Jump to content
Annons

PCI-kort med firewire


Dexter

Recommended Posts

Tjosan!

I min studio står en dator från HP med en AMD Athlon x2 3800+, moderkortet är ett MS-7184 med ATI Radeon Xpress 200 chipset. Allt funkar toppen - utom firewireporten. De firewirekort jag har testat knastrar och hackar - och kopplar jag in en Liquid mix sprakar och knäpper det som tusan.

Hittills har jag kört med två stycken Delta 1010 som ju är PCI-kort utan några som helst problem. Men nu är jag lite sugen på att växla upp ljudkortsmässigt och samtidigt frigöra PCI-platser för ett ytterligare ett UAD-kort och sneglar därför på ett RME Fireface 800.

Nu till min fråga:

Finns det nåt som talar för att ett PCI-kort med Firewire kommer att fungera bättre än de inbyggda Firewire-portarna? Eller är det någon som känner till mitt problem med de inbyggda portarna och har förslag på lämplig lösning? I något forum nånstans läste jag en gång att det är problem med firewire under XP servicepack 2. Stämmer detta? Och om så är fallet, borde problemet inte vara mer allmänt känt?

Och nej, jag tänker inte köpa en Mac istället. 😄

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns det nåt som talar för att ett PCI-kort med Firewire kommer att fungera bättre än de inbyggda Firewire-portarna?
Ja, jag har personligen lyckats bättre med separat Firewire-controller på PCI än att använda portarna på mitt moderkort.

Ändå har jag NEC-chipset på mitt PCI-kort. Ska du köpa PCI-controller så välj gärna Texas Instruments chipset. Det är allmänt känt som det bästa valet av Firewire-controllers.

I något forum nånstans läste jag en gång att det är problem med firewire under XP servicepack 2. Stämmer detta?
Ja, på sätt och vis.

Windows XP SP2 begränsar hastigheten i Firewire-porten. Det är väldokumenterat och ett "känt problem".

Microsoft har släppt en fix som du hittar här.

Läs också mer hos ljudkortstillverkaren RME som dokumenterar problemet bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tjena...

Har införskaffat ljudkort och insåg att jag inte hade firewire utgång från datorn 😆

Så nu hade jag tänkt fixa det... Har ni någon erfarenhet av externa firewire kort så hjälp gärna mig..

Tänkte spara in lite slantar på att köpa ett PCI-fire wire kort för ca 150-200:- istället för ett PCI-express kort som kostar ca 800:- ...

Duger det med PCI posrtar eller behövs det snabbare PCI express till enkla hemmastudioproduktioner?

// Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...