Jump to content
Annons

Reason Studiecirkel på distans.


Serious

Recommended Posts

Tja!

Jag undrar om det finns något intresse för en studiecirkel på distans som tar upp musikproduktion i alla dess former med hjälp av Reason.

Vill du utveckla dig i Reason tillsammans med likasinnade? Vill du dela med dig av dina kunskaper?

Själva tanken är att man har internetträffar en gång i veckan eller varannan vecka.

Är du intresserad? I så fall skriv i den här tråden, så får vi se hur många vi blir och hur vi rent konkret styr upp det.

Mvh Daniel

Redigerat av Serious
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man hade tid till det och bodde lite närmre Örebro så hade jag varit på 😱

Det är det som är själva grejen, du behöver inte bo i Örebro. Jag kanske skrev lite otydligt men med nätträffar menade jag internetträffar. Att man styr upp internetträffar via någon typ av chatprogram eller liknande och kanske har "verkliga" träffar en gång i halvåret eller nåt liknande.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är själva grejen, du behöver inte bo i Örebro. Jag kanske skrev lite otydligt men med nätträffar menade jag internetträffar. Att man styr upp internetträffar via någon typ av chatprogram eller liknande och kanske har "verkliga" träffar en gång i halvåret eller nåt liknande.

Mvh Daniel

Oj, sorry. Läste inte så noga. 🙂

🙂

Får fundera på det. Kanske går att få till lite tid. Hade varit kul och lärorikt tror jag.

Ha det

/memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Låter riktigt skoj! jag kan vara med på något hörn lite då och då! 🙂

Kan du PM'a mig när detta chattprogram är klart? fast man kan ju använda Msn-messenger och "bjuda in" alla som ska vara med 🙂 så snackar alla i ett och samma fönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. fast man kan ju använda Msn-messenger och "bjuda in" alla som ska vara med 😄 så snackar alla i ett och samma fönster.

Väldigt bra idé. Skulle vara smidigt. Då kan man enkelt skicka över filer, och visa saker, lätt ge kommentarer, tips och saker att tänka på.

Jag e på 🙂 är iofs inte ett proffs på Reason men kan det rätt hyfsat, och grejen med studiecirkel är ju att bli bättre, eller? 🙂

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

När ska denna "distanskurs" börja då? 😉

Här har ni min msn; m.mollin@hotmail.com

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det låter intressant, men då jag inte har Reason så blir det svårt! 🙂

Jag hoppar in i tråden och tänkte tipsa om ett program som jag tror funkar bättre för online-studiecirklar än MSN. Det heter Ventrilo och är ganska likt MSN, största skillnaderna är att man pratar istället för att skriva det man vill säga och att någon måste köra en Ventriloserver. Det ska gå att köra med upp till 8 deltagare i gratisversionen av servern och den tar inte speciellt hög bandbredd, jag har kört den på en ADSL-uppkoppling någon gång. Är ni intresserade så kolla in det på www.ventrilo.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter kul. Men vilken nivå kommer diskussionerna ligga på? Och vad kommer att hända rent praktikst på de här träffarna? Om de flesta är ganska nya på reason så kommer man ju bara i princip att sitta och undervisa dem, och det är en pers att göra över både msn och ventrilo, jag har hjälpt kompisar till mig många gånger. Men om man är på en snäppet högre nivå allihopa så behöver man inte föklara sig så mycket utan de reason-filer man skickar till varandra behöver bara kompletteras med lite riktlinjer och kommentarer för att de ska kunna vara till insikt och lärdom för de andra. Vilken form av fråger kommer man att inrikta sig på? Mastering, EQ, hur subtractorns noise-oscilliator bäst används när man vill göra snares?

Jag vet inte om jag kommer att kunna vara involverad så mycket i detta om jag nu skulle välja att vara det eftersom jag drar till Grekland i två år i februari. Men detta låter som ett mycket kul initiativ, jag hoppas verkligen inte att det rinner ut i sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Njaa jag tror inte riktigt det kommer gå ut på att lära newbies, utan det är nog personer som redan kan en hel del om Reason men kanske vill dela med sig utav tips och andra gosaker! 🙂

Men visst kan det säkert dyka upp någon nybörjare men det är lite drygt att berätta för en person som knappt vet vad Reason är förnått, man ska nog kunna grunderna om man säger så.

Tipset om ventrilo var ju en bra idé, men jag har ingen mick så då kan inte jag delta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa jag tror inte riktigt det kommer gå ut på att lära newbies, utan det är nog personer som redan kan en hel del om Reason men kanske vill dela med sig utav tips och andra gosaker! 🙂

Men visst kan det säkert dyka upp någon nybörjare men det är lite drygt att berätta för en person som knappt vet vad Reason är förnått, man ska nog kunna grunderna om man säger så.

Tipset om ventrilo var ju en bra idé, men jag har ingen mick så då kan inte jag delta 🙂

Detta är kanske något att först reda ut. På vilken nivå man ligger..? Är inte det ganska svårt att avgöra? Hm.. Okej, vi tar mig som exempel, jag har grejat med Reason tag nu. Kan göra en del tehcno/trance (www.myspace.com/osmosisspace) Kan göra en del orkestermusik (Time for a change) och lite hip-hop stuk (Chasing the wind).

Detta innebär iaf att jag kan hantera programmet. Hantera sequencern och redigera ljudet till viss mån, använda reverb, eq, mm. Men att mixa med synthar och greja med oscillatorer och sånt är dock inte min starka sida.

Så frågan är, hur vet jag om jag ligger på tillräckligt hög nivå för att få vara med? 🙂

🙂

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Njaa jag tror inte riktigt det kommer gå ut på att lära newbies, utan det är nog personer som redan kan en hel del om Reason men kanske vill dela med sig utav tips och andra gosaker! 🙂

Men visst kan det säkert dyka upp någon nybörjare men det är lite drygt att berätta för en person som knappt vet vad Reason är förnått, man ska nog kunna grunderna om man säger så.

Tipset om ventrilo var ju en bra idé, men jag har ingen mick så då kan inte jag delta 😛

Detta är kanske något att först reda ut. På vilken nivå man ligger..? Är inte det ganska svårt att avgöra? Hm.. Okej, vi tar mig som exempel, jag har grejat med Reason tag nu. Kan göra en del tehcno/trance (www.myspace.com/osmosisspace) Kan göra en del orkestermusik (Time for a change) och lite hip-hop stuk (Chasing the wind).

Detta innebär iaf att jag kan hantera programmet. Hantera sequencern och redigera ljudet till viss mån, använda reverb, eq, mm. Men att mixa med synthar och greja med oscillatorer och sånt är dock inte min starka sida.

Så frågan är, hur vet jag om jag ligger på tillräckligt hög nivå för att få vara med? 😕

😕

/Memphis

Alltså vad jag menar med nybörjare är dom som aldrig någonsin har använt reason förut, typ nu när folk kanske ser att det är några som ska starta en mer eller mindre kurs så finns det nog folk som laddar ner reason och som då kan utnyttja dom som redan kan programet och som vet vad reason ÄR. Men tvi vad bitter jag låter 😄 jag tycker ju självklart att det kan vara någon eller några som är nya med programet och som behöver en push så dom kommer igång riktigt.

Men det är inte jag som bestämmer vilka som får vara med eller inte! Utan det är ju pöjken som startade denna tråd och som kom med idéen! 🙂 [b]Serious[/b] är grundaren! 😄

PS: Det var visst någon här som addade mig på msn för ett par dagar sedan och hade skrivit till mig, men jag var inte vid datorn så jag kunde inte svara! så jag ber personen att lägga till mig igen för att åter ta upp kontaken!

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså vad jag menar med nybörjare är dom som aldrig någonsin har använt reason förut, typ nu när folk kanske ser att det är några som ska starta en mer eller mindre kurs så finns det nog folk som laddar ner reason och som då kan utnyttja dom som redan kan programet och som vet vad reason ÄR. Men tvi vad bitter jag låter 😄 jag tycker ju självklart att det kan vara någon eller några som är nya med programet och som behöver en push så dom kommer igång riktigt.

Ok, jag förstår 😉

Men det är inte jag som bestämmer vilka som får vara med eller inte! Utan det är ju pöjken som startade denna tråd och som kom med idéen! 😉 [b]Serious[/b] är grundaren! 😄

Ja, precis, men var håller herr Serious hus egentligen? 😛 Han har inte skrivit på ett tag nu. Vi kanske ska starta utan honom? 😏😆

PS: Det var visst någon här som addade mig på msn för ett par dagar sedan och hade skrivit till mig, men jag var inte vid datorn så jag kunde inte svara! så jag ber personen att lägga till mig igen för att åter ta upp kontaken!

Ps. Det var jag. 😛

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså vad jag menar med nybörjare är dom som aldrig någonsin har använt reason förut, typ nu när folk kanske ser att det är några som ska starta en mer eller mindre kurs så finns det nog folk som laddar ner reason och som då kan utnyttja dom som redan kan programet och som vet vad reason ÄR. Men tvi vad bitter jag låter 😄 jag tycker ju självklart att det kan vara någon eller några som är nya med programet och som behöver en push så dom kommer igång riktigt.

Om man är helt ny med programmet så kanske det är lättast att börja med Studios Specialnummer med Reason och se till att man förstår konceptet med Reason och vet ganska bra hur allting fungerar. Jag tror att det är lättare att lära sig det själv med en bra guide än att en massa svåra frågor ska ställas över msn. Att man ska kunna harmonilära och liknande är väl ett plus, men det är väl det studiotekniska med Reason som mest kommer att diskuteras antar jag? Handlade studiecirkeln om arrangemang och liknande skulle ju inte cirkeln behöva vara knutet till ett specifikt musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Jag tycker också att det låter intressant, men då jag inte har Reason så blir det svårt! 😛

Jag hoppar in i tråden och tänkte tipsa om ett program som jag tror funkar bättre för online-studiecirklar än MSN. Det heter Ventrilo och är ganska likt MSN, största skillnaderna är att man pratar istället för att skriva det man vill säga och att någon måste köra en Ventriloserver. Det ska gå att köra med upp till 8 deltagare i gratisversionen av servern och den tar inte speciellt hög bandbredd, jag har kört den på en ADSL-uppkoppling någon gång. Är ni intresserade så kolla in det på www.ventrilo.com

Vilket program kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Vi som vill kan väl höras på torsdag 6/12 ca 18.15 ute på msn och se vad vi kan hitta på och se hur vi skall lägga upp det. Min msn: lindpop60@yahoo.com

MVH

Såg att du la till mig på din msn! 🙂 haha sen så ser jag att du bor i Falun också? då var vi två! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Sen så får jag nog ta mig en funderare på vilka tider jag kan vara med och snacka reason och musikproduktion på torsdagskvällarna, eftersom vi har sambons dotter hemma varannan vecka här .. och jag har rätt så fullt upp under den tiden som är satt hittills .. så vid 19:15 (eventuellt 19:20) kan jag vara med fullt ut!

Eftersom hon bara är 3år så kan det vara lite svårt att säga att man behöver vara ifred och att jag måste koncentrera mig .. är lite svårt när lillen är vaken 😉

Hoppas att detta löser sig, för jag vill gärna vara med! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är på! vart skriver man under:P

adda mig på msn den som är ansvarig... mr.nero@comhem.se

19.20 är helt okej för mig med. Den ansvariga har inte gjort några inlägg på ett tag utan det blir vi som vill vara med som får hjälpas åt med det. Sen MR Serios får vi be dig så mycket om ursäkt om du tycker att vi har tagit över tråden.

Du är varmt välkommen och tack för ditt initiativ.

Vi som vill vara med kan väl lägga upp sin msn här så addar vi varandra och har ett första möte på Torsdag kl 19.20 och spånar lite idéer om vad vi vill göra.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Skitbra att ni gick med på det! tack!

Jag är på! 😉

EDIT; Glömde visst ge ut min msn; m.mollin@hotmail.com

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en bra idé.

jag kan testa en kväll.

vore bra om tid, dag och msn-adresser sumerades på ett ställe.

förslagsvis ändrar "Serious"/daniel sitt första inlägg där just tid, dag och msn-adresser samlas.

min är Dedacia@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...