Jump to content
Annons

Pedal tråd


4Trax

Recommended Posts

Hur svårt är det egentligen att bygga egna pedaler? Måste ju vara ett jävla pyssel med massa små electronicdelar, och vilka effekter är möjliga att bygga egentligen?

Fan nu måste jag gå och använda sökfunktionen, finnes det en pedalbyggartråd måntro...

kolla in diy-delen på kontrollrummet.com, där har jag ngra byggdagböcker.. 😆

svårt, näe, inte så överdrivet tycker jag.. 😉

men iaf grundläggande sunt bonnförnuft räcker en bra bit..

skaffa hem en byggsats eller likn. från http://www.moodysounds.se/index.htm

o sen så fortsätter du o skaffar hem ngt mer, o efter lite övning och beslutsamhet kommer du bygga fetgrejjer.. 😉

ja håller på nu med 1176LN, två st. en phillips rörstärkare för gitarr och en 4x6" högtalarlåda till den tidigare nämnda stärkaren.. 😛

kommer även bygga VU-mätare för mastern senare.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur svårt är det egentligen att bygga egna pedaler? Måste ju vara ett jävla pyssel med massa små electronicdelar, och vilka effekter är möjliga att bygga egentligen?

Fan nu måste jag gå och använda sökfunktionen, finnes det en pedalbyggartråd måntro...

kolla in diy-delen på kontrollrummet.com, där har jag ngra byggdagböcker.. 😆

svårt, näe, inte så överdrivet tycker jag.. 😉

men iaf grundläggande sunt bonnförnuft räcker en bra bit..

skaffa hem en byggsats eller likn. från http://www.moodysounds.se/index.htm

o sen så fortsätter du o skaffar hem ngt mer, o efter lite övning och beslutsamhet kommer du bygga fetgrejjer.. 😉

ja håller på nu med 1176LN, två st. en phillips rörstärkare för gitarr och en 4x6" högtalarlåda till den tidigare nämnda stärkaren.. 😛

kommer även bygga VU-mätare för mastern senare.. 😄

Oj såg inte dit inlägg innan jag började prata med mig själv. Tackar tackar, nu ska jag spana in dina byggdagböcker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt är det egentligen att bygga egna pedaler? Måste ju vara ett jävla pyssel med massa små electronicdelar, och vilka effekter är möjliga att bygga egentligen?

Fan nu måste jag gå och använda sökfunktionen, finnes det en pedalbyggartråd måntro...

kolla in diy-delen på kontrollrummet.com, där har jag ngra byggdagböcker.. 😆

svårt, näe, inte så överdrivet tycker jag.. 😉

men iaf grundläggande sunt bonnförnuft räcker en bra bit..

skaffa hem en byggsats eller likn. från http://www.moodysounds.se/index.htm

o sen så fortsätter du o skaffar hem ngt mer, o efter lite övning och beslutsamhet kommer du bygga fetgrejjer.. 😉

ja håller på nu med 1176LN, två st. en phillips rörstärkare för gitarr och en 4x6" högtalarlåda till den tidigare nämnda stärkaren.. 😛

kommer även bygga VU-mätare för mastern senare.. 😄

Oj såg inte dit inlägg innan jag började prata med mig själv. Tackar tackar, nu ska jag spana in dina byggdagböcker!

en själv är alltid den bästa motparten att samtala med.. 🙂

har massa bilder på frugans dator, kan kasta upp i min blogg ngn dag.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger upp min konstigaste & ocharmigaste pedal...

the one and only Boss Hand Clapper ( HC-2)

bild225nw5.jpg

för ni okunniga 😉 : Hand clapper är en pedal som spelar upp samplen "808 clap" när man stampar på den, det klassiska oljudet kan förstöras med dåligt reverb och torr-rattar , men man kan även (någrorlunda klyftigt) ställa in känsligheten på hur hårt man måste trycka(dock är nivån desamma på ljudet xD)

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar fet pompe.. 🙂

vart hittade du den o va kostade den?

Hittade den på skroten och kostade inte mer än en liten lödning ^^

ahh fan va bäst.. 🙂

ja letar för lite på tippen numera.. 🙁

hittade en hel moped där en gång.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF - Det vore kul ifall du hade tid att slänga upp lite bilder så småningom! Jag blev lite sugen på att köpa en egen byggsats när jag satt och läst igår, verkar ju inte vara helt omöjligt att bygga ihop nånting som låter.

Mitt senaste pedalinköp blev en digitech ex-7 för nån vecka sen, http://www.digitech.com/products/EX7/, mest för att jag inte kunde bestämma mig mellan massa olika pedaler. Jag gillar space-swellsen, leslien och univiben. Tycker såklart att whammyfunktionen är kul men har inte haft så stor användning av den. Det som är värdelöst är att man bara kan använda de olika disterna i funktion med nån effekt och inte fristående vilket jag hade hoppats på.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo.. kan jag!!! har moddat några med.. 😳

ska bara hitta min digitalkamera, när jag kommit upp ur sängen..

Vilka pedaler har du moddat?

Har en Gammal DD-3 som jag har som reserv men skulle vilja modda den med så diskanten rullars av. Stinkfoot gör en sån mod men det borde inte vara så svårt att göra det själv. Har du koll på detta? Har letat på nätet efter schema men inget resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut sämsta jag ägt är denna:

238968.jpg

Fullständigt hopplös pedal. Hade en Laney transistorförstärkare på den tiden och det var ingen lyckad kombination.

Bästa står mellan:

V847.jpg

eller

Ross_Compressor.jpg

Finns det nån mer här på forumet som har en Ross Compressor tro? Gammal god åttiotalsvintage. Countryfolket i USA är som tokiga i den på eBay.

Tubescreamer är ju redan nämnd i tråden så den hoppar jag över.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

jo.. kan jag!!! har moddat några med.. 😉

ska bara hitta min digitalkamera, när jag kommit upp ur sängen..

Vilka pedaler har du moddat?

Har en Gammal DD-3 som jag har som reserv men skulle vilja modda den med så diskanten rullars av. Stinkfoot gör en sån mod men det borde inte vara så svårt att göra det själv. Har du koll på detta? Har letat på nätet efter schema men inget resultat!

hade en gammal DOD-dödsmetalldist hette den typ, men den lät för jävligt, så jag letade reda på några kopplinsscheman, och slaktade den totalt, gjorde om den från grund och då blev den en fuzz.. 🙁 men de var jättelänge sen, så jag passade på att slakta den lite till för ett halvår sen, och sen tröttnade jag, så nu ligger den i molekyler på mitt arbetsbord..

sen moddade jag en polares basdistpedal, så att den blev riktigt krämig när man lirade med den med en strata.. lät härligt osv.. 🙂

har alltid några byggen på g.. håller på att ska modda en av mina ibanezdistar.. en tonelock som ja köpte för några hundringar.. tycker det är för lite dist i den, så ja ska bygga om den.. 🙂

roligast är att köpa en billig jädra pedal o sen leta moddar på nätet, o sen göra nåt festligt av dom.. 🙂

jag har börjat kombinera olika distpedaler till all oändlighet.. använder diskant fårn en, överstyr med en annan och trycker upp basen med en, sen ut i ett stereodelay, och där kan de sitta kompressor på ena och flanger på den andra, o sen ut i två förstärkare, så man får riktigt knaisgt ljud. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara få liv i tråden så jag laddar upp lite bilder på mina grejor. För att det är kul!

ladda upp ni med de som vill!

Finbordet!

Pedalbord1.jpg

Moddade: bd-2, maxon

ojdå, kolla en patchkabel in i korg stämpedalen. Vad gör den där 😎

Fulbordet! Extra

Pedalbord2.jpg

moddat ce-2

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står sig en Vox wah wah jämte en CryBaby? Någon som har testat båda nyligen? Kanske till och med någon som testat Ibanez WD7 Weeping Deamon?

Här har ni mina nuvarande favoriter utan speciell ordning:

Ibanez SM7 Smash Box - redigt bra dist

Danelectro Cool Cat - schysst chorus

Ibanez TSDX Turbo Tube Screamer

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej?

Finns det bara datanördar här? 🙂

Rock´n roll 4´ever!

jag har typ inga av mina pedaler hemma.. 😎

annars hade jag postat som en tok. har två pedaler här bara!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står sig en Vox wah wah jämte en CryBaby? Någon som har testat båda nyligen?

Har haft båda, men bytte bort CryBabyn mot nåt annat kul.

Vox står över Crybabyn helt klart. Tycker att jag får mer effekt ur Voxen. Crybaby blir mer anonym i tonen tycker jag.

Till saken hör att jag ägde voxen först och såklart är inspelad och van vid den.

Vox-Crybaby 1-0

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för kortrecensionen, Wernborg. Jag funderar på att skaffa en Vox - de är lite billigare nu än vad de var för 10 år sedan då jag köpte min CryBaby (jag kanske minns fel). Stämmer det att den inte sveper över ett lika stort register som CryBabyn?

Www.stinkfoot.se i Karlstad modifierar diverse pedaler för de som är intresserade. Jag kommer förmodligen att lämna in CryBabyn samt TubeScreamern inom en snar framtid.

edit: Kollade på Thomanns sida nu och såg att Crybabyn går för ungefär halva priset av vad jag köpte min för någon gång 1996-1997

Jag undrar fortfarande över Ibanez wah wah - WD7 Weeping Deamon. Någon som har den?

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för kortrecensionen, Wernborg. Jag funderar på att skaffa en Vox - de är lite billigare nu än vad de var för 10 år sedan då jag köpte min CryBaby (jag kanske minns fel). Stämmer det att den inte sveper över ett lika stort register som CryBabyn?

Www.stinkfoot.se i Karlstad modifierar diverse pedaler för de som är intresserade. Jag kommer förmodligen att lämna in CryBabyn samt TubeScreamern inom en snar framtid.

edit: Kollade på Thomanns sida nu och såg att Crybabyn går för ungefär halva priset av vad jag köpte min för någon gång 1996-1997

Jag undrar fortfarande över Ibanez wah wah - WD7 Weeping Deamon. Någon som har den?

har haft en WD7 i ca 2 år. Har varit nöjd med den, robust och med bra inställningsmöjligheter. Var länge sedan jag provade crybaby (och har aldrig spelat vox) så jag kan inte ge någon rättvis jämförelse av ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte mig min första distpedal idag sedan typ 1989... då blev det en ibanez skalbaggedist... minns inte vilken..

men idag blev det en mi audio crunch box! F a n vilken härligt varm pedal! Kör den rakt in i pod xt'n och låter underbart!

Jämförde med ibanez ts7 och boss ds-1... hann väl inte ratta så noga, men när jag pluggade in crunch boxen fick jag en liten wowupplevelse...

CB.jpg

Någon annan som kör MI Audio ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra gitarristen i förra bandet jag lirade i har en MI Blues Pro(TS-808clone) men tycker den lät så där! Brusar som f*n!

Att köra pedaler in i en pod gör ju inte direkt rättvisa åt pedalen. Kör in den i en förstärkare och du kommer bli förvånad hur annorlunda den låter. Men det låter ju bra hos dig så det är ju huvudsaken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...