Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Äger idag ett par Tapco S5:or. Eftersom man inte hör vad som händer längre ner i basen så tänkte jag investara i Tapco´s tillhörande subbas.

Det jag funderat över sista dagarna är hur man vet när man har rätt "referens" volym till suben, och när man väl ställt volymregeln rätt på mixerbordet så ska man väl inte ändra på den oavsett låt, eller tänker jag fel??

Annons
Postat (redigerat)

Du ska ha samma volym inställd på högtalare och sub.

Eftersom du verkar köra med mixer för att kontrollera utljudet ställer du både högtalare och sub till "10" alltså max.

Tapco's sub verkar ha svepbart delningsfilter, vilket lite förenklat innebär att den endast skickar frekvenser över den frekvenströskel du angett, till dina högtalare. S5'orna verkar nå ner till 64hz så ställ subbasens delning till ungefär 70-75hz.

Ähum, sen heter det "Hur anpassa subbasen till DE andra högtalrna"

Redigerat av basshole
Postat
Äger idag ett par Tapco S5:or. Eftersom man inte hör vad som händer längre ner i basen så tänkte jag investara i Tapco´s tillhörande subbas.

Det jag funderat över sista dagarna är hur man vet när man har rätt "referens" volym till suben, och när man väl ställt volymregeln rätt på mixerbordet så ska man väl inte ändra på den oavsett låt, eller tänker jag fel??

Tidningen Sound on Sound hade en stor artikel om subbasar för några nummer sen. Om du får tag i det så hittar du massor av tips och info!

Postat

Korta svar (på språng)

Alla artiklar i Sound on Sound dyker upp på nätet efter några månader. Kolla där, massor av tips.

Första punkten är att få ordning på akustiken i rummet. Basfällor brukar krävas. Det udda är att med basfällor så blir basen oftast bättre. Sök lite här på forumet om det.

Gunnar

Postat

Placering av suben kan också vara ett kapitel för sig...

Enklast är att börja med att placera suben på stolen där man kommer att sitta och sedan knalla runt i rummet och lyssna var det låter bäst - och sedan helt enkelt sätta suben där om det är praktiskt möjligt (i en hemstudio har man ju ofta inte hur mycket flexibilitet som helst... 🙂 ).

Detta förstås EFTER akustikbehandlingen.

Postat

Vet att det står något i "The mastering engineers handbook" om hur man ställer en sub. Har du inte tillgång till den så kan jag kolla när jag kommer hem. Om jag kommer ihåg... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.