Jump to content
Annons

Leopard och Logic Studio 8


superjudge

Recommended Posts

Har precis installerat Leopard och provkört Logic 8; verkar funka bra än så länge (kanske inte helt förvånande med tanke på de rapporter som finns om Logic 8 på betan av Leopard), men jag har i princip bara startat och öppnat ett väldigt litet projekt. Återkommer med mer information under helgen om någon är intresserad... :-)

Jag kör för övrigt på en MacBook 2GHz med 2G ram.

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

operativsystemet är så sjukt mycket snabbare än tidigare.. plus att arbetsflöden osv går snabbare med alla nya fräcka funktioner..

vad kan jag säga om det!? det är helt magnifikt OS!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt jag är intresserad av att höra hur det går. Har en likadan dator och överväger att skaffa Leopard. Det jag funderar över är hur mkt man märker att det är 64 bitarsprogram. Blir det bättre prestanda?

Har inte hunnit köra så mycket som jag tänkt mig i helgen, men vad jag upplever är i alla fall att allt går snabbare; jag kan inte direkt kvantifiera, men det känns helt enkelt snabbare (vilket jag tror även IDF säger).

Jag har heller inte dykt på några problem, vare sig med Logic eller med andra saker. Ser mycket bra ut så här långt... :-)

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare.. det går alltså sjukt mkt snabbare än tidigare os.. jag fick reda på att de kanske skulle gå lite snabbare än innan bara några timmar innan det släpptes, och sen när jag prövade det blev jag helt chockad för det går så jädrans mkt snabbare...

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare.. det går alltså sjukt mkt snabbare än tidigare os.. jag fick reda på att de kanske skulle gå lite snabbare än innan bara några timmar innan det släpptes, och sen när jag prövade det blev jag helt chockad för det går så jädrans mkt snabbare...

Otroligt kul att höra, nu blev man sugen faktiskt...

Enda jag hört är att det är fult och att docken ser ut som ett helt barnkalas. 😳 Får åka och hälsa på nån som hunnit uppgradera snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att menyraden i toppen är transparent nu vilket suger. Nu måste man anpassa bakgrundsbilden så att man kan se vad det står i menyerna.

Ja, det är mycket sånt man hört om.. Ni som kör, går det inte tweaka bort en massa sånt där?? Mängder av människor måste ju bli skitirriterade. Speciellt alla datornördar och dom brukar ju ha fritid nog att hacka sånt där...

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare.. det går alltså sjukt mkt snabbare än tidigare os.. jag fick reda på att de kanske skulle gå lite snabbare än innan bara några timmar innan det släpptes, och sen när jag prövade det blev jag helt chockad för det går så jädrans mkt snabbare...

Otroligt kul att höra, nu blev man sugen faktiskt...

I second that!

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare.. det går alltså sjukt mkt snabbare än tidigare os.. jag fick reda på att de kanske skulle gå lite snabbare än innan bara några timmar innan det släpptes, och sen när jag prövade det blev jag helt chockad för det går så jädrans mkt snabbare...

Otroligt kul att höra, nu blev man sugen faktiskt...

Enda jag hört är att det är fult och att docken ser ut som ett helt barnkalas. 🙂 Får åka och hälsa på nån som hunnit uppgradera snart.

jag är sjukt sugen på o köra leopard på min powerbook.. 😛

nåväl, nu ska vi se.. Fult.. näe:

http://www.apple.com/macosx/

kolla o avgör själv.. personligen tycker jag det är läckert som få!!

närmsta appleåterförsäljare har det inne!!

barnkalas.. njae inte direkt. snarare proffesionell yrkeskunnigt ser det ut att vara.. sitter man med leopard o bara slösurfar ser det ut som man tjänar miljoner.. 🙂

Har hört att menyraden i toppen är transparent nu vilket suger. Nu måste man anpassa bakgrundsbilden så att man kan se vad det står i menyerna.

Ja, det är mycket sånt man hört om.. Ni som kör, går det inte tweaka bort en massa sånt där?? Mängder av människor måste ju bli skitirriterade. Speciellt alla datornördar och dom brukar ju ha fritid nog att hacka sånt där...

transparent är att ta i i överkant!!

jag skulle nog säga att den är DÖDLIGT LÄCKER!! 😛

och nej. jag får inte betalt från apple för att göra reklam.. 😄

jag har en sak att klaga på. det lilla äpplet längst upp till höger som vart blått hela OSX, är numera svart. det ger lite tråkig ton tycker jag, men fan, helheten spöar det ändå!

lite nya grejjer: frontrow. mediaspelare för typ fullskärm som jag förstått det. Enligt en god vän kan de spela i HD, o de e ju inte fyskam!!

finder är helt nytt.. med fetaste förhandsgranskningen.

desktop: här har apple gjort så mkt de kunnat för att kunna slopa allt trams på skrivbordet. Mapphanteringen i docken (den som viks upp) går att välja ifall man ska ha som en vanlig uppfällbar flik som visar mapparna i ett gäng rader. Eller så kan man ställa in så att fliken viks upp (det som syns överallt på bilder på Leopard!!) och då ligger mapparna där..väldigt smidigt o enkelt att sköta..!! plus att man kan ha en finfinbild på skrivbordet utan att behöva förstöra vyn med massa trams!!

Spaces: kan liknas vid en vidareutveckling av exposé. programsom inte används lägger sig utanför bild, och flippas fram med hjälp av spaces. assmidigt och asfräckt!! 😛

timemachine: synk och backupprogram för externa diskar. har inte prövat, men fått beskrivet hur det funkar. fantastiskt program som gör att man behöver oroa sig för hårdvarukraschar!! 🙁

ichat har tydligen uppdaterats med och en funktion som jag blev nöjd över är hur man kan styra andra macar med nåt som kan liknas med windows fjärrskrivbordshantering, men bara att apples produkt faktiskt fungerar!!

nåväl. kolla in mer på: http://www.apple.com/macosx/features/

där står allt.. eller gå in i närmsta appleaffär.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att menyraden i toppen är transparent nu vilket suger. Nu måste man anpassa bakgrundsbilden så att man kan se vad det står i menyerna.

Ja, det är mycket sånt man hört om.. Ni som kör, går det inte tweaka bort en massa sånt där?? Mängder av människor måste ju bli skitirriterade. Speciellt alla datornördar och dom brukar ju ha fritid nog att hacka sånt där...

Har inte labbat så mycket än, men jag har heller inte stört mig nämnvärt vare sig på dockan eller menyraden; jag tycker att det är ok.

Vad jag förstår så ska det i alla fall gå att ta bort pseudo-3D-utseendet på dockan om man vill (flyttar man dockan till höger eller vänster fönsterkant så ska den visst se ut ungefär som tidigare).

Time Machine verkar rätt bra; har bara dragit igång det på två av mina maskiner, och ännu inte labbat med att plocka tillbaks saker jag "tappat bort", men det är i alla fall otroligt enkelt att sätta igång. Har ingen riktig känsla för hur mycket det "stör" när man gär själva backupen, men vad jag förstår så är det i alla fall inkrementella backuper man gör, så om man inte ändrar på en hel massa filer hela tiden borde det gå rätt snabbt efter att man gjort den initiala backupen.

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle det funka med Leopard + 8 express månetro?

helt fantastiskt!!

det är ju produkter som är släppta väldigt nära varandra, och därmed säkerligen optimerade för att jobba stabilt ihop!!

det kommer säkert komma en uppdatering på 8an som gör att de flyter på ännu bättre med leopard...!!

men som sagt nyligen ett gäng gånger, det flyter på som fanken, och plugghanteringen kommer vara mkt smidigare!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad har hänt med findern, varför söker den inte längre på hela datorn utan bara bland mina dokument? Går det att ändra på nånstans?

För övrigt är jag sur över att min adblocker (safariblock) inte funkar längre, så nu får jag dras med jobbiga flashreklambanners som drar 40% av processorkraften igen. bleh. Finns det någon annan adblocker (till safari) som funkar?

Och: Har inte märkt någon skillnad i hastighet. Menyradens transparens stör inte, men tillför inget heller.

Och: hör den här tråden hemma i logic-forumet, verkligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare..

fan, tänk om ms skulle göra det också

då skulle mac gå under

men det är ingen risk, ni sitter säkert :rolleyes:

(funderar själv på en liten mac för skojs skull)

Link to comment
Dela på andra sajter

Leopard och Logic 8 må vara 64 bitar hur mycket det vill. Det slår i alla fall inte igenom 4 GB-väggen.

Logic kraschar i vilket fall som helst vid 3.2 GB använt minne. Exs24 klarar dock mer. Men logic är inte ensamma på att göra pluggar. Det bara att hoppas på att tredjepartstillverkare styr upp sina pluggar så att det klarar 64 bit. Och om det nu ska vara stand alone eller internt i Logic återstår att se. Otroligt att det inte ska kunna köra mer än 4GB. Hur länge har det inte funnits pluggar som äter ramminne? Får hoppas att Toontrack's nya Superior 2.0 klarar det. Som är EN av hundratals pluggtillverkare. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Leopard och Logic 8 må vara 64 bitar hur mycket det vill. Det slår i alla fall inte igenom 4 GB-väggen.

Logic kraschar i vilket fall som helst vid 3.2 GB använt minne. Exs24 klarar dock mer. Men logic är inte ensamma på att göra pluggar. Det bara att hoppas på att tredjepartstillverkare styr upp sina pluggar så att det klarar 64 bit. Och om det nu ska vara stand alone eller internt i Logic återstår att se. Otroligt att det inte ska kunna köra mer än 4GB. Hur länge har det inte funnits pluggar som äter ramminne? Får hoppas att Toontrack's nya Superior 2.0 klarar det. Som är EN av hundratals pluggtillverkare. :rolleyes:

Hur upplever du L8 på din G5:a nu då? är det fortfarande lika segt som på Tiger ?

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare..

fan, tänk om ms skulle göra det också

då skulle mac gå under

men det är ingen risk, ni sitter säkert 😲

(funderar själv på en liten mac för skojs skull)

de försökte ju med vista.. har nästan aldrig varit med om ett så drygt o jobbigt operativsystem där allt handlar om att se bra ut.. hjälpte min granne att starta hans wifi med hans nya dator me vista.. det var inte skoj.. dvs att det var vista....!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag slog på stort och avinstallerade mina wavespluggar eftersom dom ännu inte funkar i Leopard.

Installerade Leopard på befintlig Tiger 10.4.10 och med både logic 7.2.3 och Logic 8.0 installerat innan.

Det första jag möts av är att det grafiska bugget är borta. Bra jobbat där apple. O:)

Alla pluggarna som jag har (förutom waves då) gick smärtfritt igenom valideringen:

IK-Multimedia:

Ampeg SVX

Amplitube 2

Amplitube Jimi Hendrix

Miroslav Philharmonic

Eliosound:

Air EQ

Native Instruments:

B4

Spectrasonics:

Stylus RMX

Atmosphere

Trilogy

Toontrack:

dfhs + c&v

EZDrummer + addons

Synthogy

Ivory

UAD-1:

Alla pluggar

XLN Audio

Addictive drums Obs endast demo

reFX

Nexus Obs endast demo

Däremot så crashar Logic både 7 & 8 när man laddar mer än 3 GB ljud.

Så det får man väl leva med ett tag till. Annars så är ju den jobbigaste buggen borta för en annan. Grafikbuggen!

Hur upplever du L8 på din G5:a nu då? är det fortfarande lika segt som på Tiger ?

Nej, det rullar på mycket bättre nu.

Så av det jag har testat nu så verkar det vara en idé på att upgradera till Leopard.

För övrigt så är det idiotsnabbt. Safari och spotlight är skrattretande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt de jag pratat med som jobbar inom applebranschen har de typ skrivit om grunderna för operativet och optimerat ALLT så det går mkt snabbare..

fan, tänk om ms skulle göra det också

då skulle mac gå under

men det är ingen risk, ni sitter säkert 🙂

(funderar själv på en liten mac för skojs skull)

de försökte ju med vista.. har nästan aldrig varit med om ett så drygt o jobbigt operativsystem där allt handlar om att se bra ut.. hjälpte min granne att starta hans wifi med hans nya dator me vista.. det var inte skoj.. dvs att det var vista....!!!

nej fy fan 😄

det är bara en massa lullull å trams

sånt som ska impa grafiskt på nybörjare

sorry

OT

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur upplever du L8 på din G5:a nu då? är det fortfarande lika segt som på Tiger ?

Nej, det rullar på mycket bättre nu.

Så av det jag har testat nu så verkar det vara en idé på att upgradera till Leopard.

För övrigt så är det idiotsnabbt. Safari och spotlight är skrattretande. 😄

Gött Mos som vi säger i Skötet.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...