Jump to content
Annons

Dagens musiktips


hammagrella

Recommended Posts

Dom har gjort det förut och nu gör dom det igen! Håll öronen öppna efter deras nya platta. Alla ni som gillade det som släpptes av Pink Floyd, Stones, Who, Stooges och co sådär 1969-72, kommer absolut ha glädje av alla SOOL plattorna, det finns 3 och den fjärde, "Origin" som sagt på g. Första singeln harvas redan i radion, "Big time". Tungt!

Smakprov: http://www.animero.com/warner/tsool/cdon/tsool.html

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
Första singeln harvas redan i radion, "Big time". Tungt!

Jag kände mig lite lätt tveksam när jag hörde den och hoppas att resten av plattan är annorlunda. Det kändes som något som har gjorts ett par gånger (utan att jag riktigt kan identifiera det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Första singeln harvas redan i radion, "Big time". Tungt!

Jag kände mig lite lätt tveksam när jag hörde den och hoppas att resten av plattan är annorlunda. Det kändes som något som har gjorts ett par gånger (utan att jag riktigt kan identifiera det).

Du har rätt! Nyskapande är inte direkt det man får av dom här grabbarna. Men gammalt gott mos med nya kryddor i viss mån......

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundtrack of our Wives är ju ruggigt överskattade.

Ja, lätt.

Har aldrig fattat vad som är speciellt med dem. Dem har verkligen inte någon egen stil, och den stil dem har är verkligen inte speciell på något sätt.

Men för säkerhets skull kollade jag på dem live, radio kan ji vara lite missledande ibland...

Fast dem var ännu tråkigare live än på radio.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg Ebbot (sångaren alltså) på minsta scenen på Arvikafestivalen för några år sedan. Ackompanjerad av en TB303-liknande synth och två vinkelslipar satt han på en stol och brölade... 😉

Det var en mycket intressantare spelning än när SOOL spelade där i somras...dock något mindre välbesökt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag fattar inte - men jag är väl helt borta. Bedövad... 😉

Jag fattar inte storheten hos såna här band som Soundtrack of our Lives, Bob Hund och The Hives. (Fan kommer inte på fler exempel nu - skall komplettera senare)

Det är ett jäkla skrammel och inte särskilt intressanta låtar. Men vissa musiktidskrifter haussar dem så in i bängen och analyserar in i minsta detalj hur låtarna spelas in. Det låter ju skit i alla fall.

Lyssna på Beatleslåtarna som pingpongades ner på en fyrakanalare - det är ljud det! Det gick utan 107 spår i Protools.

För övrigt anser jag att Cartago borde förstöras.

//omen

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt! Nyskapande är inte direkt det man får av dom här grabbarna. Men gammalt gott mos med nya kryddor i viss mån......

Jo, och det är delvis det jag gillar med dem, men i vanliga fall brukar de ju kunna sätta en speciell SOOL-prägel på det de gör. Jag kunde inte riktigt höra de "nya kryddorna" på singeln. Det är ju inte som AC/DC där man i stort sett kan lägga texten till Back In Black på Highway To Hell och det funkar ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte storheten hos såna här band som Soundtrack of our Lives, Bob Hund och The Hives. (Fan kommer inte på fler exempel nu - skall komplettera senare)

Kent, Håkan Hellström... Med dem fattar jag fan inte heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte storheten hos såna här band som Soundtrack of our Lives, Bob Hund och The Hives. (Fan kommer inte på fler exempel nu - skall komplettera senare)

ajaj.. lite illa.. bob hund är genier men the hives är typ underhållare. förstår precis vad du menar men bob hund platsar fan inte i den listan. lyssna på "plankton" så förstår du förhoppningsvis varför.

Ibland försegår det många saker samtidigt i musik, och man kanske inte hinner med att uppfatta allting första gången man lyssnar. Många band ägnar fulltid åt att göra sin musik så förvänta dig inte att du kan förstå allting du hör direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hugga, nu blandas det vilt här. Kent, bob hund, Håkan Hellström, Hives och TSOOL har väl INGENTING gemensamt, förutom att dom är svenska och spelar gitarr och har viss förkärlek för gamla influenser... Oj, det var ju tre saker som var gemensamt där... 😉 Hursomhelst, TSOOL käkar dom andra till frukost enligt min åsikt. OK, bob hund får dom lite tuggmotstånd på och till viss mån även Kents andra platta, men annars.....

(Härligt med en sån här tråd där man inte KAN bli överens av att diskutera!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent, bob hund, Håkan Hellström, Hives och TSOOL har väl INGENTING gemensamt, förutom att dom är svenska och spelar gitarr och har viss förkärlek för gamla influenser...

Och alla är väldigt överskattade.. Enligt min mening i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Hugga, nu blandas det vilt här. Kent, bob hund, Håkan Hellström, Hives och TSOOL har väl INGENTING gemensamt, förutom att dom är svenska och spelar gitarr och har viss förkärlek för gamla influenser... Oj, det var ju tre saker som var gemensamt där... 😉 Hursomhelst, TSOOL käkar dom andra till frukost enligt min åsikt. OK, bob hund får dom lite tuggmotstånd på och till viss mån även Kents andra platta, men annars.....

(Härligt med en sån här tråd där man inte KAN bli överens av att diskutera!)

Nej, Kent har ingenting gemensamt med de andra, för Kent kan vara ganska bra av och till.

Men egentligen så faller även de in i gruppen skrammelorkestrar.

Det som skiljer ut Kent lite är att de är en värdig arvtagare till det som Reeperbahn lämnat efter sig. En annan bra orkester i skrammelgenren är ju förstås Docent Död...

/nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent??? Kent hade nerv i musiken fram till och med Isola... Hagnestaskivan var sådär men den senaste skivan var ju så otroligt mainstream-feg. Hits fUr alle? Kent känns numera lika intressanta som Inxs...

Hur bra var Origin-skivan nu då? Har intrycken hunnit sätta sig?

Låtar som sitter direkt brukar ha rätt kort bäst-före-tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bra var Origin-skivan nu då? Har intrycken hunnit sätta sig?

Låtar som sitter direkt brukar ha rätt kort bäst-före-tid...

tomazopantera: Förvånansvärt lätt-tillgänglig tycker jag så långt. Bra. Yes! Måste smälta lite först bara....., återkommer.

speed-focus: Där e jag kluven, visst är det kul med band som utvecklas. Men vissa band gillar jag för att dom gör sin grej. Ungefär som om Hamburgare plötsligt skulle smaka äggmajonäshalvor - kul, men inte vad man vill ha när man e bakis.

Nemo: nu är du yr i mössan 🙂. Jag förstår vad du syftar på med skrammelorkester om du menar band med punkinfluenser, Hives är ett, ungefär som Whyte Seeds och, tja Docenterna var väl från början ett punkband som ville utvecklas till ett Eldkvarn, men att slänga in Soundtrack i det här gänget tycker jag e lite galet - TSOOL har mer gemensamt med gammal Stones och flumrock än med The Damned.

Men men, det börjar låta som en parodi med Schyffert och Per Sindling Larsen här när man fackar in band. Men kul äre!

Håkan Hellström är för övrigt en skrammelorkester 😆 ! Hörde The Plan yla på radion idag, dom måste ha samma sångpedagog allihop i Broder Daniel, där ligger tillochmed man själv i lä!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl knappast säga att Soundtrack of our lives är överskattade...? Överskattad betyder väll att man får mer uppmärksamhet än man egentligen förtjänar (och man kan ju knappast beskylla TSOOL för att få mycket uppmärksamhet??)

Tycker Soundtrack är Sveriges bästa och spelskickligaste band... Och ni som säger att de är tråkiga live har garanterat inte sett dem på riktigt... De har ett sjujävla ös på scen. Det är fakta.

Sen fattar jag itne det här med att "prova något nytt" - det är väll rätt svårt när det gäller rock 'n' roll? 😉

Skrammelorkestrar?! Det var väll det alla sa om Beatles också på 60-talet? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Där e jag kluven, visst är det kul med band som utvecklas. Men vissa band gillar jag för att dom gör sin grej. Ungefär som om Hamburgare plötsligt skulle smaka äggmajonäshalvor - kul, men inte vad man vill ha när man e bakis.

Nja, deras första skivor finns ju kvar även om de byter stil. En bättre liknelse vore om McDonalds skulle byta namn på Big Mac varje år och hävda att det var en helt ny hamburgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bättre liknelse vore om McDonalds skulle byta namn på Big Mac varje år och hävda att det var en helt ny hamburgare.

...vilket är ju precis vad McDonalds gör! 😆 Soundtrack har iallafall nya omslag.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl knappast säga att Soundtrack of our lives är överskattade...? Överskattad betyder väll att man får mer uppmärksamhet än man egentligen förtjänar (och man kan ju knappast beskylla TSOOL för att få mycket uppmärksamhet??)

Tycker Soundtrack är Sveriges bästa och spelskickligaste band... Och ni som säger att de är tråkiga live har garanterat inte sett dem på riktigt... De har ett sjujävla ös på scen. Det är fakta.

Lätt att det är överskattade.

Och ös? Jag fattar verkligen inte hur dem kan vara "ösiga". Jag skulle snarare förstå att folk gillade dem för att dem var "softa".

Link to comment
Dela på andra sajter

men Tokas du kan ju inte påstå att de får mycket uppmärksamhet?

Och som sagt ahr man sett en soundtrack of our lives-konsert KAN man inte tycka att de är "softa". Sen om man gillar dem eller inte det är ju en annan femma... 🙁

Sen blir de ju mer och mer poppiga för varje skiva de släpper... men ingen kan väll lyssna på "confrontation camp", "dow jones syndrome" elelr infra riot och sen säga att de itne är ösiga? 😛

Ni ska inte tänka så himla mycket när ni lyssnar på musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bra var Origin-skivan nu då? Har intrycken hunnit sätta sig?

Låtar som sitter direkt brukar ha rätt kort bäst-före-tid...

Lyssnat några varv nu. Enorm första 3 låtarna, sen blir den ojämnare, men säg att 7 trax av totala 12 tillhör det bästa dom gjort, för mig är det ungefär vad jag kräver av ett bra album nuförtiden. Resten är utfyllnad tyvärr, mycket man hört tidigare.

Men den är värd stålarna, absolut! Knäckande start som sagt. Låter som en modern Quadrophenia plus flera gitarrer och flera körer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en helt normal Tsool-platta med andra ord och fyra plus i av Bjurman i aftonbladet???

Gubbarna har ju alltid lyckats snickra ihop minst ett par klassiker per album...

Firmament vacation är ju favvolåten...

Men tolv spår låter lite snålt? Hade inte deras första album så mycket som 19spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...