Jump to content
Annons

Daggs för firewire ljudkort.


Broghard

Recommended Posts

Hej hopp.

Nu har min lill amixer sagt adjöss..

så jag tänkte .. kanske skall byta till firewire.

har idag et m-audio audiophile 2496 ljudkort i datorn.. å e helt nöjd men .. vill ha exterent =)

de ljudkort som jag funderat på är

ONYX Satelite

Firebox, Firewire Ljudkort

M-audio FireWire Solo

M-audio FireWire 410

Phonic FireFly302

OM ni har några andra ni kan rekomendera .. så skriv ner dem =)

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
RME Fireface 400

Det är litet för kraftigt för vad jag gör.. som du ser kör jag idag på audiophile 2496

det jag behöver e firewire ljudkort med bra mic förstärkare -- phantom matning.. nån extra ingång för Guran..

men det viktigaste e att det e stabbilt å bra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Fireface 400

Det är litet för kraftigt för vad jag gör.. som du ser kör jag idag på audiophile 2496

det jag behöver e firewire ljudkort med bra mic förstärkare -- phantom matning.. nån extra ingång för Guran..

men det viktigaste e att det e stabbilt å bra =)

kanske ett Terratec Phase x24 FW? Jag har kollat runt massor här på forumet vad folk säger, på tekniksidor o.s.v och har märkt att det är rätt rekomenderat. Dessutom är det just nu prissänkt från 3.400 till 2.600 spänn på www.audioart.se. Det var sista "selling point" för mig iaf så jag beställde ett idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, ja vill inte kapa tråden men jag är också på jakt efter ett bra firewireljudkort. Nån som har eller har provat T.C electronics connect 24d? Verkar vara väldigt bra specifikationer på mikrofonförstärkarna och så.....

Lungt syntax.. just tc har jag sett på 4sound.. som du säger tycks det vara ett bra kort det med men jag skulle nog ta lillebror Konnekt 8.

duger fullt ut.. lagomt och har fått goda resensioner. http://presentationmaster.digitalmedianet....le.jsp?id=80330

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har ett Phonic firefly 302 (en Mic in + två Line in simultant) framför mig just nu det funkar väl ok i min Mac mini stoppade bara in FW sladen så var det klart. Köpte ett Presonus firebox först men det var sönder så då fick jag 302:an så länge. Kommer just från kvällsrean på 4Sound i Linköping snackade med en kille från Luthman som va där och demade och han sa att Presonus Firepod var ganska mycket bättre än 302:an med tanke på just AD omvandlare och Mic preampar. Dom har ju ett bra pris på 4Sound lite över 4000 spänn oxå men Luthman behöver ett par veckor för att leverera dom är slut för tillfället lutar åt det hållet för mig tror jag. Men har du tid att vänta en stund så kan jag ladda upp en snutt som jag lirat in med 302:an och länka här. Det är akustisk gura och sång, en polare till mig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Här kommer ljudexemplet på Phonic firefly 302. Som sagt en polare till mig en sann Dyland, ja fan bättre än mannen själv. Du får ursäkta snacket i bakgrunden men det var ju bara på lek och för att testa 302:an lite. Skurit lite bas och fixat pyttelite EQ samt en liten skvätt av Logics sounddesigner men är helt ny på Logic Pro 7 så jag har nog skvätt på lite väl mycket som vanligt. Mickar= en MXL V67 på sång och en ADK A-51 för guran 2 Behringer Mic 200 preampar dvs. budgetläget rakt igenom så det passar ju ett lågpris ljudkort som 302:an bra.

Göran

302 test

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...813449&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...813449&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Lungt syntax.. just tc har jag sett på 4sound.. som du säger tycks det vara ett bra kort det med men jag skulle nog ta lillebror Konnekt 8.

duger fullt ut.. lagomt och har fått goda resensioner. http://presentationmaster.digitalmedianet....le.jsp?id=80330

I recentionen står bl.a följande

"........ But initially, I encountered a problem where the audio was randomly muted during playback, even though the level meters were showing signal. After reading the manual, I discovered that TC Electronic recommends a dedicated FireWire bus for the Konnekt 8, either through its own FireWire card or with nothing else hooked to a computer’s built-in FireWire ports. Fortunately, I had an unused FireWire card handy, so I installed that and the problem disappeared"

Jag är osäker på vad som menas med detta

En dedicerad FW-bus ?

Kan man inte ha en FW-disk kopplad till datorn samtidigt med ljudkortet?

Är det någon som kan sprida ljus över detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ljudexemplet på Phonic firefly 302. Som sagt en polare till mig en sann Dyland, ja fan bättre än mannen själv.

Låter riktigt bra det där Göran! Ingen budget-känsla alls.

För mer Dylanskt rekommendrar jag Tallest man on earth - från Leksand

Link to comment
Dela på andra sajter

e usb så mycket sämmre än firewire?
Nädå, Firewire möjliggör fler kanaler och när det gäller kanske 3-4 kanaler simultant räcker USB. USB kräver lite mer av CPU:n men det är inget stort problem.
Link to comment
Dela på andra sajter

e usb så mycket sämmre än firewire?
Nädå, Firewire möjliggör fler kanaler och när det gäller kanske 3-4 kanaler simultant räcker USB. USB kräver lite mer av CPU:n men det är inget stort problem.

Funderar på ett emu 0404 usb hur är det jämfört med mitt audiophile 2496?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är helnöjd med Terratec Phase88 (2995 på jam).

msk

Hej hopp.

Nu har min lill amixer sagt adjöss..

så jag tänkte .. kanske skall byta till firewire.

har idag et m-audio audiophile 2496 ljudkort i datorn.. å e helt nöjd men .. vill ha exterent =)

de ljudkort som jag funderat på är

ONYX Satelite

Firebox, Firewire Ljudkort

M-audio FireWire Solo

M-audio FireWire 410

Phonic FireFly302

OM ni har några andra ni kan rekomendera .. så skriv ner dem =)

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...