Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjo,

Har sedan en tid tillbaka haft ett stort problem med min laptop av modell HP Compaq NX9010. Jag kör Windows XP Professional och har 3x USB 2.0 portar. Har nyligen formaterat om datorn så installationen av XP är helt ny.

Problemet består i att när jag har något kopplat till USB (vilken som av portarna) så får jag oftast en blåskärm efter några minuters användande (tiden kan variera kraftigt). Oftast refererar blåskärmen till win32.sys eller IRQL_EQUAL_OR_LESS (tror det var så det stod). Problemet inträffar oftare med "tyngre" USB apperatur som Wi-Fi dongle och Ipod inkloppad än när det bara är en USB mus. Har testat samtliga portar med samma resultat.

Har kikat runt på olika FAQ på nätet men lyckas inte riktigt att få ut något svar. Felmeddelandena kan tydligen bero på allt från fel på USB enheten, till dåliga minnen eller fel på drivers.

Tänkte helt enkelt höra här ifall någon har stött på liknande problem och om någon har några råd att dela med sig av.

Vänliga hälsningar,

Bo

Annons
Posted

Precis i övergången från Windows till OSX var jag tvungen att byta ljudkort och fick fatt i ett EmagicA62. När jag testade det i Windows hände ungefär samma sak när jag installerat drivarna där. Bootade jag utan ljudkortet inkopplat funkade dock allt som det skulle...

Orkade tyvärr inte meka med detta ordentligt, men med stor sannolikhet är det något BIOS-relaterat. Kolla vad du kan pilla med i BIOS som har med USB att göra och se om det blir någon skillnad. Blir det inte bättre så borde du testa att uppdatera bioset.

Posted
Precis i övergången från Windows till OSX var jag tvungen att byta ljudkort och fick fatt i ett EmagicA62. När jag testade det i Windows hände ungefär samma sak när jag installerat drivarna där. Bootade jag utan ljudkortet inkopplat funkade dock allt som det skulle...

Orkade tyvärr inte meka med detta ordentligt, men med stor sannolikhet är det något BIOS-relaterat. Kolla vad du kan pilla med i BIOS som har med USB att göra och se om det blir någon skillnad. Blir det inte bättre så borde du testa att uppdatera bioset.

Tack för svar!

Jag ska helt klart titta närmare på en uppgradering av bios, datorn är ju rätt gammal så det kan ju vara en poäng.