Jump to content
Annons

Behöver hjälp med begrepp och så... Sonar LE


illerrre

Recommended Posts

Är helt nybörjare på det här, har precis fått hem mixologi special, och sitter och läser den nu.

"Nästa steg blir att göra ett referensspår av hela låten. Dra upp mixreglarna och gör en rudimentär balansering. Håll ett öga på mätarna i masterutgången så att det inte slår över i rött. Backa sedan tillbaka till början på låten och gör formatinställningarna i bounce eller nedmixningsfönstret."

Behöver verkligen hjälp här, detta är grekiska.

Referensspår?

Mixreglarna?

Rudeimentär balansering?

Masterutgången?

Bounce/nedmixningsfönstret?

Behöver verkligen detta förklarat och vart jag kan hitta det i programet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Referensspår:

Ha ett spår som referens, dvs en låt som låter ungefär som du vill att din mix ska låta då den är klar.

Mixreglarna:

Helt enkelt volymkontrollen på en kanal på ett mixerbord. Alt +3 för att få fram mixerkonsolen (iaf i Sonar 6).

Rudeimentär balansering:

Osäker på hur jag ska definera det, men det kan säkert nån annan hjälpa till med.

Masterutgången:

Utgången för den färdiga mixen. Oftast en stereoutgång. Masterkanalen är den kanal där alla spår är summerade.

Bounce/nedmixningsfönstret:

Vid nedmixning så sparar man den färdiga mixen. Bounce är istort sett ett annat ord för nedmixning, kanske inte helt, men enklast att säga så. Vet inte riktigt vad de menar med nedmixningsfönster. Ska du mixa ner det markerar du de spår du vill ha med och går på export under arkiv, sen audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Referensspår:

Ha ett spår som referens, dvs en låt som låter ungefär som du vill att din mix ska låta då den är klar.

Mixreglarna:

Helt enkelt volymkontrollen på en kanal på ett mixerbord. Alt +3 för att få fram mixerkonsolen (iaf i Sonar 6).

Rudeimentär balansering:

Osäker på hur jag ska definera det, men det kan säkert nån annan hjälpa till med.

Masterutgången:

Utgången för den färdiga mixen. Oftast en stereoutgång. Masterkanalen är den kanal där alla spår är summerade.

Bounce/nedmixningsfönstret:

Vid nedmixning så sparar man den färdiga mixen. Bounce är istort sett ett annat ord för nedmixning, kanske inte helt, men enklast att säga så. Vet inte riktigt vad de menar med nedmixningsfönster. Ska du mixa ner det markerar du de spår du vill ha med och går på export under arkiv, sen audio.

Tack så mycket, en del klarna i alla fall!

Masterutång förstår jag dock fortfarande inte riktigt:/ Vad är en utgång egentligen?

Hm trodde att masterkanalen var den det stod master under, men det verkar inte så? För master är väl den kanal där om jag sänker ljuder så sänks ljudet på alla? Eller är jag fel på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Referensspår:

Ha ett spår som referens, dvs en låt som låter ungefär som du vill att din mix ska låta då den är klar.

Mixreglarna:

Helt enkelt volymkontrollen på en kanal på ett mixerbord. Alt +3 för att få fram mixerkonsolen (iaf i Sonar 6).

Rudeimentär balansering:

Osäker på hur jag ska definera det, men det kan säkert nån annan hjälpa till med.

Masterutgången:

Utgången för den färdiga mixen. Oftast en stereoutgång. Masterkanalen är den kanal där alla spår är summerade.

Bounce/nedmixningsfönstret:

Vid nedmixning så sparar man den färdiga mixen. Bounce är istort sett ett annat ord för nedmixning, kanske inte helt, men enklast att säga så. Vet inte riktigt vad de menar med nedmixningsfönster. Ska du mixa ner det markerar du de spår du vill ha med och går på export under arkiv, sen audio.

Tack så mycket, en del klarna i alla fall!

Masterutång förstår jag dock fortfarande inte riktigt:/ Vad är en utgång egentligen?

Hm trodde att masterkanalen var den det stod master under, men det verkar inte så? För master är väl den kanal där om jag sänker ljuder så sänks ljudet på alla? Eller är jag fel på det?

Det stämmer att du sänker alla spår med mastern, den bör du dock inte göra något med under mixning. Det är först under mastring, man börjag använda masterkanalen. En utgång är där du kollar utgående ljud, tex monitorer (högtalare) eller hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Referensspår:

Ha ett spår som referens, dvs en låt som låter ungefär som du vill att din mix ska låta då den är klar.

Mixreglarna:

Helt enkelt volymkontrollen på en kanal på ett mixerbord. Alt +3 för att få fram mixerkonsolen (iaf i Sonar 6).

Rudeimentär balansering:

Osäker på hur jag ska definera det, men det kan säkert nån annan hjälpa till med.

Masterutgången:

Utgången för den färdiga mixen. Oftast en stereoutgång. Masterkanalen är den kanal där alla spår är summerade.

Bounce/nedmixningsfönstret:

Vid nedmixning så sparar man den färdiga mixen. Bounce är istort sett ett annat ord för nedmixning, kanske inte helt, men enklast att säga så. Vet inte riktigt vad de menar med nedmixningsfönster. Ska du mixa ner det markerar du de spår du vill ha med och går på export under arkiv, sen audio.

Tack så mycket, en del klarna i alla fall!

Masterutång förstår jag dock fortfarande inte riktigt:/ Vad är en utgång egentligen?

Hm trodde att masterkanalen var den det stod master under, men det verkar inte så? För master är väl den kanal där om jag sänker ljuder så sänks ljudet på alla? Eller är jag fel på det?

Det stämmer att du sänker alla spår med mastern, den bör du dock inte göra något med under mixning. Det är först under mastring, man börjag använda masterkanalen. En utgång är där du kollar utgående ljud, tex monitorer (högtalare) eller hörlurar.

Aha! Thanks! Passar på att fråga... Det är hiphop jag tänker mixa, acapella. Om jag då rappar "jag har en boll den står och fin" och vill ha t.ex. eko på fin, hur gör jag då för att bara markera den delen och sedan lägga på effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste nog automatisera effekten. Kolla i manualen. Vet inte riktigt hur det ser ut i Sonar Le eller hur jag ska beskriva att man gör.

Damn... Jag fick ingen manual till.

Finns det ingen hjälp fil? Prova tryck F1.

Wow, jo det fanns där! Jag får checka där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...