Jump to content
Annons

skalor och ackord fråga


teh_dude

Recommended Posts

Tjena!

först och främst vill jag erkänna att musikteori inte är min starka sida, men lär mig. En sak jag undrar dock med så många skalor det finns hur hör dem ihop med de olika ackord. Arabisk skala, vilka ackord bör jag lägga under en melodi med arabisk skala, dim skala, aeolian etc.

svara när ni har tid.

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

först och främst vill jag erkänna att musikteori inte är min starka sida, men lär mig. En sak jag undrar dock med så många skalor det finns hur hör dem ihop med de olika ackord. Arabisk skala, vilka ackord bör jag lägga under en melodi med arabisk skala, dim skala, aeolian etc.

svara när ni har tid.

tack på förhand

I det modala tänket gör man så att man skapar klanger bildade från toner i skalan.

Ex här

Sen finns det andra sätt..

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

först och främst vill jag erkänna att musikteori inte är min starka sida, men lär mig. En sak jag undrar dock med så många skalor det finns hur hör dem ihop med de olika ackord. Arabisk skala, vilka ackord bör jag lägga under en melodi med arabisk skala, dim skala, aeolian etc.

svara när ni har tid.

tack på förhand

I det modala tänket gör man så att man skapar klanger bildade från toner i skalan.

Ex här

Sen finns det andra sätt..

Åke

Tack för ditt svar man. Tyvärr hjälpte de inte mig så mycket 🙂 jag försöker titta i pdf filen men de förvirrar bara. Om du eller någon annan kanske har ett enklare sätt att förklara detta på det var ju trotts allt en enkel fråga.

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från C:

Jonisk --> Cmaj7, Cmaj9, Cmaj13

Dorisk --> Cm7 (13)

Frygisk --> Cm7 (b9)

Lydisk --> Cmaj7 (#11)

Mixolydisk --> C7, C9, C13

Eolisk --> Cm7, Cm9, Cm7 (b13)

Lokrisk --> Cm7(b5)

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonarter

Läser du lite mer harmonilära enl. jazztradition kommer du lära dig hur skalorna altereras beroende på vart dom leder och vilken funktion harmoniken har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från C:

Jonisk --> Cmaj7, Cmaj9, Cmaj13

Dorisk --> Cm7 (13)

Frygisk --> Cm7 (b9)

Lydisk --> Cmaj7 (#11)

Mixolydisk --> C7, C9, C13

Eolisk --> Cm7, Cm9, Cm7 (b13)

Lokrisk --> Cm7(b5)

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonarter

Läser du lite mer harmonilära enl. jazztradition kommer du lära dig hur skalorna altereras beroende på vart dom leder och vilken funktion harmoniken har.

still not answering my question.. jag provade titta där på wiki men stod inte något där iheller, inget konkret iaf.

någon mer som kanske kunde försöka hjälpa?

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från C:

Jonisk --> Cmaj7, Cmaj9, Cmaj13

Dorisk --> Cm7 (13)

Frygisk --> Cm7 (b9)

Lydisk --> Cmaj7 (#11)

Mixolydisk --> C7, C9, C13

Eolisk --> Cm7, Cm9, Cm7 (b13)

Lokrisk --> Cm7(b5)

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonarter

Läser du lite mer harmonilära enl. jazztradition kommer du lära dig hur skalorna altereras beroende på vart dom leder och vilken funktion harmoniken har.

still not answering my question.. jag provade titta där på wiki men stod inte något där iheller, inget konkret iaf.

någon mer som kanske kunde försöka hjälpa?

tack på förhand

Jag vet faktiskt inte hur det är möjligt att vara mer konkret. Wikilänken var mest för att klargöra vilka toner som ingår i respektive skala.

Eftersom det finns ett stort antal skalor som härstammar från arabiska länder är det omöjligt att svara exakt på din fråga. Tala gärna om vilka toner som ingår i skalan du använder så ska jag med glädje ge dig några ackord du kan spela till samt en liten harmonisk analys ur ett traditionsenligt afroamerikansk perspektiv.

De toner som ingår i ett modus går alldeles utmärkt att bygga ackord av. Om du tittar lite närmare på mina exempel ovan så märker du att de ackord jag använder till varje skala innehåller färgningar som definerar skalan. I kombination med länken Åke gav dig borde du efter lite tankeverksamhet kunna klura ut hur allt hänger ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen ska du lyssna dig fram.

Men prova att spela en harmonisk moll i Amoll: A B C D E F G# A.

Spela den skalan över Amoll.

Prova även att spela den skalan över E7. Testa dig fram, prova över Cdur osv.

Det blir typ lite arabiskt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från C:

Jonisk --> Cmaj7, Cmaj9, Cmaj13

Dorisk --> Cm7 (13)

Frygisk --> Cm7 (b9)

Lydisk --> Cmaj7 (#11)

Mixolydisk --> C7, C9, C13

Eolisk --> Cm7, Cm9, Cm7 (b13)

Lokrisk --> Cm7(b5)

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonarter

Läser du lite mer harmonilära enl. jazztradition kommer du lära dig hur skalorna altereras beroende på vart dom leder och vilken funktion harmoniken har.

still not answering my question.. jag provade titta där på wiki men stod inte något där iheller, inget konkret iaf.

någon mer som kanske kunde försöka hjälpa?

tack på förhand

Jag vet faktiskt inte hur det är möjligt att vara mer konkret. Wikilänken var mest för att klargöra vilka toner som ingår i respektive skala.

Eftersom det finns ett stort antal skalor som härstammar från arabiska länder är det omöjligt att svara exakt på din fråga. Tala gärna om vilka toner som ingår i skalan du använder så ska jag med glädje ge dig några ackord du kan spela till samt en liten harmonisk analys ur ett traditionsenligt afroamerikansk perspektiv.

De toner som ingår i ett modus går alldeles utmärkt att bygga ackord av. Om du tittar lite närmare på mina exempel ovan så märker du att de ackord jag använder till varje skala innehåller färgningar som definerar skalan. I kombination med länken Åke gav dig borde du efter lite tankeverksamhet kunna klura ut hur allt hänger ihop.

du får ursäkta mig, jag drog det för hastigt märker jag nu. Men de här färgningarna i ackorden de är dem som harmoniserar ackorden med melodin i just den skalan, stämmer detta eller har jag tänkt fel?

jag ordnar en melodi snutt till dig i den arabiska skalan jag pratade om.

tack så mycket för hjälpen, uppskattas verkligen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar melodier och solon så byter man väldigt sällan skala vid varje nytt ackord. Det är tonarten du går efter först och främst, de enskilda ackorden är sällan lika viktiga. Tonarten skulle man ..typ kunna, väldigt förenklat, säga är skalan som alla tonerna som alla ackorden och melodin i stycket hör till. Det är bara en del av "sanningen" tyvärr men det i alla fall går i alla fall till en viss del att använda dig av det tänket. 🙂

Prova ta t.ex. din arabiska skala och kolla vilka ackord du kan skapa med tonerna i den, sätt ihop en ackordföljd med några av ackorden du får fram och experimentera med att lägga lite melodier över den med tonerna från samma skala.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar melodier och solon så byter man väldigt sällan skala vid varje nytt ackord. Det är tonarten du går efter först och främst, de enskilda ackorden är sällan lika viktiga. Tonarten skulle man ..typ kunna, väldigt förenklat, säga är skalan som alla tonerna som alla ackorden och melodin i stycket hör till. Det är bara en del av "sanningen" tyvärr men det i alla fall går i alla fall till en viss del att använda dig av det tänket. 🙂

Prova ta t.ex. din arabiska skala och kolla vilka ackord du kan skapa med tonerna i den, sätt ihop en ackordföljd med några av ackorden du får fram och experimentera med att lägga lite melodier över den med tonerna från samma skala.

🙂

Jag skall prova ditt tips tack så mycket.. nu kommer det här låta väldigt noob (eller hur man kallar det) men ok jag har hela tiden kört efter mitt öra och känsla, jag har inte gått någon musikutbildning alls och just nu känns det som om jag behöver lite teori iallafall, man går i samma mönster känns det som. Anyways till min fråga, jag har lärt mig spela den där välkända melodislingan i Beethovens 9e symphoni hos en kvinna som lär mig lite basics i piano. Den går ju i Cdur och där är två ackord byten mellan C och G, min fråga är varför bytar man ackord just där, jag vet de låter konstigt om man inte gör det, men låt oss säga jag skriver en melodi och vill spela ackord till den, när vet jag när jag ska byta, rent teoretiskt, jag kan höra när jag skall byta baston och där också ackord, men vill förstå magin bakom det hela 🙂

uppskattar verkligen ni som sitter här och svarar på noob frågor som dessa, berömmer er uthållighet :-)

tack på förhand guys!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar melodier och solon så byter man väldigt sällan skala vid varje nytt ackord. Det är tonarten du går efter först och främst, de enskilda ackorden är sällan lika viktiga. Tonarten skulle man ..typ kunna, väldigt förenklat, säga är skalan som alla tonerna som alla ackorden och melodin i stycket hör till. Det är bara en del av "sanningen" tyvärr men det i alla fall går i alla fall till en viss del att använda dig av det tänket. 😱

Prova ta t.ex. din arabiska skala och kolla vilka ackord du kan skapa med tonerna i den, sätt ihop en ackordföljd med några av ackorden du får fram och experimentera med att lägga lite melodier över den med tonerna från samma skala.

😕

Jag skall prova ditt tips tack så mycket.. nu kommer det här låta väldigt noob (eller hur man kallar det) men ok jag har hela tiden kört efter mitt öra och känsla, jag har inte gått någon musikutbildning alls och just nu känns det som om jag behöver lite teori iallafall, man går i samma mönster känns det som. Anyways till min fråga, jag har lärt mig spela den där välkända melodislingan i Beethovens 9e symphoni hos en kvinna som lär mig lite basics i piano. Den går ju i Cdur och där är två ackord byten mellan C och G, min fråga är varför bytar man ackord just där, jag vet de låter konstigt om man inte gör det, men låt oss säga jag skriver en melodi och vill spela ackord till den, när vet jag när jag ska byta, rent teoretiskt, jag kan höra när jag skall byta baston och där också ackord, men vill förstå magin bakom det hela 😲

uppskattar verkligen ni som sitter här och svarar på noob frågor som dessa, berömmer er uthållighet :-)

tack på förhand guys!

Kommer inte hur Beethovens 9e låter.. men det låter antagligen konstigt för att melodin vid ackordbytet "landar" på en ton som inte hör till ackordet C vilket blir en lite oväntad färgning skulle jag tro.

Tänkte också att jag skulle tillägga att det jag skrev ovan att det funkar bäst till skalor som påminner om våra "vanliga" moll och dur skalor. Du kommer tillexempel inte att kunna bygga några vanliga ackord alls av heltonskalan. Det är ingen helhetslösning som sagt. 🙂

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...