Jump to content
Annons

Måste man ha absorbenter och sånt?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Kommer att helt enkelt äntligen påbörja inspelningen på allvar av mitt andra album nu under hösten. Det kommer denna gången att ske i mitt vardagsrum.

Det är högt i tak och jag tänkte använda mig av rummets egna akustik en del. Jag hade inte heller tänkt dämpa nånstans överhuvudtaget, förutom att lägga en stor täckande duk över stora bordsskivan under inspelningarna möjligen. Jag har märkt att den påverkar ljudet negativt och gör det hårt under avlyssning av cd-spelare.

Måste jag köpa absorbenter och sånt som dämpar ljudet, i rummets hörn osv.? Jag har läst en del trådar om det, men förstår inte riktigt vitsen. Vad gör dessa saker för nytta egentligen? Släcker ut ljudet? Vad är det för bra med det?

Jag kommer att göra mina inspelningar i centrum av rummet, med ett par meters avstånd till varje vägg. Mikarna kommer att vara 1 eller 2 vid varje sång- eller instrumentinsats och placerade och riktade i omedelbar närhet av mig i centrum av rummet. Detta gäller sång, bakgrundssång, cello, tvärflöjt, klarinett, dragspel, percussiva instrument, akustisk gitarr, spansk gitarr, fiol, elgitarr, kazoo, piano m.m. En del instrument kommer att lineas in, synthar, elbasen och ev. trummaskin och möjligen någon gitarr.

😉

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Möbler brukar ha lite samma dämpande effekt som absorbenter, så om du t.ex. har stora välfyllda bokhyllor eller kala betongvägger spelar ju in...

Postat

Men snälla Musik!?! Du har varit här inne i flera år och undrar fortfarande om absorbenter betyder nåt för ljudet? 😳

Det är klart att det gör! Det är ju bara att prova. Ta med inspelningsutrustningen i badrummet och spela in gitarren eller sången där. Lyssna sedan i dina högtalare och upptäck att det låter som om allt var inspelat i ett... öh, badrum, liksom. Samma sak kommer givetvis att hända när du spelar in i vardagsrummet. Det kommer att låta som ditt vardagsrum. Men det är helt OK om man faktiskt vill ha det soundet! Man kanske vill att det skall skina igenom att man har gjort det hemma eller att ens vardagsrum faktiskt har en helt underbar klang.

Det påverkar givetvis mycket hur man har möblerat, om det finns bokhyllor och tjocka gardiner etc. Tanken med absorbenter är bara att man skall försöka råda bot på frekvenser som inte passar in och där ingår den rumlande basen som hörnabsorbenterna är tänkta att fixa. Absorbenter dämpar bara vissa frekvenser och tar inte bort dem helt (om de inte är avstämda för att göra det). Vanligaste felet är att dämpa så mycket, med något tunnt packmaterial, att all diskant försvinner och bara mid och bas finns kvar. Det låter för jävligt.

Låter ditt rum bra (gör en testinspelning) så använd det som det är. 🙂

Postat (redigerat)

Det är egentligen viktigare att akustikbehandla kontrollrummet, än att behandla liverummet - under förutsättning att det som används som liverum låter ok, som andra också har varit inne på...

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat

Konklusion: jag behöver inte ändra nåt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.