Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter med mitt första projekt i Logic express 8 (den så omtalade "poplåten") och de flesta problem har jag kunnat luska ut själv, men har nu stött på lite frågor utan svar.

1. Vad är skillnaden mellan aux och bussar och hur ska man "koppla" för att få det rätt? Har lyckats göra aux-kanaler som jag skickat kanaler till och lagt på insert effekter för flera spår. Som följande ex:

kanal 1-5; Sends: bus 1; i/o: input 1, bus 1

Aux 1; inserteffekt; i/o: bus 1, out 1-2

Är det rätt kopplat? Det funkar iaf. Men hur gör man bussar då och varför? Trodde att bussar bara va termen för det man skickar till aux. Men tydligen icke.

2. Hur automatiserar man en send effekt så man kan styra hur mkt av själva effekten, som man vill ha på kanalen? Om man tex vill ha mindre reverb i versen och fläska på i refrängen. Har provat men vad jag än väljer så är det bara volymen för hela kanalen som sänks.

3. (off-topic). Vad är en mixdown, bounce, satan och hans moster? Och hur, när, varför gör man det?

Hjälp mig snälla.

(fnittrar som en skolflicka åt min egen fyndiga ordlek :rolleyes: )

Annons
Postat

VI börjar i omvänd ordning så jag hinner klura ut hur jag ska förklara nummer ett bäst.

3.

Mixdown ( Cubase ) Bounce ( Logic ) är samma sak men olika termer.I Logic kan du välja att Bounca online eller Offline , där i Offline hör du inte musiken men kan vara snabbare och fungerar oftast om du pressar burken riktigt hårt m.a.o Logic orkar knappr spela upp låten.Hur - Gå till master regeln och klicka på bounce ELLER lägg bounce ikonen i fönster uppe ( toolbar ) i Logic ( 8 ) ELLER gå till File/Bounce.Man gör det för att A) man är klar med låten , 🙂 man slipper öppna logic för att höra låten C) masn vill bränna låten på skiva D) man vill lägga upp låten på nätet E) man vill mastra låten i ett annat program/Miljö F) man bouncar "Stems " för att enklare kunna mixa osv, osv.

2.

Gå till kanalen du vill automatisera ,Sätt kanalen på Touch , Välj Send , Gå till Viev/Track Automation , Sätt på låten i Rec , Ratta på send knappen , gå tillbaka och ställ kanalen på Read , Justera efter behov ELLER

Sätt på Viev/Track Automation , gå till kanalen , byt där det står Volume till Send ? genom att klicka på volume välja main och sedan vilken send , Rita in automationen.

1. I En Aux kanal kan du skicka signalen till bussar så som du skickar andra kanaler till bussar.Bussar kan du bara skicka 100% till andra bussar.Aux kanaler använder du även om du har externa effekter och vill koppla in dom i Logic.

Om det funkar så gör som du vill men generellt brukar man skicka bussarna direkt till Out 1-2 eller bussar alla bussar och Aux till en Mixbuss som i sin tur går till Out 1-2.Finns inga givna regler , så länge du har koll på signalkedjan så är det inga problem att göra som du gör.

Jo och vanliga audio eller intrument spår kan du bara skicka till Aux kanaler 100 % så dom fungerar inte riktigt som bussar i.o.m att dom inte har send.

Postat

Tack så mkt att du tar dig tid att svara!

Här kommer lite följdfrågor:

3.

Jag förstår. Var brukar du spara låtar som du e klar med? Va e stems? I mixologi står det nåt om att bounca separata ljudspår för att spara datorkraft. Vad bouncar man dom till? Finns dom kvar i låten sen? Var finns freeze funktionen?

Många frågor...

2.

Klockrent!

1.

Var skapar jag bussar? Som separata kanaler alltså. Fattar inte riktigt förklaringen heller. Vad bussar e bra till när det finns aux? Men det behöver du inte försöka förklara igen. det e svårförklarat förstår jag. Säkert bara jag som e trög.

Åter igen, tackar ödmjukast!

Postat (redigerat)

Var brukar du spara låtar som du e klar med?

På min hårddisk

Va e stems?

Bouncar med olika element tex Trummor + bas , ståkar + piano m.m m.m

Man mixar klart trummor med bas tex och bouncar sedan av dessa så att man kan ta bort dom från låten för att ta i dom igen som en stereofil.Förr i tiden dom man hade mixerbord gjorde man så för att man

kanske bara hade en bra kompressor och ville ha olika inställningar på den för sång , trummor osv.

I mixologi står det nåt om att bounca separata ljudspår för att spara datorkraft. Vad bouncar man dom till?

Audiofiler 16/24 bit 44-96khz beror på vad man jobbar med för upplösning men 24 bit/44 khz Aiff är vanligast

Finns dom kvar i låten sen?

Nej dom måste importeras in igen

Var finns freeze funktionen?

Läs manualen

Var skapar jag bussar? Som separata kanaler alltså.

I Enviroment men finns säkert fler sätt så Läs manualen.

Fattar inte riktigt förklaringen heller. Vad bussar e bra till när det finns aux? Men det behöver du inte försöka förklara igen. det e svårförklarat förstår jag. Säkert bara jag som e trög.

Du kan bara hämta en kanal till en Aux men du kan skicka samma kanal till åttar bussar M.a.o Kan du skicka säg sång till Bus 1 = reverb , Bus 2 = Dely , Bus 3 = EQ , Bus 4 = Kompressor osv och givetvis skicka flera kanaler till samma bus Men i en Aux kanal kan du bara hämta in en signal tex Sång lead.

AUX Kanaler kan du även skicka Tex EZ Drummer till så att du separera alla trummorna till egna kanaler eller eb EXS med 16 ljud till olika kanaler för eq m.m m.m

Personligen finner jag AUX kanalerna mycket användbara men av dom jag känner och jobbar med är jag nästan den enda som använder mig av dom så för att du inte ska bli för snurrig i bollen föreslår jag att du förnärvarabde lämnar AUX kanalerna ifred och börjar med att lära dig grunderna i Logic.

// Tiny //

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag har läst mkt i manualen, men det finns såååååååå mkt info. Jag fattar mer å mer hela tiden genom att läsa och pröva. Är som du kanske förstått inte heller nån hejare på datorer (för att uttrycka det milt) så enkla grejer e svåra. Jag tänker fortsätta att leka lite med aux för jag börjar fatta lite hur mkt man kan göra med det. Du har vart till stor hjälp, tack så mkt för din tid. 🙂

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Men man kan ju rita in automationerna det ar val lattast till att borja med borde ju funka i express oxa. Ute i arrange klicka wiev och sen automation sa kan du rita med pennan funkar bra iom. att man kan forstora. Du kan valja att automatisera alla funktioner, pluggar och deras parametrar dar.

Goran

Postat
Jag tänker fortsätta att leka lite med aux för jag börjar fatta lite hur mkt man kan göra med det.

Det sätt som jag tycker är smidigast förutom att använda dom till Multiinstrunent är att göra

tex fyra bussar säg 20-24 och ställa dom på No Output så dom inte hörs.

Bus 20 tex Trummor , Då skickar man trummorna till denna buss och hämtar sedan bussen in i en Auxkanal där man tex komprimerar dom extremt hårt kanske höjer basen.

Bus 21 tex Körer - Hämtar dom in i en annan aux och kanske lägger på lite dist , komprimerar osv osv

Jag tror du förstår tanken..Enda du måste göra dock är att ställa logic Plugin Delay på All och det gör du i Pref/Audio/General

Postat
Men man kan ju rita in automationerna det ar val lattast till att borja med borde ju funka i express oxa.

Hur gör du om du vill automatisera en parameter du inte vet vad den heter ?

Tex mägden cutoff i ES2 i femte kolummen i Router ? Utan att spendera en timme och leta efter namnet.

Postat
Men man kan ju rita in automationerna det ar val lattast till att borja med borde ju funka i express oxa.

Hur gör du om du vill automatisera en parameter du inte vet vad den heter ?

Tex mägden cutoff i ES2 i femte kolummen i Router ? Utan att spendera en timme och leta efter namnet.

Ja du kanske kan svara på det? Du får ursäkta men det verkar ändå vara lite överkurs att som nybörjare börja med automatiseringar på ditt sätt.

Göran

Postat
Ja du kanske kan svara på det? Du får ursäkta men det verkar ändå vara lite överkurs att som nybörjare börja med automatiseringar på ditt sätt.

Göran

Hade du läst ordentligt så skulle du insett att jag redan förklarade " Ditt " sätt oxå ?.

Men i och med att du verkar så duktig kan ju du svara på vart man hittar Freeze och hur man skapar Bussar ( Inte fordonet ).

Postat
Jag tänker fortsätta att leka lite med aux för jag börjar fatta lite hur mkt man kan göra med det.

Det sätt som jag tycker är smidigast förutom att använda dom till Multiinstrunent är att göra

tex fyra bussar säg 20-24 och ställa dom på No Output så dom inte hörs.

Bus 20 tex Trummor , Då skickar man trummorna till denna buss och hämtar sedan bussen in i en Auxkanal där man tex komprimerar dom extremt hårt kanske höjer basen.

Bus 21 tex Körer - Hämtar dom in i en annan aux och kanske lägger på lite dist , komprimerar osv osv

Jag tror du förstår tanken..Enda du måste göra dock är att ställa logic Plugin Delay på All och det gör du i Pref/Audio/General

Det e så jag har gjort oxå!! 😄 Tex körerna bussade till aux- reverb, compressor, eq. Vackert!!

Postat
Du har vart till stor hjälp, tack så mkt för din tid.

Varsågod , Finns ett annat forum du kanske vill kolla up som är inriktat enbart på Logic.

Logicpro.se

Ok..tackar...ska kolla upp det *klick*

Postat

Så här e det. (Från logic x 8 manual)

Bus channel strip:

The bus channel type is primarily included for backwards compatibility with older logic express versions. The bus channel strip functions of earlier versions are performed with aux channel strips in Logic express 8.

Det va det som förvirrade mig i denna fråga.

Nu vet jag att jag gör rätt.

😄

Postat

Göran

Hade du läst ordentligt så skulle du insett att jag redan förklarade " Ditt " sätt oxå ?.

Men i och med att du verkar så duktig kan ju du svara på vart man hittar Freeze och hur man skapar Bussar ( Inte fordonet ).

Nä det tycker jag du kan ta och göra världsmästarn, lägg ner helt enkelt ska du vara spydig så skicka ett PM och låt mannen få ha tråden ifred.

Göran

Postat

Inte bråka nu barn!!

Förövrigt undrar jag fortfarande var man hittar freeze. Har läst manualen om det men det finns ingen "snöflinga" ikon i min arrange.

Men, men...den som lever den lär..

Postat
Inte bråka nu barn!!

Förövrigt undrar jag fortfarande var man hittar freeze. Har läst manualen om det men det finns ingen "snöflinga" ikon i min arrange.

Ber om ursäkt för tjafset hoppas bara du får den info som du vill ha, har bara 7:an och Studio själv men har inte haft tid att installera Studio ännu. Vet inte så mycket om express men en tanke kan ju vara att det inte finns freeze i den versionen så kolla det först. Lycka till

Göran

Postat
Inte bråka nu barn!!

Ber om ursäkt för tjafset hoppas bara du får den info som du vill ha, har bara 7:an och Studio själv men har inte haft tid att installera Studio ännu. Vet inte så mycket om express men en tanke kan ju vara att det inte finns freeze i den versionen så kolla det först. Lycka till

Göran

Det e lugnt mannen. Men som sagt har jag läst i manualen om freeze, men det dom säger ska finnas på ett ställe finns inte där. Skumberger! Men det löser sig väll så småningom..

Hare gött!

Postat

Nä jag tävlar aldrig. Fan kan vi inte träta via PM istället jag känner iofs. inget behov men jag pallar allt om du vill skälla av dig lite och jag tänker inte ens bli sur. Ha det bra

Göran

Postat

Tydligen verkar du inte ens kunna svara på dom enklaste av frågor så varför ens engagera dig i denna tråd ?

I och med att du inte ens har Logic 8 (installerat) så verkar ju dina svar ännu mer ogenomtänkta.

Skälet till att jag svarade att sök i manualen är att det tog mig mindre äm en minut att hitta svaret och klarar man inte det på egen hand utan måste ställa en fråga har varenda gång man stöter på ett problem tyder i mina ögon på att man antigen har en olaglig version och ej då har manualen eller att man är för lat för att leta upp svaret.

Men för att avsluta denna tråd så ligger freeze i Arrangefönstret Viev/Configure Track Header.

Postat
Tydligen verkar du inte ens kunna svara på dom enklaste av frågor så varför ens engagera dig i denna tråd ?

I och med att du inte ens har Logic 8 (installerat) så verkar ju dina svar ännu mer ogenomtänkta.

Skälet till att jag svarade att sök i manualen är att det tog mig mindre äm en minut att hitta svaret och klarar man inte det på egen hand utan måste ställa en fråga har varenda gång man stöter på ett problem tyder i mina ögon på att man antigen har en olaglig version och ej då har manualen eller att man är för lat för att leta upp svaret.

Men för att avsluta denna tråd så ligger freeze i Arrangefönstret Viev/Configure Track Header.

Ojdå. Jag har laglig version och läst i manualen, på just det stället det stog om hur man gör men måste ha missat det om configure track header pga slarv/trötthet. Hittade det oxå snabbt efter jag visste vad jag skull söka på. Dumma mig. Men tack för svaret.

#tråd avslutat#

Postat (redigerat)

Jag tror det var mig han menade, en envis rackare det där.

Kass kamera har jag men jag la stålarna på programvaran. Lat är jag väl som alla andra men man har ju lite annat att göra oxå än att hänga här.

PIC00014.jpg

Pic00005.jpg

Pic00004.jpg

studio1.jpg

studio-1.jpg

Redigerat av Burnin Sven
Postat
Jag tror det var mig han menade, en envis rackare det där.

Kass kamera har jag men jag la stålarna på programvaran. Lat är jag väl som alla andra men man har ju lite annat att göra oxå än att hänga här.

Dom två första raderna var bara till dig. Men resten var en pik till mig oxå. 🙂

Fan du har ju lite pryttlar. Blir lite smått avis på ditt digitaltrumset...Bortskänkes?? 🙂

Postat (redigerat)

Tjena det ser nog mer ut än vad det är och trumsetet är ett billigt Medeli som är kort sagt billigt men det funkar. Det triggar inte snabbt nog så midin får man redigera i efterhand typ komplettera noter som inte kom med. Men nä jag vill inte ge bort det 😉 inte än i alla fall men jag ska komma ihåg dig om jag kommer på andra tankar. I övrigt så är det billiga Behringer preampar och billiga mickar och mitt delta 1010 som jag inte kan använda i macen dessvärre men svärsonen tar det han blir nog kvar i PC världen så det kommer väl till nytta. Mr. budgetläget det är jag hehe.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Postat
Tjena det ser nog mer ut än vad det är och trumsetet är ett billigt Medeli som är kort sagt billigt men det funkar. Det triggar inte snabbt nog så midin får man redigera i efterhand typ komplettera noter som inte kom med. Men nä jag vill inte ge bort det 🙂 inte än i alla fall men jag ska komma ihåg dig om jag kommer på andra tankar. I övrigt så är det billiga Behringer preampar och billiga mickar och mitt delta 1010 som jag inte kan använda i macen dessvärre men svärsonen tar det han blir nog kvar i PC världen så det kommer väl till nytta. Mr. budgetläget det är jag hehe.

Göran

Jupps jupps, samma här, Mesta degen gick till min nya Imac. Budget is king!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.