Jump to content
Annons

Transportera elgitarr i kyla

Recommended Posts

databoxen (oregistrerad)
Postat

Hej allihop!

Är det något speciellt man ska tänka på vid transport av elgitarr i kyla. (nollgradigt eller några minus)? Finns risk för skador etc? Stämning?

Finns det några generella punkter att följa vid transport för att minimera påverkan på sin älskling?

Tack för ett bra forum!

Mvh

ST

Annons
Postat

Jag har hört att det kan finnas risk för sprickbildning vid för stora snabba kontraster men dels gäller det nog mer akustiska och jag har aldrig varit med om det. Stämningen beror på luftfuktighetens förändringar. Jag transporterar min bas en gång i veckan och det går bra, än så länge. En kvart på cykeln året runt. Är det sen ett väldigt dyrt instrument kanske man skall fundera på en försäkring.

Postat

Akustiska gitarrer kan i värsta fall råka ut för skrickor vid för stora temperaturskillnader och annan stress. Om gitarren legat i en kall bil i 20 minusgrader i ett par dagar bör man kanske inte ta upp den direkt på en varm scen för ett hårt gig. Man ska låta gitarren få återanpassa sig ett tag. En annan grej som man definitivt får problem med är stämningen, oavsett om det är en akustisk gitarr eller inte. Ingen risk att nåt pajjar men ändå väldigt irriterande om gitarren stämmer ur sig mitt i varje låt.

Postat
Akustiska gitarrer kan i värsta fall råka ut för skrickor vid för stora temperaturskillnader och annan stress. Om gitarren legat i en kall bil i 20 minusgrader i ett par dagar bör man kanske inte ta upp den direkt på en varm scen för ett hårt gig. Man ska låta gitarren få återanpassa sig ett tag. En annan grej som man definitivt får problem med är stämningen, oavsett om det är en akustisk gitarr eller inte. Ingen risk att nåt pajjar men ändå väldigt irriterande om gitarren stämmer ur sig mitt i varje låt.

Ja låt gitarren, oavsett sort, vila i case tills den närmar sig rumstemperatur. Även elgitarrer kan få skador, som vriden hals o dyligt. Vet inte hur stor risken är, men den finns, och det är ju dumt att chansa =) Har man en gitarr man är rädd om så är det värt ett rejält case. Undvik dessutom onödig exponering för extrema temperaturer, i båda riktningarna om det går.

databoxen (oregistrerad)
Postat

Tack för alla bra svar.

Summering:

Inga hastiga temperturväxlingar, ge gitarren så lång tid den behöver för att nå rumstemp.

Mvh

ST

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.