Jump to content
Annons

Effekt på sång


sounden

Recommended Posts

Annons

Nu ska vi se om jag kommer ihåg. Jag gjorde en sådan grej för ett tag sedan:

Jag tog en wav med det aktuella sångavsnittet och körde en reverse på den så att den lirades upp baklänges. Sedan la jag på ett reverb med ganska lång efterklang. Därefter körde jag reverse en gång till så att den spelades upp rätt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi se om jag kommer ihåg. Jag gjorde en sådan grej för ett tag sedan:

Jag tog en wav med det aktuella sångavsnittet och körde en reverse på den så att den lirades upp baklänges. Sedan la jag på ett reverb med ganska lång efterklang. Därefter körde jag reverse en gång till så att den spelades upp rätt igen.

Japps, precis så. Ganska spejsigt trick... 🙂

Enda kluriga är att få in det på rätt ställe när man vänt tillbaks det igen och har reverbsvansen först...

Link to comment
Dela på andra sajter

aceton (oregistrerad)

ja, hm.

det är inte allt för svårt ifall man använder ett musikprogram av typ.. cubase eller logic.

sätt markörerna på ett bestämt ställe.. förslagsvis en takt innan och efter där du vill ha effekten..

i cubase är det bara högerklicka på den audio-snutt du vill jobba med och välja reverse.. sen är det bara till att slänga på ett reverb. ifall du har ett reverb som send så tycker jag att du tar och sätter den "pre" istället för "post" regeln och så jobbar du endast med rumsklangen.. du drar ner kanalregeln och upp senden (inget av orginalljudet hörs med andra ord)

eller så slänger du på en insert som du sen kan ta bort och står på 100% wet. (återigen, inget av orginalljudet ska höras)

sen exproterar du denna bit (har du en lång utklingningstid på reverbet kanske du bör ha längre marginaler) och då har du en fil med endast rumsklangen. släng in den filen i mellan markörerna och vänd den "rätt" så ska den ligga på rätt ställe.. du har du ett spår som fungerar som en effektretur för ett baklängesreverb, så är det lätt att hantera nivån mellan den torra signalen och effekten. sen är det bara till att hitta fler kul effekter att lägga på det nya spåret ifall man så önskar. effekter som innehåller svepljud är att rekommendera.. chorus, phaser, flanger eller liknande..

kör hårt. !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...