Jump to content
Annons

Monitorproblem

Recommended Posts

Guest chapmanstick91
Posted (edited)

Jag har ett har ett ganska stort problem i mitt mixande: eftersom jag inte har något ordentligt audio interface så tar jag ut signalen till monitorerna via en vanlig stereo utgång på baksidan av datorn. Detta gör att jag måste ha en split som delar stereo signalen till left/right (tror jag). Nu har jag införskaffat både balanserade kablar (tele) och split och det kommer signal till båda monitorerna MEN det kommer left- OCH rightsignal till båda högtalarna. Signalerna tar ut varandra särskilt i basen och det låter allmänt dåligt. När jag drar ner left i mastert-kontrollen kommer right ut som den ska och tvärt om, fast i båda högtalarna. 😛

Är det spliten det är fel på eller är det något annat?

//Robert

Edited by chapmanstick91
Annons
Posted (edited)

... jag gissar att det är mini-tele-utgång på baksidan av datorn? (3,5)

Har du där satt en vanlig split-adapter så får du ju bara två identiska stereo-utgångar vilket inte e så bra.. Du ska istället ha en Y-split som delar upp stereosignalen i vänster/höger. Då det kanske ej e så lätt å få tag på en mini-tele till stor-tele Y-kabel (gissar nu att de e stortele i dina monitorer) så kan du göra följande:

Köp en vanlig stereokabel, som är mini-tele stereo på ena sidan, å två RCA-kontakter på andra (finns i vilken audio-video-butik som helst).. Köp sedan två adaptrar RCA-storTele å sätt på RCA-kontakterna...

.. Vips så har du en fin Y-kabel som du kan koppla mellan datorn å monitorerna. 🙂

Edited by Limpan
Guest chapmanstick91
Posted
... jag gissar att det är mini-tele-utgång på baksidan av datorn? (3,5)

Har du där satt en vanlig split-adapter så får du ju bara två identiska stereo-utgångar vilket inte e så bra..

Det är precis en sådan split jag har.

Du ska istället ha en Y-split som delar upp stereosignalen i vänster/höger. Då det kanske ej e så lätt å få tag på en mini-tele till stor-tele Y-kabel (gissar nu att de e stortele i dina monitorer) så kan du göra följande:

Köp en vanlig stereokabel, som är mini-tele stereo på ena sidan, å två RCA-kontakter på andra (finns i vilken audio-video-butik som helst).. Köp sedan två adaptrar RCA-storTele å sätt på RCA-kontakterna...

.. Vips så har du en fin Y-kabel som du kan koppla mellan datorn å monitorerna. 😉

Tack så mycket för det svaret 😊 . Ska pröva det så fort jag kan!

//Robert

Guest chapmanstick91
Posted

Det funkade, tack så mycket för tipset Limpan! 😛