Jump to content
Annons

Hör det här till vanligheterna


Tobias J

Recommended Posts

Jag lade ut en tråd förut där jag undrade om man behövde Hårdvara för att köra Emulator x2, mailade Emu´s support och fick svaret:

Dear Tobias,

Thank you for contacting E-MU Support.

In order to run Emulator X 2 on your laptop you need a "dongle" to work

properly.

In this case, the XMidi 2x2 is the solution that suits you best.

Let me know if you are willing to buy it from us so that I can give you

the best price

for that product by filling the form below:

Do you already have a customer number with us (starts with CRS)?

If not, then I need you to reply to this e-mail with the following

information:

- Your full name

- Your daytime delivery address (weekdays, 9 to 5) where someone can

sign for the package

- A contact phone number for that address (or mobile - could you please

let me know if it is OK to have this printed on the package as it aids

the courier when delivering to you?)

- The serial number of your product (typically an 18 digit number)

- The date of purchase (DD/MM/YYYY)

- A short problem description

We can only accept Mastercard and Visa credit cards as form of payment.

If you would like to take advantage of this repair/replacement service,

please let me know your address and telephone number and I will contact

you by phone regarding the credit card details, as these should not be

sent via email due to security reasons.

Please retain all the previous correspondence when replying to this

email.

Best Regards,

Concezio

E-MU Technical Support

Med tanke på att han vill ha mitt mobil nr för att ringa upp och ta mitt kort nr.....Är det skumt ?????

Undrar då om nån vart med om nåt liknande????

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter faktiskt inte helt orimligt om du frågar mig. E-MU säljer själv en del prylar och kan de kapa mellanhänder så är det säkert glada för att göra detta. Å andra sidan känns det alltid olustigt att lämna ifrån sig kortnummer över telefon. Ett tips är att kolla hos din lokala musikaffär istället eller beställa det direkt från Creative.

http://se.europe.creative.com/shop/product...=1509&page=

Link to comment
Dela på andra sajter

Av samma anledning att alla dom afrikabrev och arv som väntar på att du tar kontakt inte ber om ditt kontonummer det allra första dom gör utan att dom bygger upp en kontakt och ett förtroende först och så småningom litar man så pass mycket på dom att man uppger sitt kontonummer.

Känner dock inte till EMU's rutiner men jag skulle aldrig uppge mitt kontonummer över mobilen. Vilka garantier finns det för att du faktiskt har kommit i kontakt med deras suport och inte någon hackare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av samma anledning att alla dom afrikabrev och arv som väntar på att du tar kontakt inte ber om ditt kontonummer det allra första dom gör utan att dom bygger upp en kontakt och ett förtroende först och så småningom litar man så pass mycket på dom att man uppger sitt kontonummer.

Känner dock inte till EMU's rutiner men jag skulle aldrig uppge mitt kontonummer över mobilen. Vilka garantier finns det för att du faktiskt har kommit i kontakt med deras suport och inte någon hackare.

Fast i det här fallet har ju tobias mailat dem och frågat. Om mailet (från supporten) ovan bara dykt upp som från ovan (som arv- och afrikabrev gör) så hade det däremot varit en smula suspekt...

Och om jag var en it-bandit skulle jag nog posera som något mer lönsamt än emu's support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen har du rätt i att Emu:s suport inte är någon guldkalv men hackers brukar inte alltid bry sig så mycket om sådant och att hacka olika företag även deras suports mailservrar verkar ju vara lite populärt just nu.

Men som sagt kan man verkligen vara säker på att det kommer från den riktig suporten så är det säkert korrekt även om jag aldrig har hört talas om dylika transaktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att supporten som svarat finns i USA så det är kanske därför som de frågar så mycket och vill veta så mycket som möjligt om hur de kan hjälpa till. Har svårt att tro att en bedragare vet så mycket om EMU:s produkter samt frågar om det är ok att ringa dig, under förutsättning att du ger ditt medgivande, för att på ett så säkert sätt som möjligt verifiera ditt kontokortsnummer som betalning för den tjänst supporten erbjuder. Kan också vara så att supporten tror att du är en grossist (återförsäljare) som frågar.

Det som är enklast för dig är att ta kontakt med den butik du köpt din EMU-produkt alternativt gå till en ny musikaffär nära dig. Kanske inte det snabbaste sättet men defenitivt det säkraste! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...