Jump to content
Annons

fireface 800 latency!


Crusner

Recommended Posts

Tjena!

Jag har köpt logic pro och mac pro 2,66 med 2 gb ram minne och ett fireface 800 ljudkort. Efter jag spelat in trummor (ca 9spår) och ska lägga antingen bas eller gitarr så får jag ibland en svin jobbig latency, vilket gör att det är helt omöjligt att spela in. jag har inställningarna 32 på i/o buffer size.

Kan någon hjälpa mig med detta? är otroligt störande och slöseri med tid!

Lite allmän info:

* Har inga pluggar på när jag spelar in.

* Har buffertsizen på 32 i logic, vilket är det lägsta.

Tack på förhand!!!

//Crusner

Redigerat av Olsberg
Slog samman dina två trådar om samma ämne /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du har inga pluggar igång som orsakar massa latency? Vintage Warmer 2 är en typisk sån plugg t ex.

tjena

absolut inga!!!

helt torrt! det är det som är så konstigt..har du någon aning om vad det kan vara??

MVH // Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du massa pluggar aktiva på de inspelade spåren när du ska spela in mer så kan det bli problem med ett visst delay som uppstår på din lyssning. Läs om det i manualen för logic.Det finns ett kapitel om det där (delay compensation). Annars vet inte jag... märkte det själv förut vilket gorde mig galen innan jag fick reda på detta.

Edit: såg att fler hann svara samma sak..

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Den Latency som blir i själva interfacet rör sig om så lite att du inte uppfattar det - så du måste nog leta efter problemet i ditt DAW-program eller drivrutiner för ljudkortet...

Mac är jag inte alls hemma på, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crusner!

Vilken Mac har du?

Hur mycket RAM har du installerat? måste ha minst 2GB för att det skall flyta på riktigt bra med dagens program.

Hur spelar du in? använder du bara mjukvaru synthar eller spelar du in sång mm via kortet?

Jag tror inte du kan ställa buffern i själva kortet med Mac utan det görs i Logic? detta beror troligtvis på drivrutinerna till kortet men också OS X.

Använder du ett annat Midi interface än RME:s inbyggda? kan ju vara dåliga drivisar för det?

Använder själv Emagic MT4 som är riktigt tight.

Jag använder själv det inbyggda ljudkortet i min iMac och om jag använder mig av en buffer på 64 så är det riktigt tight!

Spelar bara med softsynthar själv och det fungerar fint.

Det är många faktorer som skall vara kompatibla som du kanske vet.

Vad jag har hört och läst om RME så skall de ha riktigt bra drivrutiner och förmodligen ett av de absolut bästa gällande latency på marknaden.

Verkar lite konstigt?

Återkom med spec på din dator och din Midi utrustning så kan jag försöka hjälpa dig att hitta felet!

😄

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du senaste drivrutinen och firmware?

http://www.rme-audio.de/en_downloads.php?p...driver_fireface

Ifall det är nån bugg..

vet faktiskt inte vilken drivrutin jag har..jag har inte uppdaterat den sen jag fick den iaf..det var för några veckor sen

//Crusner

Drivrutinerna installeras på datorn - inte i interfacet.

Det är kanske där problemet ligger; att du inte har installerat några drivrutiner...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena allesammans!

*Jag har en Mac Pro 2,66ghz med 2 GB ram minne.

* jag har de senaste drivrutinerna till firefacet (laddade ner det för några dagar sen)

* JAg anväder nästan bara AUDIO, inspelat live oftas rakt in i ljudkortet, använder iböand också en mixer.

* När jag använder midi så göttar jag in det i rme´s midi ingång.

Killwithskill: ledsen men fick inget svar som hjälpte mig så jag försökte igen och har fått bättre hjälp denna gång. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt det där! du borde inte ha några problem med den datorn och det kortet?

Har du testat att använda det inbyggda ljudkortet för att jämföra om det fungerar då?

Då kan du ju utesluta ljudkortet om det inbyggda fungerar lika illa.

Det kan ju vara så att Logic 8 inte är 100% kompatibel med RME:s drivrutiner ännu?

RME måste kanske fixa nya drivisar till Logic 8.

Det var inte mycket hjälp du fick men lite tips kan aldrig skada!

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv testat om det är ett rme/logic 8 problem. Men det är det inte. Här funkar det smärtfritt/knasterfritt/latencyfritt ända ner till 32 samples buffersize @ 44.1 khz

Du skriver att du har senaste drivrutinen. Men inkluderar det även firmware? Finns alltså även en drivrutin till själva ljudkortet och inte bara till datorn.

Testa även att byta firewirekabel.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter jag spelat in trummor (ca 9spår) och ska lägga antingen bas eller gitarr så får jag ibland en svin jobbig latency, vilket gör att det är helt omöjligt att spela in. jag har inställningarna 32 på i/o buffer size.

//Crusner

Medhörning är nästan bäst att ordna lokalt i kortet. Använd mixern i kortet och skicka ut medhörning till lurarna. Du får en latency som är helt ohörbar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tack för alla svar! Det var tyvärr ingen som prickade rätt när det gäller mitt problem, men jag har löst det. Har varit runt i olika muiskaffärer och frågat runt.

Felet var:

i mac OS X 10.4.10 är det något som gör att firewire drivrutinerna inte gör så bra ifrån sig eller hur det nu var...jag blev då tillsagd att tanka en äldre firewire drivrutin (sdk24) för att firewire ljudkort t ex ska fungera maximalt.

Så med andra ord om ni ska köpa en ny mac med detta operativsystem (vilket är det senaste). så måste ni förmodligen göra samma sak som jag gjort. Byta drivrutin!

hoppas någon fattat något vad jag tjötar om..

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...