Jump to content
Annons

kraftfull musikdator!


kembaah

Recommended Posts

Hej! Jag heter Kim och är 22 år, har nyss sagt upp mej från jobbet för satsa på musikproduktion på heltid. Det började rulla på med nätpokern så jag har försörjningen där. Har en liten hemmastudio med PC och EMU 1820m ljudkort bl. a. Nu känner jag att datorn är för slö så jag tänkte köpa nytt och även investera i ett Cubase 4.

Jag har kikat runt i alla möjliga forum och sökt efter bra rekommendationer på en musikdator. Hittar mest trådar från runt 2005 och när jag väl hittat en tråd som är aktuell så är det för en som har en liten budget.

Jag är ute efter ett stationärt monster! Har dock inte hur stor budget som helst, då hade jag lagt pengarna

på en värsting från Frost. Men deras monster på 40 lappar känns väldigt mycket. Jag vet att man betalar för en väldigt bra support men det är inget jag personligen prioriterar, tror kanske lite naivt att allt kommer funka ändå 🙂 Hade tänkt mej runt 15 tusen. Kikat igenom specifikationen på Frosts dyraste modell och om ja inte räknat helt fel så hamnar priset runt 15 kakor om man skulle försöka sätta ihop en liknande själv. Blir de upp mot 20 tusen så får det bli det.

Det verkar ju som sagt ganska smart att försöka bygga en dator efter specifikationerna på deras hemsida:

Frost ACM-H80 :: Quad processing / RAID-5 super audiodrive:: :

Intel®975X Chipset

Intel® 64-bit Core™2 Quad Q6600 Processor

(4x 2.4 GHz 8MB Cache)

4.0 Gb PC667 DDR2 RAM

DVD +/- Dual Layer writer

250 Gb 7200 rpm System HD

Raid the Lightning Audio drive

(3x500Gb RAID-5 Array)

2x DVI monitor outputs

(Supports Apple®Cinema display)

Iomega SATA REV drive

2x Ti Firewire (front/rear)

8x USB 2.0 (2front/6rear)

Gigabit (1000 Mbit) Network

2x available PCI slots

2x available PCIe 16 slots

1x Printer port

1x serial port

Windows XP Pro - Multilanguage, optimized for audio

Keyboard/optical mouse

Dom skriver inte vilket märke det är på hårddiskarna, nån som har en rekommendation på vilket märke du tycker är bäst och om det inte finns något direkt ledande märke, vilka bör jag undvika? Hårddiskarna är i (3x500Gb RAID-5 Array) vad betyder det? Fördelar?

När det gäller DVD-brännare har jag hört att Plextor är överlägset, stämmer det?

Det som jag har grubblat på mest är det här med processorn, har hört att Quad-processorn fullständigt krossar en Dual eftersom Cubase 4 utnyttjar de 4 kärnorna i processorn. Men sen har jag även läst att de Quad-processorerna som finns ute nu inte är 4 egna kärnor utan egentligen 2st ihopsatta Duals (?) (Ursäkta den usla användningen av data-facktermer, jag är lite novis på det hehe) Frågan är då, är det värt att vänta på den nya Quaden? Penry eller va den heter.. Kommer den vara väldigt mkt bättre än den nuvarana "falska" Quaden?

Och slutligen, OS. XP eller Vista? Här följer 2 bra artiklar om Vista i musiksammanhang:

http://rainrecording.co.uk/vista/performance

http://www.northernsounds.com/forum/showthread.php?t=43407

Vista verkar ju som det självklara alternativet, men känns ändå på något sett som en chansning.

En förutsättning för att det ska bli bra med Vista är ju att mitt ljudkort har drivrutiner till det såklart. Har därför mejlat Emu och frågat när dom släpper Vista-drivisar men inte fått svar än..

Steinberg kommer även släppa stöd för Vista 64 till Cubase 4.. de låter väl ganska smarrigt?

Vad är din syn på Vista och musikproduktion?

Har du några invändningar på mitt förslag på att kopiera Frost-hårdvaran eller rent av ett helt annat mkt bättre förslag så är det väldigt välkommet! Dock tänker jag inte byta till Mac 😱

Hoppas nån har tid och ork att svara på detta, skulle vara tacksam till tusen!

Väl mött

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter att ha använt www.google.se hittade jag följande artikel om RAID 5. För egen del hade jag inte valt att köra i RAID eftersom det inte är lika säkert som att köra via FireWire/USB2.0 då FW och USB2.0 gör att du kan koppla externa hårddiskar till din dator. Dessa externa hårddiskar är också bärbara och vill man vara extra säker kan man ta backup och lagra hårddisken i ett bankfack, hos sina föräldrar etc. för att även gradera sig mot brand eller stöld av datorn. Att köra RAID är för mig bortkastade pengar och bortkastat hårddiskutrymme.

Angående märke på hårddiskar har jag frågat runt bland datorsäljare samt använt informationen hårdvarutillverkare ger och min slutsats är att Seagate gör de bästa hårddiskarna eftersom de:

1) Har länger garranti jämfört med andra märken.

2) Är tysta både vid skrivning och läsning av data samt tysta rent allmänt.

Tänk på att livstiden för alla hårddiskar minskar ju varmare hårddisken blir, oavsett vilket märke man använder.

Den medföljande backup-programvaran från Seagate tyvärr mycket att önska för Microsoft användare enligt en egen företagare jag pratade med som är väl insatt i branchen 🙂

Vill du få ett system som fungerar med tillhörande drivrutiner för övrig hårdvara, välj Win XP proffesional edition framför Win VISTA (vilken version du än väljer).

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag nu hade varit dig som verkar ha degen tillgä'ngliga så hade inte jag satsat på en pc utan hellre en bra mac. finns bra beggade på annonser. och dessutom köra logic istället för cubase 4. jag har själv tidigare inhandlat cubase 4 och kan med handen på hjärtat säga att jag sålde hela mitt cubase pkt illa kvickt efteråt. om man ska jämföra cubase och logic så vinner logic uitan tvekan. logic har så mkt inbyggt i sig med både effekter och instrument så man behöver inte installera en uppsjö med synthar och effekter för och bli nöjd. media browser i cubase 4 drar ner hårddisken. dom vill man inte ha arbetande hela tiden. visst har cubase 4 sina fördelar men över lag skulle jag vilja utnämna logic pro 8 till en klar vinnare. dessutom är det billigare än snordyra cubase 4. du får mkt mer för pengarna tycker jag iaf.. detta är min personliga åsikt och du får ta till den om du vill. om inte så önskar jag dig lycka till med musikskapandet iaf. ser fram emot och få höra dom tunga vaxen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag heter Kim och är 22 år, har nyss sagt upp mej från jobbet för satsa på musikproduktion på heltid. Det började rulla på med nätpokern så jag har försörjningen där. Har en liten hemmastudio med PC och EMU 1820m ljudkort bl. a. Nu känner jag att datorn är för slö så jag tänkte köpa nytt och även investera i ett Cubase 4.

Jag har kikat runt i alla möjliga forum och sökt efter bra rekommendationer på en musikdator. Hittar mest trådar från runt 2005 och när jag väl hittat en tråd som är aktuell så är det för en som har en liten budget.

Jag är ute efter ett stationärt monster! Har dock inte hur stor budget som helst, då hade jag lagt pengarna på en värsting från http://www.frostacm.com/products2.php?prodid=81 Men deras monster på 40 lappar känns lite väl mycket. Jag vet att man betalar för en väldigt bra support men det är inget jag personligen prioriterar, tror kanske lite naivt att allt kommer funka ändå 😊 Hade tänkt mej på något runt 15 tusen, upp mot 20 om det behövs.

Det verkar ju ganska smart att försöka bygga en dator efter specifikationerna på Frosts hemsida, deras värsta modell:

Intel®975X Chipset

Intel® 64-bit Core™2 Quad Q6600 Processor

(4x 2.4 GHz 8MB Cache)

4.0 Gb PC667 DDR2 RAM

DVD +/- Dual Layer writer

250 Gb 7200 rpm System HD

Raid the Lightning Audio drive

(3x500Gb RAID-5 Array)

-2x DVI monitor outputs

(Supports Apple®Cinema display)

Iomega SATA REV drive

2x Ti Firewire (front/rear)

8x USB 2.0 (2front/6rear)

Gigabit (1000 Mbit) Network

2x available PCI slots

2x available PCIe 16 slots

1x Printer port

1x serial port

Windows XP Pro - Multilanguage, optimized for audio

Keyboard/optical mouse

Det som jag har grubblat på mest är det här med processorn, har hört att Quad-processorn fullständigt krossar en Dual eftersom Cubase 4 utnyttjar de 4 kärnorna i processorn. Men sen har jag även läst att de Quad-processorerna som finns ute nu inte är 4 egna kärnor utan egentligen 2st ihopsatta Duals. (Ursäkta den usla användningen av data-facktermer, jag är lite novis på det hehe) Frågan är då, är det värt att vänta på den nya Quaden? Penry eller va den heter.. Kommer den vara väldigt mkt bättre än den nuvarana "falska" Quaden?

- De lutar åt att de blir en Q6600a 2,4ghz iaf http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146277

Vad är skillnaden på box och tray? Vilken ska ja ha?

- Moderkortet blir nog ett från Intel ja hitta med 975x chipset som även Frost-datorn har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=129642

- Minnen från Corsair har ja hört gäller i musiksammanhang.. Ska ha 4gb och hittar inget 2+2gb alternativ på prisjakt men går det bra att köpa 2st såna här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=163013 ?

- 3st Seagate diskar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92857

- Chassi blir Antec P180 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95790

- DVD-brännare blir en Plextor. Frågan är bara, vilken av dessa? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95790...rams=ss=plextor

- Grafikkortet ska va ett utan en fet fläkt på som alltså är tyst. Det ska även inte ha turbocache, dvs det inte kan använda datorns RAM-minne och därmed stjäla resurser. Hade tänkt köra med 2 skärmar också. Nåt tips?

- Nu kommer vi till det här med nätagg och fläktar där jag är heelt lost. Vill ha något paket som är relativt tyst iaf. Vad behöver jag för att hålla temperaturen nere i denna burk?

Har du några invändningar på mitt förslag på att kopiera Frost-hårdvaran eller rent av ett helt annat mkt bättre förslag så är det väldigt välkommet! Deras modell har varit ute ett tag så det kanske har kommit nytt mkt bättre i ungefär samma prisklass, vad vet jag. Dock tänker jag inte byta till Mac 😆

Hoppas du har tid och ork att svara på detta, skulle vara tacksam till tusen!

Väl mött

/Kim

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

ska du verkligen köra med 64bitars CPU!? det kommer kräva 64bitars XP, och vad jag har hört så ska det vara massa strul med det.. program funkar inte som det ska o lite sånt.. me ja vet inte säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, har precis kollat runt själv för att få lite koll på djungeln.

Processor: Så vitt jag förstår betyder boxed att de kommer med kylning (fläns och fläkt)

Moderkort: Efter en del forskning på Tomshardware.com visar det sig att intell chipset 957x är ett utgående sådant, då det inte kommer att stödja nyare tekniker som lanseras snart. Dess ersätare heter x38, men jag vet inte om det är lanserat än. Men prova p35 det är mer framtidssäkert. Om det är intel du vill ha =)

Minne: Det elaka ryktet säger att om du ska köra 4GB RAM så bör du köra Windows xp xerver, eller Vista. För XP home/professional kan inte hantera 4GB minne och kommer antagligen inte få ut mer än max 3,5GB och få sämre prestanda. Detta kan man söka på då det finns ånga trådar som behandlar ämnet.

Det är väl det jag kan hjälpa med. Ett till tips är att kolla på Digidesigns hemsida, de rekomenderar hårdwara de testat med Pro Tools, vilket kan vara enn guide även om du planerar köra Cubase.

En sak är dock säker, det blir mycket billigare att bygga själv, men som du nämde så har man inga garantier att det kommer att funka smärtfritt.

Som alternativ till frost, ser det ut som Dell ska börja bygga audiooptimerade datorer. De har ju bra rykte om stabilitet numera. Även bra pris/prestanda ratio.

Lycka till =) Skriv gärna om hur det går med bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du verkligen köra med 64bitars CPU!? det kommer kräva 64bitars XP, och vad jag har hört så ska det vara massa strul med det.. program funkar inte som det ska o lite sånt.. me ja vet inte säkert.

Finns inga alternativ idag då alla processorer är 64bit, och de är fullt bakåt kompatibla med 32bit. Quad är förmodligen det bästa alternativet. Mer skriver jag inte då jag svarat ganska utdraget i en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Quad-processorer är nog utan tvekan mer kraftfulla än Dual-Core. Men jag skulle nog ändå vänta på de riktiga. Men det förstås... jag är ju lite av en pryl-b*g. (Som tyvärr är utan pengar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Quad-processorer är nog utan tvekan mer kraftfulla än Dual-Core. Men jag skulle nog ändå vänta på de riktiga.

Vad menar du med, vänta på de riktiga Quad? Är de fortfarande under utveckling? 😉

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande 64 bitar... om man gillar att ligga i framkant måste man också vara beredd på att kunna hantera en del barnsjukdomar. Smartaste strategin om man vill slippa det är enligt mig att:

1. Lägga sig en bit bakom

2. Köpa en dedikerad musikdator med professionell support

🙁

Som sagt, jag är lite naiv så jag är beredd att ta smällen om den kommer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, har precis kollat runt själv för att få lite koll på djungeln.

Processor: Så vitt jag förstår betyder boxed att de kommer med kylning (fläns och fläkt)

Moderkort: Efter en del forskning på Tomshardware.com visar det sig att intell chipset 957x är ett utgående sådant, då det inte kommer att stödja nyare tekniker som lanseras snart. Dess ersätare heter x38, men jag vet inte om det är lanserat än. Men prova p35 det är mer framtidssäkert. Om det är intel du vill ha =)

Minne: Det elaka ryktet säger att om du ska köra 4GB RAM så bör du köra Windows xp xerver, eller Vista. För XP home/professional kan inte hantera 4GB minne och kommer antagligen inte få ut mer än max 3,5GB och få sämre prestanda. Detta kan man söka på då det finns ånga trådar som behandlar ämnet.

Det är väl det jag kan hjälpa med. Ett till tips är att kolla på Digidesigns hemsida, de rekomenderar hårdwara de testat med Pro Tools, vilket kan vara enn guide även om du planerar köra Cubase.

En sak är dock säker, det blir mycket billigare att bygga själv, men som du nämde så har man inga garantier att det kommer att funka smärtfritt.

Som alternativ till frost, ser det ut som Dell ska börja bygga audiooptimerade datorer. De har ju bra rykte om stabilitet numera. Även bra pris/prestanda ratio.

Lycka till =) Skriv gärna om hur det går med bygget.

Tack för svaret! Riktigt bra att du hejdar mej med moderkortet. Nu blir det X38 ist.

Ang. att XP bara kan utnyttja 3,5GB av minnet så tänker jag så här: Lika bra att köpa 4GB, sen när grejer blivit mer Vista kompitabla och det OS:et känns stabilt så slipper jag uppgradera då. Det är ju ändå bara 512mb som går till spillo. Läste även lite trådar om den där 3GB switchen som va väldigt bra. Men är det inte så att XP 64 kan utnyttja mer än 3,5GB??

Det där med Dell känns lite sådär ändå.. Orkar nog inte vänta tills dess och det känns som att priserna kommer va någonstans mitt emellan ett hembygge och en Frost.

RAID hoppar jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Quad-processorer är nog utan tvekan mer kraftfulla än Dual-Core. Men jag skulle nog ändå vänta på de riktiga. Men det förstås... jag är ju lite av en pryl-b*g. (Som tyvärr är utan pengar)

Okej men när kommer dom? Hur pass mkt bättre kommer dom vara än Q6600:an? Och framförallt, kostnaden? Kommer dom ligga på 5-7k och bara vara snäppet bättre än Q6600:an känns det inte som ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Quad-processorer är nog utan tvekan mer kraftfulla än Dual-Core. Men jag skulle nog ändå vänta på de riktiga. Men det förstås... jag är ju lite av en pryl-b*g. (Som tyvärr är utan pengar)

Okej men när kommer dom? Hur pass mkt bättre kommer dom vara än Q6600:an? Och framförallt, kostnaden? Kommer dom ligga på 5-7k och bara vara snäppet bättre än Q6600:an känns det inte som ett alternativ.

Fragan ar ju om du behover mer power an sa.... Jag har Q6600:an med 4Gb ram, tre diskar, intel p35 chipset osv.

I Pro Tools som kan hantera 4 processorer kan jag kora 293 d-verbs (PT reverb)

Eller vad sags om en 48 kanalig session med 48 oxford eqs, 48 oxford dynamics, 48 ssl channels med cpu mataren pa 60%

Jag behover knappast mer... 🙁

Edit: datorn ar for ovrigt fran Sonica labs. Hush QR (rack modellen) heter den.

kostar 16000 spann plus import da den ar fran USA (svin nojd)

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Riktigt bra att du hejdar mej med moderkortet. Nu blir det X38 ist.

Ang. att XP bara kan utnyttja 3,5GB av minnet så tänker jag så här: Lika bra att köpa 4GB, sen när grejer blivit mer Vista kompitabla och det OS:et känns stabilt så slipper jag uppgradera då. Det är ju ändå bara 512mb som går till spillo. Läste även lite trådar om den där 3GB switchen som va väldigt bra. Men är det inte så att XP 64 kan utnyttja mer än 3,5GB??

Det där med Dell känns lite sådär ändå.. Orkar nog inte vänta tills dess och det känns som att priserna kommer va någonstans mitt emellan ett hembygge och en Frost.

RAID hoppar jag..

Ja det där med Minnet är ingen egen erfarenhet men då det pratas mycket om det kan det ju vara värt att kolla upp. Ja XP 64 borde ju kunna hantera ännu mer, men jag tror problemet är att xp64 är ett hottat xp32 eller nödlösning. Men testa. Det finns till o med rykten som säger att det kommer att funka sämre med 4GB istället för 3GB. Fins även rekomendationer att man ej bör köra mer än 2GB.

Men det kan ju mycket väl bara vara rykten =) Men testa kan man alltid, om det inte går är det ju bara o plocka ur lite minne o lägga på hyllan tills stödet (vista?) infinner sig.

Antar att man dessutom bör ta detta med en nypa salt då, åtminstonde, för min del detta bara är rykten. Men jag tänkte i alla fall att det kan va värt att uppmärksamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...