Jump to content
Annons

Varför pressa upp CD´s ?


Hips

Recommended Posts

Vad är skillnaden på att bränna sin skiva själv i datorn eller att få sina skivor pressade av ett företag?

När man ser på mindre band som trycker upp i säg 200 exemplar, så kunde de tjäna en hel del på att bränna själva istället för att låta ett företag sköta det hela.

Är det bara orken som är skillnaden, eller låter det bättre, är det annan teknik ett företag använder?

Lite funderingar jag har.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saken är den att du ofta vill ha lite mer än bara en skiva. Det är bättre kvalle på deras skivor än på vanliga R-skivor, men du kan ju alltid köpa audioskivor själv om du vill. Men du kanske vill ha omslag, en booklet? Då blir det plötsligt dyrare, omständigare och nästan helt säkert inte lika bra om du gör det själv. För vem vet inte hur dyrt det är med bra papper, många bläckpatroner, en bra skrivare samt en herrans massa tid? När allt du vill är att få ut en skiva som du jobbat med i 6månader.. Så det är inte bara att folk är lata.. i slutändan är inte hemma alltid bäst.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

...men så små serier som 200 pressas inte. De bränns. För att det ska vara lönt att göra glasmaster och pressa "riktiga" CD, så ska man väl upp på 500 eller rentav 1000 exemplar, om jag inte missminner mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat - vet ni inte den fysiska skillnaden mellan en tillverkad (eller "pressad" som det fortfarande kallas sedan vinyl-tiden) skiva och en cd-r? 😆

Och ser ni inte heller att Studios skivor inte är brända? Det står ju tom. namnet på de danska pressarna Tocano på skivorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt pressad CD kan säljas på t.ex. Åhlens, Ginza, CDON o.s.v.

Technospår brukar även pressas på riktiga skivor, men inte säljs dom på Åhlens, Ginza eller CDON för det.

Men det förståss, Günther är ju ett strå vassare 😆

klart, he touched your tralala

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyckades inte hitta något riktigt tydligt svar, så jag gör ett försök själv.

Att pressa en skiva tar inte många sekunder, plus att ljudkvalitén är högre. Det sista vet jag inte om det stämmer, men en av fördelarna är ju att det går grymt mycket fortare att pressa 10.000 skivor än att bränna dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast brukar inte vissa av de där skryta med att de pressar allt från tie skivor på express till 10 000... om man nu behöver så många.. ? 😱

Med tanke på att själva glasmastern (som krävs för att tillverka "riktiga" CD) kostar några tusenlappar, så är det nog inte läge att tillverka en sådan om man bara ska göra 100 skivor... 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

claes.. du har så rätt så.. men mitt svar gällde att man inte kan pressa upp mindre än 500... 😉 men som sagt, e helt vansinnigt å göra det, men det är upp till de som erbjuder tjänsten och de som vill ha den att avgöra om det är värt det.. lr hur? ... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gott om pengar som man inte vet var man ska göra av dem, så är det väl ok - men jag misstänker att vissa som påstår att de pressar allt från 10 exemplar och uppåt, inte alls pressar små serier, utan bränner dem... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gott om pengar som man inte vet var man ska göra av dem, så är det väl ok - men jag misstänker att vissa som påstår att de pressar allt från 10 exemplar och uppåt, inte alls pressar små serier, utan bränner dem... 😱

Det är ju det mest logiska, skulle ju se överdrivet fjolligt ut med en galsmaster på 100ex 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan pressad och bränd skiva är att på en riktigt tryckt skiva trycks hål i skivan, och när lasern sen lyser mot hålen bildas en mörk fläck. Det är så den skilljer ut vad som representerar 0 och 1.,mörkt och ljust.

På en cd-r skiva ritar (bränner) man in en "mörk" prick som är tänkt att uppfattas som ett hål. Det är väl däför det ibland kan vara svårt för gammla cdspelare att spela brända skivor, för att den utritade pricken inte är tillräckligt mörk... eller nåt? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte audio-skivor, det är ingen skillnad på dom jämfört med cd-r. Kanske att vissa realtidsbrännare behöver dessa skivor.

Du får ett bättre ljud när du pressar skivor. Dock kan dom flesta vara fullt nöjda med sina cd-r som man bränner själv hemma, jag är det i allafall. Lägg in kraften på att göra en bra inspelning/mixning.

Hoppas du blev klokare!

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man verkligen bättre ljud på en pressad skiva? Digitalt som digitalt trodde jag, det är ju samma ettor och nollor oavsett.

Däremot så håller jag väl med om att det ser proffsigare ut med en pressad skiva, samt att jag har råkat ut för att brända skivor inte går att spela på vissa spelare som tidigare nämnts. Min urgamla DVD spelare känner dessutom av ifall det är en bränd skiva, och vägrar då spela den överhuvudtaget.

Lite jobbigt om man bränner 100 skivor, och säljer dessa vid spelningar eller något, och 10 pers kommer tillbaka och säger att dom inte kan spela skivan i sin CD spelare och vill ha en ny 😄 Lär ju inte bli bättre för att dom får en ny menar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

själva ljudkvalliten förändras nog inte, som du säger.. samma ettor och nollor. Det är väl mest i kvalliten de skiljer sig.. reptålighet o så.

Redigerat av sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man verkligen bättre ljud på en pressad skiva? Digitalt som digitalt trodde jag, det är ju samma ettor och nollor oavsett.

En bränd skiva är precis som sam skriver mindre tålig mot repor. När man läser en bränd CD-skiva i datorn kan datorn läsa om samma område flera gånger om datorn misstänker att det blivit läsfel (har en checksum att kontrollera mot). Det går inte när man läser av skivan i realtid utan då blir läsfelen riktiga läsfel. Sen beror det givetvis på vilken CD-spelare man har också, hur bra dom är på att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är en liten och så gott som okänd artist kan man inte räkna med att folk lägger upp musiken på nätet som "reklam". Däremot är skivorna bra att ta med sig till spelningar och sälja för en mycket billig slant eller ge bort som promomaterial på olika tillställningar. Man kan göra så mycket mer med en cd än att bara sälja den för att få in lite cash. Om folk skaffar skivan efter en spelning du haft, kan de spela upp för sina vänner, och sedan sprids ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...