 🙂 rĂ€tta mig nĂ„gon om ja har fel 😄
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😉 Mapex gör mycket bra grejjer. det Ă€r som att jĂ€mföra med pearl. ( typ volvo och saab) gillar man mapex sĂ„ hĂ„ller man sig till det eller gillar man pearl sĂ„ har man det. eller sĂ„ kan man kombinera för jag tror att Mapex och Pearl har samma pukfĂ€sten 🙂 rĂ€tta mig nĂ„gon om ja har fel 😄

Jo, du har fel.

Mapex anvÀnder överlag L-rods, precis som Tama och DW, bl.a. dock i andra tjocklekar.

Pearl har ett rör som gÄr i i pukhÄllaren frÄn sidan sÄ att sÀga.

Tror dock att Mapex kan anvÀnda samma som Pearl pÄ de billigaste serierna.

LÀser hela trÄden och ser med glÀdje att folk har en tendens att ta illa upp för att man har en Äsikt.

Min Äsikt behöver inte vara rÀtt, eller passa nÄn annan.

Jag grundar mina Ă„sikter pĂ„ MÅNGA Ă„rs spelande, live, i studio, jobbandes i trumaffĂ€r och sĂ„nt.

Prisklassen har inget med hur bra en sak Àr, T.ex. Pearls Vision serie kostar inte mycket alls, och lÄter skitbra!

Samma med PDP X7, helt fantastiska trummor!

Anyway. Köp vad ni vill, hoppas alla Àr nöjda och glada.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo, du har fel.

Mapex anvÀnder överlag L-rods, precis som Tama och DW, bl.a. dock i andra tjocklekar.

Pearl har ett rör som gÄr i i pukhÄllaren frÄn sidan sÄ att sÀga.

Tror dock att Mapex kan anvÀnda samma som Pearl pÄ de billigaste serierna.

LÀser hela trÄden och ser med glÀdje att folk har en tendens att ta illa upp för att man har en Äsikt.

Min Äsikt behöver inte vara rÀtt, eller passa nÄn annan.

Jag grundar mina Ă„sikter pĂ„ MÅNGA Ă„rs spelande, live, i studio, jobbandes i trumaffĂ€r och sĂ„nt.

Prisklassen har inget med hur bra en sak Àr, T.ex. Pearls Vision serie kostar inte mycket alls, och lÄter skitbra!

Samma med PDP X7, helt fantastiska trummor!

Anyway. Köp vad ni vill, hoppas alla Àr nöjda och glada.

ok jo jag har sjĂ€lv ett pearl export men jo det Ă€r nog som du sĂ€ger att de Ă€ldre mapex serien hade samma pukfĂ€sten 😛 jag köper inte va ja vill för det har ja inte rĂ„d med men ja Ă€r glad och nöjd Ă€ndĂ„ 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...