Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu har äntligen de första jobben börjat komma. En gammal bekant vill spela in några smårockiga ballader med sitt band och på några låtar ska det vara trummor vilket jag inte har spelat in förut. Eftersom jag bor i lägenhet kommer vi inte spela in trummorna här och jag letar alltså efter en portabel inspelningslösning.

Kostnaden är förstås något man bör ta i beaktelse. Klart att jag gärna skulle shoppa på mig supermickar och en MacBook Pro med megaljudkortet men det kommer inte hända som fattig student. Att hyra in sig i en studio skulle man förstås kunna göra men jag vill i första hand göra jobbet själv om det är möjligt.

Som jag förstått det är överhängsmickar (x/y), virvel och baskagge det man minst bör ha med. Hur vore det då att köpa en Zoom H-4 med en SM57 för virveln och en Beta 52 för bastrumman? Detta skulle gå loss på 5500 från Tysk-Thomann vilket är en hel del. Behöver jag en så dyr mick (52:an, främst) när jag ändå inte spelat in trummor förut? Finns det smartare lösningar?

Den som svarar "öh, det är ändå ingen idé om du inte kan stämma trummor" gör sig inget besvär.

Mattis

Annons
Postat

Berätta gärna lite mer om vad du har nu osv.. så man vet om man kan utgå från något du redan äger? Man kan göra en truminspelning med bara en mick. Men allt handlar om vilket sound du vill ha. Berätta gärna lite om det också. Ska det vara fet virvel och kagge? Eller hur har du tänkt dig?

MVH

Anders

Postat

http://www.thomann.de/se/shure_pgdmk4_xlr.htm Det här kanske kan vara nåt?

Jag har inte provat dom själv, men det jag hört tycker jag faktiskt låter bra. Du kan kanske komplettera med en SM57 om du vill..

Och hur låter trummorna? Är det inte världens bästa trumset så spelar det ingen roll vilka mickar du sätter på.

Allt beror såklart på vad du har för mål och ambitioner. Och har du aldrig spelat in trummor förut så vet jag inte om det kommer bli så jätte mkt bättre med bättre mickar. Se till att mixa trummorna så bra du bara kan också. Och i PGDMK4 får du även med kablar, hållare och schysst väska. Saker som sulle bli några hundralappar extra om du köper beta52 - sm57 osv.

Sen så PGDMK4 över tusenlappen dyrare i sverige så du kan säkert få ett vettigt pris på det om du säljer det vidare till rätt person 😄

Och jag måste bara tillägga att PG52an kan ha sina brister på kagge (enligt vissa). Men sätt den på en basstärkare 😛🥰

Postat

Gizmozis: Jag har ett Emu 0404 internt ljudkort, Studio Projects VTB-1 micförstärkare och en Studio Projects B1. Det är svårt att skriva om ljud men jag tror mer på ordet fylligt än fet.

Berra: Om jag ändå inte ska micka upp mer än virvel och baskagge, varför ska jag då köpa fyra mickar?

Postat

Okej. då har du ju en s/pdif ingång plus två mickförstärkare i kortet. Jag skulle då hellre satsa på en tvåkanalig mikrofonförstärkare med s/pdif och då kommer du får mer kvalité för pengarna. Då får du alla fyra kanalerna direkt i datorn och slipper H4:an. När det gäller mickar så funkar SM57 bra och är väl använd på virvel. På kaggen så vet jag att Beta 52 är lite "pappig" i sitt ljud och lätt hänt att man får lite burkigt sound. Så om du tänker använda beta 52 så var väldigt noga med vart du placerar den på kaggen. En annan väl använd mick på kagge är ju AKG D112. Det tråkiga med dessa två mickar är att de är så väl använda att det blir ett sound som alla andra, men samtidigt är det ju bevisat att det är ett sound som funkar. Det trumkitet som ämndes ovan är ett alternativ, och så vet jag JJlabs har sina kit. Om du inte ska köra mer än fyra mickar så kan du köpa alla dessa mickar i kitten separata. Vad är ambitionen med inspelningen. Ska det vara en dokumentation, lite enklare demo eller professionell inspelning?

MVH

Anders

Postat

Som jag förstår det har jag inga mickförstärkare i mitt ljudkort. Dessutom kommer jag antagligen inte ha möjlighet att ta datorn (där ljudkortet sitter) till inspelningsplatsen, det är därför jag letar efter en portabel lösning.

De gör som jag förstår det "hitmusik" och kommer förstås vilja att det låter så nära radio som möjligt. De kommer inte behöva betala något för inspelningen och är medvetna om (de har hört det övriga jag gjort) att ljudkvaliteten inte är densamma som på en professionell låt men vi ska sträva efter att få det åt det hållet. Det gör mig alltså inget om "det låter som alla andra".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.