Jump to content
Annons

Kombinera obalanserad och balanserad till passiv voymkontroll?


Murdock

Recommended Posts

Så.. jag har lite behov av en volymkontroll till mina Genelecar och har därför sneglat lite på en M-patch. Jag har dock tänkt börja med lite hemmabyggen också och tänkte därför kanske göra en kopia på M-Patch för att komma igång. Naturligtvis har det visat sig att jag inte visste hälften av vad jag trodde om elektronik...

Jag hade tänkt mig att tillverka en stegad spänningsdelare och helt enkelt köra balanserat genom hela altet dvs het och kall gånger två för stereo in i spänningsdelaren och sen till en utgångsväljare. På så viss slipper jag göra trafobalanseringar vilket mig veterligen är enda sättet att balansera passivt. Inga problem så långt men sen kom jag på att jag ju vill ha en obalanserad ingång också(som M-patchen mao). Då har jag helt plötsligt bara het ledning och jord som ska gå till utgångsväljaren som ju i sin tur ska skicka ut en balanserad signal. Frågan lyder alltså.. finns det något smart sätt att fuska till detta eller är mitt enda alternativ att balansera den obalanserade ingången?

Ujj.. hoppas jag inte förklarade alldeles för snårigt nu. I alla fall, ni som sitter på en M-patch, har ni koll på hur dom löser frågan där? Är det helt enkelt så att dom kör separata volymkontroller för balanserad och obalanserad(kallad aux enligt bilder) och gör en passiv summering? Och hur tusan summerar man en obalanserad och en balanerad signal i så fall?

Jag vet att detta inte är ett elektronikforum men det finns mycket duktigt folk här och många med M-patchar så det kändes passande att fråga. Och säg nu inte till mig att köpa en M-patch istället, jag vill knåpa själv! =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer du med en obalanserad signal i ena änden så är hela kopplingen obalanserad hur du än gör - om du inte stoppar in en balanseringstrafo...

Det fina med M-Patch är ju att den inte påverkar ljudet - och det blir ju inte så längre om du stoppar in en trafo i signalvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så.. det står obalanserade och balanserade ingångar. Menar du att dom bara drar ner kall ledning till jord på de balanserade ingångarna samt att de två dubbla xlr stereo ut inte är balanserade utgångar?

Jag vet inte om jag ställer dumma frågor här men om du inte vill hålla diskussionen runt M-Patch så tipsa för all del om något annat man kan jämföra med eller läsa på genom. Jag försöker bara lära mig saker och ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är balanserade in och ut - men om du kopplar in en obalanserad kontakt på ingången, så kortsluter du ju den ena till signaljorden och det händer inte mer med den signalen. Det är inte mer komplicerat än så... 😊

Kopplar du i det läget in en balanserad kabel på utgången, så är cold ändå redan kortsluten till signaljord och det blir fortfarande obalanserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att M-Patch2 är för dyr, så finns också Nanopatch, som bara har volymkontroll och mute-knapp. Den är bordsplacerad och ligger på 695:-. Behöver du inte funktionerna med monoknapp, möjlighet att välja mellan två monitorer och två ljudkällor - och inbyggd hörlursförstärkare, så kommer du alltså undan lite billigare. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå Hegobald jag har koll på skillnaden mellan de två i teorin, det är i praktiken dvs när jag ska börja rita upp saker och ting jag inte vet hur det ska se ut. Att jag kan koppla in en obalanserad tele i en balanserad teleingång visste jag men jag har aldrig tänkt på vad som egentligen händer.

Det är balanserade in och ut - men om du kopplar in en obalanserad kontakt på ingången, så kortsluter du ju den ena till signaljorden och det händer inte mer med den signalen. Det är inte mer komplicerat än så...

Sådärja, nu trillade polletten ner! Jag ritade ner det hela.. jag har rätt svårt att se såna här saker direkt märker jag. Ni får la vara beredda på fler konstiga frågor i framtiden ;]

Jag kan ju börja direkt faktiskt. Om jag håller mig mig till M-patchens koncept och vill ha en kontroll för balanserad och en för obalanserad så måste signalen summeras innan den går till utgångsväljaren. Kan jag helt enkelt göra så här:

wye2.gif

dvs jag kör bal L och obal L till motsvarande input 1 och input 2 på bilden och sen hela rasket för höger också.

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du summera?

I den balanserade kabeln har du hot som är den vanliga signalen - och cold, som är 180 grader fasvänd. Summerar du dessa, så får du ut väldans lite... 😊

Vad du behöver, är en 4-polig noggrann potentiometer, som samtidigt justerar hot+cold för både vänster och höger kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med tänkte jag fel. Trodde jag skulle summera obal och bal men sen kom jag på att man ju har en så dära ingångsväljare istället... smart.

Från vad jag kan se på bilden så summeras aldrig het och kall utan het på input 1 och het på input 2 läggs ihop. Det där borde väl kunna användas om man vill ha en monokopplare till exempel?

[ninjaedit]Nu ser jag att het och kall visst är ihopkopplade, dock via en hyfsat stor resistor.

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade nog det du skrev lite fel också... Kanske dax att krypa till kojs...? 🥰

Varför ska du ha en ingångsväljare om du bara ska välja mellan obalanserat eller balanserat? Du bestämmer ju det med kontakten och behöver egentligen aldrig fundera över det. Sätter du in en TS ("monotele"), så får du ju bara in en signal och två signaljord - och med en TRS ("stereotele"), så får du in hela paketet med hot, cold och signaljord.

Gör det inte krångligare än nödvändigt... 😄

En monoswitch ska ju summera höger+vänster hot resp. höger+vänster cold, men jag vet inte vilka värden som är lämpliga på resistorerna. Har varit för lat för att kolla upp det noggrannare, eftersom det finns färdiga produkter... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vill ha en ingångsväljare helt enkelt eftersom jag vill slippa att koppla in och rycka ur diverse apparater hela tiden. Annars har du rätt, skulle kunna skita i det. Du har även rätt i att det är dags att ge upp till förmån för sängen. Tack för svaren! Får se om fler frågor dyker upp. =]

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...