Mattias M (oregistrerad) Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Hej! Sitter och jobbar med ett trumspĂ„r i Cubase SX 2 och ska precis göra en vanlig 16 delars kvantisering dĂ„ det slĂ„r mig att man kanske skulle anvĂ€nda lite swing el. groove quantize som det ocksĂ„ kan kallas. NĂ„n som har nĂ„got bra tips eller erfarenheter kring detta? Ăr det lönt överhuvudtaget eller Ă€r det bara rytmsnobberi đ
Shadows Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Jag vet inte sÄ mycket om just detta men ifall det menas att man med swing quantize kvantiserar efter ett jazz-swing mönster sÄ ska du nog inte anvÀnda det ifall du vill ha ett rakt trumspÄr. Swing Àr ett speciellt rytmmönster som varierar en del beroende pÄ vilket tempo man kör i sÄ jag skulle tro att swing quantize Àr en speciell funktion för just det.
Lundin Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 (redigerat) AnvÀnder du MIDIpluggen - Quantise- kan du ju labba runt med punkterade notvÀrden, trioler, swing (shuffle) i upp till 32-delar utan att det blir destruktivt.. alltsÄ om du spelar in en MIDI-rÀka som lÄter fööör tÀÀskigt, aktiverar sen pluggen, sÄ rÀttar den till noterna enbart nÀr pluggen Àr pÄslagen... slÄr du sen av den lÄter det Äterigen fööör tÀÀskigt... Om du sen ska anvÀnda shuffle/swing Àr vÀl lite upp till lÄtens karaktÀr Redigerat 18 september 2004 av demoniqus
Henke Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 PÄ KTH forskar man i vad det Àr som gör att man kan höra att det Àr en mÀnniska som spelar, alltsÄ kartlagt hur fel mÀnniskan spelar som gör att det lÄter "Àkta". Dom har Àven utvecklat nÄgon programvara som man stoppar in en platt midi-fil i, vÀljer kÀnsla och "mÀnsklighetsgrad" och fÄr ut en avsevÀrt schysstare midi-fil! Kolla in: http://www.speech.kth.se/music/performance/
Johan Royen Postat 19 september 2004 Postat 19 september 2004 Swing/groove-kvantisering har sÄvitt jag vet inget att göra med just swing-jazz, utan syftar snarare pÄ "svÀng" i allmÀnhet. Den vanligaste metoden Àr att flytta varannan sextondel (alltsÄ de som faller mellan Ättondelarna) nÄgra "snÀpp" framÄt sÄ att de faller lite för sent. Som sagt hÀnger det pÄ lÄten om det passar eller inte, bÀsta metoden Àr att pröva och lyssna. KTH-forskningens resultat Àr tveklöst intressant. Förhoppningsvis kommer funktioner för detta implementeras i kommande versioner av Cubase, Logic etc...
robertus Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Om man spelar för perfekt blir det trist. Lite fel ger liv đ
hackeman Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Jag har försökt fĂ„ ihopa GrooveAgents shuffle och Cubase swing quantize vid nĂ„gra tillfĂ€llen, men tycker inte det blir riktigt bra. De synkar inte som om nĂ„gra mĂ€nniskor spelar ihop precis... men shufflar man alltihopa i Cubase kanske det blir bĂ€ttre. Min erfarenhet Ă€r dock att mĂ€nsklig shuffle blir bĂ€st... đ Swing Ă€r skönt! Skön kontrast till raka beats. AnvĂ€nds lĂ„ngt ifrĂ„n bara i jazz.
staf Postat 18 oktober 2004 Postat 18 oktober 2004 Det otroligt viktigt med swing, jag skulle nog inte ens tĂ€nka mig att göra en lĂ„t utan swing faktiskt. Jag gör housemusik och dĂ€r mĂ„ste allt svĂ€nga ju.. đ Det Ă€r "16 swing" som gĂ€ller för att lyfta fram magin. Men ge fan i att quantisera kicken den mĂ„ste vara stabil och rak. Om du kör cubase finns det möjlighet att du kan göra/tillverka dina egna swingpresets efter eget behag. Du kan anvĂ€nda samma swing instĂ€llning pĂ„ olika instrument dĂ„ blir det ganska levande och grymt. Om du sedan kombinerar olika ljud med olika swing med varandra sĂ„ Ă€r ju det Ă€nnu grymmare. Personligen tycker jag att logic har den bĂ€sta quantiserings modulen men det gĂ„r att skruva till det i cubase oxĂ„.
JJRockford Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Ăr det nĂ„gon som testat det dĂ€r KTH-programmet och fĂ„tt ut nĂ„got vettigt av det? Jag har laddat ner och försökt köra ett trumspĂ„r igenom dĂ€r, men lyckades inte höra nĂ„gon skillnad. HjĂ€lp-delen var inget vidare vĂ€lutvecklad den heller... Eller sĂ„ har jag missat nĂ„got vĂ€sentligt nĂ„gonstans?
Kill All Autotuner Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Om man spelar för perfekt blir det trist. Lite fel ger liv đ Dagens sanning !
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.