Jump to content
Annons

Optimal installation - nån som vet hur?


BimBim

Recommended Posts

Tjena!!

Har letat på forumet utan att hitta de svaren jag sökte.

Så vi provar så här. Skulle bli oerhört tacksam om det fanns nån av er som vet hur man gör en optimal installation.

Förstår att det är oerhört viktigt att man använder sina diskar på rätt sätt. Jag har 2 stycken hårddiskar.

En DIAMONDMAX10 250GB SATA2 8MB och en 320GB Seagate Barracuda 7200.10 SATA II 16MB.

Just nu har jag XP Proffesional sp2 på DIMONDMAX. DAW, samplingarna och syntharna på Seagate.

Ska DAW ligga på samma disk som XP? Ska jag göra partitioner i Seagate och dela upp samplingarna och syntharna?

Hur arbetar diskarna effektivast?

Är jättetacksam för svar då datorn gör obegripliga crasher imellanåt...

Ha de gott!!

Jag hitta var jag skulle lägga denna tråd. Ber hemskt mycke om ursäkt. Vet inte hur jag tar bort den.

Redigerat av BimBim
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!!

Har letat på forumet utan att hitta de svaren jag sökte.

Så vi provar så här. Skulle bli oerhört tacksam om det fanns nån av er som vet hur man gör en optimal installation.

Förstår att det är oerhört viktigt att man använder sina diskar på rätt sätt. Jag har 2 stycken hårddiskar.

En DIAMONDMAX10 250GB SATA2 8MB och en 320GB Seagate Barracuda 7200.10 SATA II 16MB.

Just nu har jag XP Proffesional sp2 på DIMONDMAX. DAW, samplingarna och syntharna på Seagate.

Ska DAW ligga på samma disk som XP? Ska jag göra partitioner i Seagate och dela upp samplingarna och syntharna?

Hur arbetar diskarna effektivast?

Är jättetacksam för svar då datorn gör obegripliga crasher imellanåt...

Ha de gott!!

Redigerat av Olsberg
Slar samman med tidigare trad i amnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns skrivet i detta ämne tidigare på forumet, leta i dator-avdelningen.

Något kan jag väl bidra med; partitionering på en och samma disk gör du om du har lust,

du kan inte påverka hur data skrivs på disken, så det spelar ingen roll för prestanda

(så tillvida du inte kör FAT32 på en av dem).

Inspelningsprogrammet kan du lägga vart du vill, behåll det gärna på systemdisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer.

Program och pluggar lägger du lämpligen på samma som systemet ligger på, medan den andra disken kan tjänstgöra som audiodisk för audioinspelningar och samplingsbibliotek.

Kör du väldigt mycket audio eller väldigt mycket streamande samplingsbibliotek, så kan lite olika varianter vara att föredra, så det kan underlätta om du kan berätta mer om hur du har tänkt jobba med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tjänar inget på att ha DAW på audiodisken.

Jag skulle dela upp Maxtor-disken i tre partitioner: en systempartition för Windows och alla program inkl. DAW, en partition med backup av systempartitionen och till sist en partition för viktiga dokument och filer.

Seagate-disken får ha en partition och har enbart audiospår, samplingar och större pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Då lägger jag DAW på systemdisken.

Men program som Nexus, Atmosphere och Stylus som jag använder en hel del ska dom oxå ligga på systemdisken? Blir det inte mindre belastning om man har dom på en separat disk?

Jag kör mycke samplingsbibliotek. REX2 till Stylus, WAV till Lingplug 4 å kontakt2 t.e.x. Hur lägger jag upp de bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Då lägger jag DAW på systemdisken.

Men program som Nexus, Atmosphere och Stylus som jag använder en hel del ska dom oxå ligga på systemdisken? Blir det inte mindre belastning om man har dom på en separat disk?

Jag kör mycke samplingsbibliotek. REX2 till Stylus, WAV till Lingplug 4 å kontakt2 t.e.x. Hur lägger jag upp de bäst?

Man brukar kunna välja vid installationen var man ska lägga pluggen och var man ska lägga ljudbiblioteket separat. Pluggen lägger du lämpligast i den katalog som föreslås (om det är Cubase, så är det som regel c:\program\steinberg\vstplugins\ ), medan ljudbliblioteket är lämpligast att lägga på den andra disken, i en egen katalog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tjänar inget på att ha DAW på audiodisken.

Jag skulle dela upp Maxtor-disken i tre partitioner: en systempartition för Windows och alla program inkl. DAW, en partition med backup av systempartitionen och till sist en partition för viktiga dokument och filer.

Seagate-disken får ha en partition och har enbart audiospår, samplingar och större pluggar.

Jag tackar för svaret!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...