Jump to content
Annons

Sonic Record Now kan inte använda cd-låtfilerna

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänkte smälla ihop en samlings-cdr för eget bruk av några olika cd-låtar från olika cd-skivor, sisådär 20 sånger. Plockade in dem en efter en ifrån cd-brännaren i datorn till Sonic Record Now cd-brännarprogram. Märkte efter ett litet tag att det var väldigt svårt att veta vilken som var vilken låt. De hade ju inga titlar, utan hette bara track 01, track 12, track 3, track 22 osv. beroende på vilket spår de befann sig på på respektive skiva. Jag kunde ju inte heller döpa om dem då de låg på cd:na... Kom mig då för att börja om från scratch och föra över dem en efter en till min hårddisk i första läget, vilket jag gjorde. När de väl låg på hhd:n så gav jag dem andra namn, i enlighet med vad artisterna och låtarna i själva verket heter! Väl där på hdd:n så gick de ju att byta namn på. Men när jag sedan skulle plocka in dem till Sonic Record Now (cd-brännarprogrammet alltså) för att bränna mig den där samlings-cd:n, så gick inte det! Sonic Record Now kan inte läsa formatet stod det!! Vad betyder det? Vad kommer det sig? Måste jag göra på något annat sätt - i så fall hur?

😄

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat
Har du bara kopierat i Windows, så har du fått en pytteliten fil med namnet och ingen ljuddata alls.

Du måste importera ljudfilerna med ett program som kan hantrera det - exempelvis Wavelab eller liknande.

Vad är då vitsen med högerklicket "Skicka till Mina Dokument"? Alltså, att skicka från cd-läsaren till hdd?

musik (oregistrerad)
Postat

Ok, jag fattar att jag ska använda Wavelab.

Ny fråga uppstår då genast: 🙂

HUR får jag låtarna att låta lika högt - det är ju fasligt olika ljudvolym på olika cd. Kan jag lägga alla låtar efter varann i en enda fil, sedan jämna till den stora filen (normalize/gain etc som krävs) och därefter dela upp hela den filen i de olika låtarna. Vet en som jobbar så, men är det bästa sättet?

😕

Postat
Vad är då vitsen med högerklicket "Skicka till Mina Dokument"? Alltså, att skicka från cd-läsaren till hdd?
Att kopiera datafiler, inte audio cds.

Hade du Wavelab kan du lägga upp ett cd-projekt/montage i Wavelab, justera volymen på alla låtar icke-destruktivt och sedan bränna skiva därifrån.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.