Jump to content
Annons

AKG K271 eller AKG K-601 ?


Thomas_Cooper (oregistrerad)

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Hej

Funderar på nya hörlurar....AKG K271 Studio eller AKG K-601...?

Önskas:

1: Ett par hörlurar för mixning.

2: För lyssning / njutning av färdig musik.

3. Hörlurarna bör inte läcka ut ljud som stör min trevliga omgivning dvs sambo + barn,

utan när jag mixar / lyssnar så ska det helst inte höras utåt.

4. Bekväma på huvudet, dvs inte trycka på huvudet (min sambos ömskemål då även hon är en god

lyssnare av musik och film.)

Ljudbild:

1. Öppet klart detaljrikt krispigt ljud.

2. Någolunda rak frekvenskurva för lättare mixning.

3. Bra stereobild.

Jag funderar på att köpa AKG K-601 men hur mycket läcker dessa hörlurar egentligen?

Någon som har erfarenhet av dessa lurar eller som kan bidra med tips mottages tacksamt...?

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

601 är väl öppna och därav läck... 271 fick bäst i test i förra Studio, nr 9 - Och det var för dess egenskaper gällande mixning och det verkar ju vara centralt för dig. Vet inte om du spelar in men de läcker inte. Tycker dom är grymma till ren musiklyssning också, inga hängmattor där inte och sitter skönt. Apropå att inte störa så tystnar dom dessutom med automatik när man tar av dom 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Låter bra att 271 passar mixning såväl lyssning...Skönt och veta att det inte är hängmatta, att dom dessuton tystnar med automatik när man tar av dom låter klart intressant.

Jag spelar inte in via mic så på det området spelar det ingen roll för min del men det är klart i framtiden så kanske...

Hmm, AKG K271 låter nog som det bättre alternativet men AKG K-601 lockar med öppet klart krispigt ljud...(om man får tro viss info på nätet). Då jag gärna vill ha så detaljerat ljud som möjligt så är jag fortfarande lite osäker i valet men som sagt den klassiska 271 är för tillfället den starkare kanditaten.

Slutna och tysta, bra även för såväl mixning som lyssning...

Nån som vet något om K-601 eller vill slänga fram en liten synpunkt är välkommen...

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder 271 & jag är tvär nöjd..tycker de låter toppen

fast jag skulle nog inte mixa i dem..fast jag skulle åandra sidan inte mixa i lurar alls..

men om jag blev tvungen så skulle jag föredra 271:orna

de är en fröjd för lyssning & sitter skönt,samt att de inte läcker passar mig då jag spelar in mycket via mick

fast jag vet inget om de andra lurarna du funderar på..men jag går i god för 271 iallafall!!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

För varje inlägg blir jag mer och mer övertygad om 271:ans förträfflighet.... 😱

Just kombinationen av att passa för mixning, lyssning, sitter skönt och är tysta...

K-601 måste låta otroligt klart öppet för att kunna konkurera bort 271, så om inte någon frälsare av K-601 vill vara med i leken så lutar det nog åt att vinnare blir AKG K271.

Tack för era synpunkter...

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer också i 271´s positiva egenskaper.

Kan dock tycka att de kan vara lite jobbiga att ha på sig ibland, men det beror nog ärligt talat på att jag sitter med dem för mycket. Så det är väl ett positivt perspektiv även det.

Funkar även bra att mixa i tycker jag. Har inte möjlighet till högtalare då jag bor med andra så det har varit en bra lösning för mig.

mvh

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Oki...Då blir det en liten promenad till Musikbörsen efter jobbet för att köpa AKG K271... :rolleyes:

Priset är 1495 kr så det är nog ett bra pris...

Ha de gott

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki...Då blir det en liten promenad till Musikbörsen efter jobbet för att köpa AKG K271... 😄

Priset är 1495 kr så det är nog ett bra pris...

Ha de gott

/Thomas

Ja, det är ett bra pris.

Jag köpte mina 271:or på nätet från Tyskland för 2000 kr för 2 år sedan.

Men då hade dom kommit ut relativt nyligen.

Problemet med lurar är att man blir jäkligt svettig efter ett tag.

Ett annat problem är att man tenderar att spela för högt under lång tid vilket kan ge skador.

Med högtalare får man återkoppling från närstående om det blir för högt.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Då sitter man här på jobbet och känner sig nöjd med köpet av AKG K271... 😉

En lur i min smak, öppet klart ljud med bra stereobild, tysta, lätta på huvudet men kanske aningen

lite bas men å andra sidan ville jag ha en neutral ljudbild och ingen powerbas.

Innan köpet lyssnade jag också på Sennheiser HD 280 pro men enligt mig har denna en överdriven bas och smalt ljud direkt in i örat, dessutom tryckte den hårt mot huvudet. Då tycker jag AKG K271 ger en mer rättvis bild av basregistret, känner mig klart nöjd...

"Rock on..."

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...