Jump to content
Annons

Yamaha 01V

Stampe76 (oregistrerad)

Recommended Posts

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa.

Hoppas nu kunna få tag på någon som kan detta mixerbord för alla andra jag har talat med verkar inte reda ut detta...

Har hört att det ska gå att knyta fler än en kanal till en OMNI ut, alltså t.ex. jag vill kunna få kanal 1 och 2 ut till en omni och panorera upp dom så jag får 2 monokanaler ut. Detta vill jag för att kunna spela in flera analoga spår samtidigt genom att knyta 2 spår till varje omni och i sin tur alltså få 8 analoga monokanaler in i ljudkortet. Ljudkortet är ett M-Audio 1010LT.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta för jag kan inte hitta i manualen och jag har haft många sömnlösa nätter för detta problem.

M.V.H.

Stampe.

Annons
Postat

01an har såvitt jag minns fyra omni out - med andra ord fyra kanaler (som mest) till ljudkortet,

om du inte använder stereoutgången också, vill säga. Till omni out kan man (också så gott minnet räcker till)

INTE adressera enskilda kanaler. Tappningar, bussar, stereoutgång(ar) och tvåspårstappning går däremot bra.

Du får alltså lägga två kanaler på en buss, eller skicka dem till aux 1-8 och sen skicka vidare den signalen.

En fråga; varför köra analogt från mixern in på ett ljudkort och på så vis ha två omvandlingar i onödan?

Det finns väl ADAT in och ut på mixern, så det enklaste vore väl ett ljudkort som har ADAT-portar.

Jag kör ett EMU 1212m, med S/Pdif, ADAT, MIDI och analoga in och ut, ett litet tips. Dessutom är det billigt.

Postat

Håller med Henrik. ADAT är bekvämare. Då kan du patcha Direct Out till varsin kanal över ADAT, och slipper belasta alla bussar.

Stampe76 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Okej jag förstår inte riktigt hur ni menar men ni får gärna förklara mer ingående.. Alltså jag kan knyta vilken enskild kanal som helst till en omni, men problemet som jag har just nu är att jag kan få fyra separata stereospår till datorn men jag vill ju ha 8 mono istället... Detta med adat betyder det då att jag måste köpa en adatspelare eller hur menar ni? Jag struntar helt i hur detta löser sig bara någon förklara exakt hur jag gör för att få det att funka som jag vill.

Tackar för alla svar jag får, och hoppas att vi tillsammans kan lösa detta för jag har läst manualer och testat allt vad jag bara kan.. Sen vad jag kan få det till så finns inte adat färdigt i mixerbordet utan man för köpa ett expantionskort till det och det e inte riktigt billigt vad jag har förståt...

M.V.H. Stampe

Redigerat av Stampe76
Postat

Nej, det är inga ADAT i bordet i ursprung utan måste läggas till genom expansionskort. MY8-AT/MY16-AT är däremot inte så fruktansvärt dyra om du tittar runt lite på Ebay så det är helt klart att rekomendera.

Postat

Förtydligande: nej, du kan INTE skicka individuella kanaler till omni out (återigen, såvitt jag minns),

och det är fyra monokanaler - låt vara balanserade - som kommer ut där. Vill du ha åtta kanaler ut,

så gäller alltså expansionskort.

Saverman: Nyare 01or kan väl ha ADAT in/ut (1 port av varje) som standard? Det bord jag körde hade i alla fall det.

Annars; gratulerar till att ha en så bra produkt. 01an är nog det enskilt mest kraftfulla och mångsidiga

bord jag jobbat med (förutom DM2000, men det kostar en slant..). Expansionskort behöver kanske inte vara

så dyra, men du har en lösning som räcker länge.

Postat
Förtydligande: nej, du kan INTE skicka individuella kanaler till omni out (återigen, såvitt jag minns),

och det är fyra monokanaler - låt vara balanserade - som kommer ut där. Vill du ha åtta kanaler ut,

så gäller alltså expansionskort.

Saverman: Nyare 01or kan väl ha ADAT in/ut (1 port av varje) som standard? Det bord jag körde hade i alla fall det.

Annars; gratulerar till att ha en så bra produkt. 01an är nog det enskilt mest kraftfulla och mångsidiga

bord jag jobbat med (förutom DM2000, men det kostar en slant..). Expansionskort behöver kanske inte vara

så dyra, men du har en lösning som räcker länge.

Henrik B.

Jag skulle nog vilja påstå att 01V suger ganska så kraftigt

Har gjort en del mindre PA-jobb med 01V och mickpreamparna distar för lätt (taskigt headroom)

Postat

OK, vi har olika uppfattningar. Har framgångsrikt använt det bordet i alla möjliga sammanhang,

och det har presterat bra hela tiden. Mickförstärkarna kanske är lite väl känsliga, det har jag inte tänkt på,

men det gick att lära sig.

Postat

Det är inte konstigt att uppfattningar skiljer ifall man använt olika versioner från 01V:ans epok.

Det är rejäl skillnad på 01V v1.0 och 01V96v2...

Jag skulle lätt välja en 01V96 ljudmässigt framför en 02R, men jag tycker ändå att alla generationer av 01V är bra maskiner.

Postat
Det är inte konstigt att uppfattningar skiljer ifall man använt olika versioner från 01V:ans epok.

Det är rejäl skillnad på 01V v1.0 och 01V96v2...

Jag skulle lätt välja en 01V96 ljudmässigt framför en 02R, men jag tycker ändå att alla generationer av 01V är bra maskiner.

Helt korrekt att 01V96 är en mkt roligare maskin..

Står bara 01V i tråden så jag utgick ifrån den äldre versionen 😊

Postat

Säker att det inte är 01V96 du tänker på nu?

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Tack alla för era svar och jag tror jag har en lösning på problemet nu.

Tyvärr Pajade min dator dagen efter jag skrev inlägget så jag har inte kunnat följa allt förrens nu.

Men jag tror också nu att lösningen blir ADAT och ska försöka klura ut vad det e jag ska ha nu bara...

M.V.H. Stampe.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.