Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter med mitt första projekt i Logic express 8 (den sÄ omtalade "poplÄten") och de flesta problem har jag kunnat luska ut sjÀlv, men har nu stött pÄ lite frÄgor utan svar.

1. Vad Àr skillnaden mellan aux och bussar och hur ska man "koppla" för att fÄ det rÀtt? Har lyckats göra aux-kanaler som jag skickat kanaler till och lagt pÄ insert effekter för flera spÄr. Som följande ex:

kanal 1-5; Sends: bus 1; i/o: input 1, bus 1

Aux 1; inserteffekt; i/o: bus 1, out 1-2

Är det rĂ€tt kopplat? Det funkar iaf. Men hur gör man bussar dĂ„ och varför? Trodde att bussar bara va termen för det man skickar till aux. Men tydligen icke.

2. Hur automatiserar man en send effekt sÄ man kan styra hur mkt av sjÀlva effekten, som man vill ha pÄ kanalen? Om man tex vill ha mindre reverb i versen och flÀska pÄ i refrÀngen. Har provat men vad jag Àn vÀljer sÄ Àr det bara volymen för hela kanalen som sÀnks.

3. (off-topic). Vad Àr en mixdown, bounce, satan och hans moster? Och hur, nÀr, varför gör man det?

HjÀlp mig snÀlla.

(fnittrar som en skolflicka Ät min egen fyndiga ordlek :rolleyes: )

Annons
Postat

VI börjar i omvÀnd ordning sÄ jag hinner klura ut hur jag ska förklara nummer ett bÀst.

3.

Mixdown ( Cubase ) Bounce ( Logic ) Ă€r samma sak men olika termer.I Logic kan du vĂ€lja att Bounca online eller Offline , dĂ€r i Offline hör du inte musiken men kan vara snabbare och fungerar oftast om du pressar burken riktigt hĂ„rt m.a.o Logic orkar knappr spela upp lĂ„ten.Hur - GĂ„ till master regeln och klicka pĂ„ bounce ELLER lĂ€gg bounce ikonen i fönster uppe ( toolbar ) i Logic ( 8 ) ELLER gĂ„ till File/Bounce.Man gör det för att A) man Ă€r klar med lĂ„ten , 🙂 man slipper öppna logic för att höra lĂ„ten C) masn vill brĂ€nna lĂ„ten pĂ„ skiva D) man vill lĂ€gga upp lĂ„ten pĂ„ nĂ€tet E) man vill mastra lĂ„ten i ett annat program/Miljö F) man bouncar "Stems " för att enklare kunna mixa osv, osv.

2.

GÄ till kanalen du vill automatisera ,SÀtt kanalen pÄ Touch , VÀlj Send , GÄ till Viev/Track Automation , SÀtt pÄ lÄten i Rec , Ratta pÄ send knappen , gÄ tillbaka och stÀll kanalen pÄ Read , Justera efter behov ELLER

SÀtt pÄ Viev/Track Automation , gÄ till kanalen , byt dÀr det stÄr Volume till Send ? genom att klicka pÄ volume vÀlja main och sedan vilken send , Rita in automationen.

1. I En Aux kanal kan du skicka signalen till bussar sÄ som du skickar andra kanaler till bussar.Bussar kan du bara skicka 100% till andra bussar.Aux kanaler anvÀnder du Àven om du har externa effekter och vill koppla in dom i Logic.

Om det funkar sÄ gör som du vill men generellt brukar man skicka bussarna direkt till Out 1-2 eller bussar alla bussar och Aux till en Mixbuss som i sin tur gÄr till Out 1-2.Finns inga givna regler , sÄ lÀnge du har koll pÄ signalkedjan sÄ Àr det inga problem att göra som du gör.

Jo och vanliga audio eller intrument spÄr kan du bara skicka till Aux kanaler 100 % sÄ dom fungerar inte riktigt som bussar i.o.m att dom inte har send.

Postat

Tack sÄ mkt att du tar dig tid att svara!

HÀr kommer lite följdfrÄgor:

3.

Jag förstÄr. Var brukar du spara lÄtar som du e klar med? Va e stems? I mixologi stÄr det nÄt om att bounca separata ljudspÄr för att spara datorkraft. Vad bouncar man dom till? Finns dom kvar i lÄten sen? Var finns freeze funktionen?

MÄnga frÄgor...

2.

Klockrent!

1.

Var skapar jag bussar? Som separata kanaler alltsÄ. Fattar inte riktigt förklaringen heller. Vad bussar e bra till nÀr det finns aux? Men det behöver du inte försöka förklara igen. det e svÄrförklarat förstÄr jag. SÀkert bara jag som e trög.

Åter igen, tackar ödmjukast!

Postat (redigerat)

Var brukar du spara lÄtar som du e klar med?

PÄ min hÄrddisk

Va e stems?

Bouncar med olika element tex Trummor + bas , stÄkar + piano m.m m.m

Man mixar klart trummor med bas tex och bouncar sedan av dessa sÄ att man kan ta bort dom frÄn lÄten för att ta i dom igen som en stereofil.Förr i tiden dom man hade mixerbord gjorde man sÄ för att man

kanske bara hade en bra kompressor och ville ha olika instÀllningar pÄ den för sÄng , trummor osv.

I mixologi stÄr det nÄt om att bounca separata ljudspÄr för att spara datorkraft. Vad bouncar man dom till?

Audiofiler 16/24 bit 44-96khz beror pÄ vad man jobbar med för upplösning men 24 bit/44 khz Aiff Àr vanligast

Finns dom kvar i lÄten sen?

Nej dom mÄste importeras in igen

Var finns freeze funktionen?

LĂ€s manualen

Var skapar jag bussar? Som separata kanaler alltsÄ.

I Enviroment men finns sÀkert fler sÀtt sÄ LÀs manualen.

Fattar inte riktigt förklaringen heller. Vad bussar e bra till nÀr det finns aux? Men det behöver du inte försöka förklara igen. det e svÄrförklarat förstÄr jag. SÀkert bara jag som e trög.

Du kan bara hÀmta en kanal till en Aux men du kan skicka samma kanal till Ättar bussar M.a.o Kan du skicka sÀg sÄng till Bus 1 = reverb , Bus 2 = Dely , Bus 3 = EQ , Bus 4 = Kompressor osv och givetvis skicka flera kanaler till samma bus Men i en Aux kanal kan du bara hÀmta in en signal tex SÄng lead.

AUX Kanaler kan du Àven skicka Tex EZ Drummer till sÄ att du separera alla trummorna till egna kanaler eller eb EXS med 16 ljud till olika kanaler för eq m.m m.m

Personligen finner jag AUX kanalerna mycket anvÀndbara men av dom jag kÀnner och jobbar med Àr jag nÀstan den enda som anvÀnder mig av dom sÄ för att du inte ska bli för snurrig i bollen föreslÄr jag att du förnÀrvarabde lÀmnar AUX kanalerna ifred och börjar med att lÀra dig grunderna i Logic.

// Tiny //

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag har lĂ€st mkt i manualen, men det finns sÄÄÄÄÄÄÄÄ mkt info. Jag fattar mer Ă„ mer hela tiden genom att lĂ€sa och pröva. Är som du kanske förstĂ„tt inte heller nĂ„n hejare pĂ„ datorer (för att uttrycka det milt) sĂ„ enkla grejer e svĂ„ra. Jag tĂ€nker fortsĂ€tta att leka lite med aux för jag börjar fatta lite hur mkt man kan göra med det. Du har vart till stor hjĂ€lp, tack sĂ„ mkt för din tid. 🙂

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Men man kan ju rita in automationerna det ar val lattast till att borja med borde ju funka i express oxa. Ute i arrange klicka wiev och sen automation sa kan du rita med pennan funkar bra iom. att man kan forstora. Du kan valja att automatisera alla funktioner, pluggar och deras parametrar dar.

Goran

Postat
Jag tÀnker fortsÀtta att leka lite med aux för jag börjar fatta lite hur mkt man kan göra med det.

Det sÀtt som jag tycker Àr smidigast förutom att anvÀnda dom till Multiinstrunent Àr att göra

tex fyra bussar sÀg 20-24 och stÀlla dom pÄ No Output sÄ dom inte hörs.

Bus 20 tex Trummor , DÄ skickar man trummorna till denna buss och hÀmtar sedan bussen in i en Auxkanal dÀr man tex komprimerar dom extremt hÄrt kanske höjer basen.

Bus 21 tex Körer - HÀmtar dom in i en annan aux och kanske lÀgger pÄ lite dist , komprimerar osv osv

Jag tror du förstÄr tanken..Enda du mÄste göra dock Àr att stÀlla logic Plugin Delay pÄ All och det gör du i Pref/Audio/General

Postat
Men man kan ju rita in automationerna det ar val lattast till att borja med borde ju funka i express oxa.

Hur gör du om du vill automatisera en parameter du inte vet vad den heter ?

Tex mÀgden cutoff i ES2 i femte kolummen i Router ? Utan att spendera en timme och leta efter namnet.

Postat
Men man kan ju rita in automationerna det ar val lattast till att borja med borde ju funka i express oxa.

Hur gör du om du vill automatisera en parameter du inte vet vad den heter ?

Tex mÀgden cutoff i ES2 i femte kolummen i Router ? Utan att spendera en timme och leta efter namnet.

Ja du kanske kan svara pÄ det? Du fÄr ursÀkta men det verkar ÀndÄ vara lite överkurs att som nybörjare börja med automatiseringar pÄ ditt sÀtt.

Göran

Postat
Ja du kanske kan svara pÄ det? Du fÄr ursÀkta men det verkar ÀndÄ vara lite överkurs att som nybörjare börja med automatiseringar pÄ ditt sÀtt.

Göran

Hade du lÀst ordentligt sÄ skulle du insett att jag redan förklarade " Ditt " sÀtt oxÄ ?.

Men i och med att du verkar sÄ duktig kan ju du svara pÄ vart man hittar Freeze och hur man skapar Bussar ( Inte fordonet ).

Postat
Jag tÀnker fortsÀtta att leka lite med aux för jag börjar fatta lite hur mkt man kan göra med det.

Det sÀtt som jag tycker Àr smidigast förutom att anvÀnda dom till Multiinstrunent Àr att göra

tex fyra bussar sÀg 20-24 och stÀlla dom pÄ No Output sÄ dom inte hörs.

Bus 20 tex Trummor , DÄ skickar man trummorna till denna buss och hÀmtar sedan bussen in i en Auxkanal dÀr man tex komprimerar dom extremt hÄrt kanske höjer basen.

Bus 21 tex Körer - HÀmtar dom in i en annan aux och kanske lÀgger pÄ lite dist , komprimerar osv osv

Jag tror du förstÄr tanken..Enda du mÄste göra dock Àr att stÀlla logic Plugin Delay pÄ All och det gör du i Pref/Audio/General

Det e sĂ„ jag har gjort oxĂ„!! 😄 Tex körerna bussade till aux- reverb, compressor, eq. Vackert!!

Postat
Du har vart till stor hjÀlp, tack sÄ mkt för din tid.

VarsÄgod , Finns ett annat forum du kanske vill kolla up som Àr inriktat enbart pÄ Logic.

Logicpro.se

Ok..tackar...ska kolla upp det *klick*

Postat

SÄ hÀr e det. (FrÄn logic x 8 manual)

Bus channel strip:

The bus channel type is primarily included for backwards compatibility with older logic express versions. The bus channel strip functions of earlier versions are performed with aux channel strips in Logic express 8.

Det va det som förvirrade mig i denna frÄga.

Nu vet jag att jag gör rÀtt.

😄

Postat

Göran

Hade du lÀst ordentligt sÄ skulle du insett att jag redan förklarade " Ditt " sÀtt oxÄ ?.

Men i och med att du verkar sÄ duktig kan ju du svara pÄ vart man hittar Freeze och hur man skapar Bussar ( Inte fordonet ).

NÀ det tycker jag du kan ta och göra vÀrldsmÀstarn, lÀgg ner helt enkelt ska du vara spydig sÄ skicka ett PM och lÄt mannen fÄ ha trÄden ifred.

Göran

Postat

Inte brÄka nu barn!!

Förövrigt undrar jag fortfarande var man hittar freeze. Har lÀst manualen om det men det finns ingen "snöflinga" ikon i min arrange.

Men, men...den som lever den lÀr..

Postat
Inte brÄka nu barn!!

Förövrigt undrar jag fortfarande var man hittar freeze. Har lÀst manualen om det men det finns ingen "snöflinga" ikon i min arrange.

Ber om ursÀkt för tjafset hoppas bara du fÄr den info som du vill ha, har bara 7:an och Studio sjÀlv men har inte haft tid att installera Studio Ànnu. Vet inte sÄ mycket om express men en tanke kan ju vara att det inte finns freeze i den versionen sÄ kolla det först. Lycka till

Göran

Postat
Inte brÄka nu barn!!

Ber om ursÀkt för tjafset hoppas bara du fÄr den info som du vill ha, har bara 7:an och Studio sjÀlv men har inte haft tid att installera Studio Ànnu. Vet inte sÄ mycket om express men en tanke kan ju vara att det inte finns freeze i den versionen sÄ kolla det först. Lycka till

Göran

Det e lugnt mannen. Men som sagt har jag lÀst i manualen om freeze, men det dom sÀger ska finnas pÄ ett stÀlle finns inte dÀr. Skumberger! Men det löser sig vÀll sÄ smÄningom..

Hare gött!

Postat
lÀgg ner helt enkelt ska du vara spydig sÄ skicka ett PM och lÄt mannen fÄ ha trÄden ifred.

Okej , Ska inte svara pÄ fler frÄgor sÄ förlara du dÄ hur man med tvÄ mus-klick aktiverar Freeze.

Postat

NÀ jag tÀvlar aldrig. Fan kan vi inte trÀta via PM istÀllet jag kÀnner iofs. inget behov men jag pallar allt om du vill skÀlla av dig lite och jag tÀnker inte ens bli sur. Ha det bra

Göran

Postat

Tydligen verkar du inte ens kunna svara pÄ dom enklaste av frÄgor sÄ varför ens engagera dig i denna trÄd ?

I och med att du inte ens har Logic 8 (installerat) sÄ verkar ju dina svar Ànnu mer ogenomtÀnkta.

SkÀlet till att jag svarade att sök i manualen Àr att det tog mig mindre Àm en minut att hitta svaret och klarar man inte det pÄ egen hand utan mÄste stÀlla en frÄga har varenda gÄng man stöter pÄ ett problem tyder i mina ögon pÄ att man antigen har en olaglig version och ej dÄ har manualen eller att man Àr för lat för att leta upp svaret.

Men för att avsluta denna trÄd sÄ ligger freeze i Arrangefönstret Viev/Configure Track Header.

Postat
Tydligen verkar du inte ens kunna svara pÄ dom enklaste av frÄgor sÄ varför ens engagera dig i denna trÄd ?

I och med att du inte ens har Logic 8 (installerat) sÄ verkar ju dina svar Ànnu mer ogenomtÀnkta.

SkÀlet till att jag svarade att sök i manualen Àr att det tog mig mindre Àm en minut att hitta svaret och klarar man inte det pÄ egen hand utan mÄste stÀlla en frÄga har varenda gÄng man stöter pÄ ett problem tyder i mina ögon pÄ att man antigen har en olaglig version och ej dÄ har manualen eller att man Àr för lat för att leta upp svaret.

Men för att avsluta denna trÄd sÄ ligger freeze i Arrangefönstret Viev/Configure Track Header.

OjdÄ. Jag har laglig version och lÀst i manualen, pÄ just det stÀllet det stog om hur man gör men mÄste ha missat det om configure track header pga slarv/trötthet. Hittade det oxÄ snabbt efter jag visste vad jag skull söka pÄ. Dumma mig. Men tack för svaret.

#trÄd avslutat#

Postat (redigerat)

Jag tror det var mig han menade, en envis rackare det dÀr.

Kass kamera har jag men jag la stÄlarna pÄ programvaran. Lat Àr jag vÀl som alla andra men man har ju lite annat att göra oxÄ Àn att hÀnga hÀr.

PIC00014.jpg

Pic00005.jpg

Pic00004.jpg

studio1.jpg

studio-1.jpg

Redigerat av Burnin Sven
Postat
Jag tror det var mig han menade, en envis rackare det dÀr.

Kass kamera har jag men jag la stÄlarna pÄ programvaran. Lat Àr jag vÀl som alla andra men man har ju lite annat att göra oxÄ Àn att hÀnga hÀr.

Dom tvĂ„ första raderna var bara till dig. Men resten var en pik till mig oxĂ„. 🙂

Fan du har ju lite pryttlar. Blir lite smĂ„tt avis pĂ„ ditt digitaltrumset...BortskĂ€nkes?? 🙂

Postat (redigerat)

Tjena det ser nog mer ut Ă€n vad det Ă€r och trumsetet Ă€r ett billigt Medeli som Ă€r kort sagt billigt men det funkar. Det triggar inte snabbt nog sĂ„ midin fĂ„r man redigera i efterhand typ komplettera noter som inte kom med. Men nĂ€ jag vill inte ge bort det 😉 inte Ă€n i alla fall men jag ska komma ihĂ„g dig om jag kommer pĂ„ andra tankar. I övrigt sĂ„ Ă€r det billiga Behringer preampar och billiga mickar och mitt delta 1010 som jag inte kan anvĂ€nda i macen dessvĂ€rre men svĂ€rsonen tar det han blir nog kvar i PC vĂ€rlden sĂ„ det kommer vĂ€l till nytta. Mr. budgetlĂ€get det Ă€r jag hehe.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Postat
Tjena det ser nog mer ut Ă€n vad det Ă€r och trumsetet Ă€r ett billigt Medeli som Ă€r kort sagt billigt men det funkar. Det triggar inte snabbt nog sĂ„ midin fĂ„r man redigera i efterhand typ komplettera noter som inte kom med. Men nĂ€ jag vill inte ge bort det 🙂 inte Ă€n i alla fall men jag ska komma ihĂ„g dig om jag kommer pĂ„ andra tankar. I övrigt sĂ„ Ă€r det billiga Behringer preampar och billiga mickar och mitt delta 1010 som jag inte kan anvĂ€nda i macen dessvĂ€rre men svĂ€rsonen tar det han blir nog kvar i PC vĂ€rlden sĂ„ det kommer vĂ€l till nytta. Mr. budgetlĂ€get det Ă€r jag hehe.

Göran

Jupps jupps, samma hÀr, Mesta degen gick till min nya Imac. Budget is king!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.