Jump to content
Annons

Tyst dator för under 5000:-


Minielk

Recommended Posts

Hallå,

Jag är ny här på Studioforumet och hoppas jag kan få hjälp i datordjungeln. Har här nedan kopierat ett inlägg från mig som jag postat i ett annat forum utan svar. Tänkte prova här bland "kollegor" som kanske kan sin grej:

Har haft en burk jag varit nöjd med länge, men jag klantade till det och förstörde moderkortet. Bytte moderkort och nu fungerar ingenting. Klarar mig inte mycket längre till utan att få spela in så det är väl bara att krypa till korset och slanta upp till en ny dator... Och den ska användas i första hand för musikinspelning, därför ska den vara relativt tyst (knäpptyst är för dyrt för mig att uppnå), men även kanske något enklare spel och lite ord-/bildbehandlingsprogram typ. Ljudkort har jag redan ett för ändamålet bra.

Har botaniserat lite på Kompletts hemsida och var först inne på att köpa ett av deras "Paketerbjudande" som går för 2995:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713

Komplettera detta med mer minne, skulle typ duga tänkte jag.. Men hur tyst är en sån burk egentligen..

Så jag kollade vidare på delar och kom fram till detta:

Chassi/nätagg: Antec Sonata III - 1199:-

Moderkort: Asus M2N-X, nForce 520, DDR2,Socket-AM2 ,SATAII, LAN, ATX, PCI-Ex16 - 579:-

Grafikkort: Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI-D - 390:-

Strömkablage: MSI Ex-SATA Bracket, SATA+ExSATA+Molex, Bracket med SATA,E-SATA och Molex kontak - 59:-

Minne: 2 st Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin - 2x335 = 670:-

HDD: Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM - 650:-

Processor: AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt - 695:-

DVD-brännare: NEC DVD-brännare AD-7170S Svart OEM SATA - 399:-

_____________________________________________________

TOTALPRIS: 4641:- + ev. frakt (montera tänkte jag försöka göra själv.. nån gång ska väl vara den första..)

_____________________________________________________

Vad har jag då glömt/gjort fel med denna konfiguration? Vad blir strypningen i systemet? Något jag kan byta "ned" mig på för att spara pengar?

Jag har två IDE-diskar i den andra datorn som jag tänkte använda även i nya burken. Blir det en dålig lösning? Jag behöver som sagt spara alla kronor jag kan.

Tacksam för feedback!

MVH,

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir säkert bra. För det mesta så funkar ju datorerna fint till musik. Man KAN ha otur och råka ut för någon komponent som inte alls funkar, men det är nog egentligen ganska ovanligt.

Har hört att det kan vara lite struligt att få SATA och IDE-diskar att arbeta tillsammans, även om det borde funka.

Det enda som du kanske skulle komplettera med är en tystare fläkt. Vet inte hur det är med AMD, men Intels standard-fläktar är allt annat än tysta. Men det är ju lätt att köpa i efterhand. Kör som du tänkt. Låter fläkten mycket beställer du en ny.

Antar att du valt minnen m h a minnekonfiguratorn (eller vad det nu kallas) på Kompletts hemsida? (Så att man vet att minnena är kompatibla med moderkorten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir säkert bra. För det mesta så funkar ju datorerna fint till musik. Man KAN ha otur och råka ut för någon komponent som inte alls funkar, men det är nog egentligen ganska ovanligt.

Har hört att det kan vara lite struligt att få SATA och IDE-diskar att arbeta tillsammans, även om det borde funka.

Det enda som du kanske skulle komplettera med är en tystare fläkt. Vet inte hur det är med AMD, men Intels standard-fläktar är allt annat än tysta. Men det är ju lätt att köpa i efterhand. Kör som du tänkt. Låter fläkten mycket beställer du en ny.

Antar att du valt minnen m h a minnekonfiguratorn (eller vad det nu kallas) på Kompletts hemsida? (Så att man vet att minnena är kompatibla med moderkorten).

Tackar för svar!

IDE med SATA: Jag fårl prova då iallafall. Det viktigaste är att jag åtminstone kan föra över gamla projekt från IDE-HDDn till SATA-disken. 250GB på en ny disk är redan det dubbla mot vad jag har just nu, så utrymmesmässigt klarar jag mig nog.

Fläkt: Det har jag inte ens tänkt på, men som sagt, jag provar först och ser efter. Hur är det med chassikylningen förresten? Visst sitter det fläktar i Antec Sonatan som är relativt tysta, eller måste jag köpa sådana?

Minnen: Stämmer bra det. Klickade på moderkortet och därunder fanns komponenter som ska passa det kortet, tror jag åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

är du säker på att du behöver 512 mb i grafikkortet?

Nej det behöver jag nog inte, letade fram det billigaste Asus-kortet, samma tillverkare som moderkortet. Men det kanske tar för mycket kraft? Har du tips på något annat?

/E.

Problemet med det grafik-kortet du har tittat på och många andra billiga kort, samt de grafik-kort som är inbyggda på moderkortet (vanligast på bärbara), är att de tar minne från ditt ram. Det du valt har t ex 128 Mb inbyggt minne, men det kan använda 512 Mb, och det genom att sno från ditt ram-minne. Då måste du köpa mer ram-minne för att kompensera, plus att det blir en extra funktion som kan krångla med ljud... Jag skulle hellre lägga till en femtiolapp och köpa det här. Det har 256 Mb, men av specen så ser det inte ut som om det ska sno nåt minne av ditt ram. Det har passiv kylning, så det är ingen bullrande fläkt på det.

Resten ser ok ut.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

är du säker på att du behöver 512 mb i grafikkortet?

Nej det behöver jag nog inte, letade fram det billigaste Asus-kortet, samma tillverkare som moderkortet. Men det kanske tar för mycket kraft? Har du tips på något annat?

/E.

Problemet med det grafik-kortet du har tittat på och många andra billiga kort, samt de grafik-kort som är inbyggda på moderkortet (vanligast på bärbara), är att de tar minne från ditt ram. Det du valt har t ex 128 Mb inbyggt minne, men det kan använda 512 Mb, och det genom att sno från ditt ram-minne. Då måste du köpa mer ram-minne för att kompensera, plus att det blir en extra funktion som kan krångla med ljud... Jag skulle hellre lägga till en femtiolapp och köpa det här. Det har 256 Mb, men av specen så ser det inte ut som om det ska sno nåt minne av ditt ram. Det har passiv kylning, så det är ingen bullrande fläkt på det.

Resten ser ok ut.

Lycka till.

Tack!

Exakt sådan här feedback behövs. Då ska jag byta ut grafikkortet på min köplista!

MVH,

E.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Sonata-låda, kommer inte ihåg vilket nummer dock, I eller II tror jag. Fläktarna ingår och jag tycker dom är alldeles tillräckligt tysta.

Tack för informationen! Jag ser nu verkligen framemot att spara ihop pengarna så jag kan köpa mig min burk!

Inget annat som ser konstigt ut i min spec och inte kommer funka? Kom t.ex. att tänka på minnena. De jag ska köpa kostar ju 335kr st men det finns två st 1024 i matchat par för 699:-, blir lite dyrare men är det bättre att ha matchade minnen?

Vad är det som gör att mitt moderkort är så pass billigt?

MVH,

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Jag har en Antec Sonata II - Den är väldigt bra! fläktarna är väldigt tysta! dessutom är chassit snyggt! 😠 Har dock inte fått dom två blåa lysdioderna där fram att fungera! Kanske har kopplat lite fel inne i datorn, who knows. Antec Sonata II är iallafall ett tips jag kan ge dig! hårddiskarna ligger snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man vill ha en tyst dator köp er en kylare det funkade för mig och funkar fortfarande jag känner bara av lite snurrande när jag har fötterna på min extrema burk.

tänk också på "hårddisk" skall vara en snabb och tyst och tänk på cpun amd skall det vara de e tysta tycker ja SATA2 kör jag funkar tyst och fint jämfört med min gammla burk som jag råka förstöra och hårddisken lät och pep "IDE hårddisk" och det finns ju kylare för 100+ för hårddiskar och 500+ för cpun.

btw tänkt på fläkten också..

Redigerat av Rangebass
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar!

IDE med SATA: Jag fårl prova då iallafall. Det viktigaste är att jag åtminstone kan föra över gamla projekt från IDE-HDDn till SATA-disken. 250GB på en ny disk är redan det dubbla mot vad jag har just nu, så utrymmesmässigt klarar jag mig nog.

Fläkt: Det har jag inte ens tänkt på, men som sagt, jag provar först och ser efter. Hur är det med chassikylningen förresten? Visst sitter det fläktar i Antec Sonatan som är relativt tysta, eller måste jag köpa sådana?

Minnen: Stämmer bra det. Klickade på moderkortet och därunder fanns komponenter som ska passa det kortet, tror jag åtminstone.

Angående att köra SATA och IDE-diskar i samma moderkort går alldeles utmärkt, det kan däremot krångla om du ska köra RAID. Och om du ska köpa ny processor-fläkt så är nog Zalman ett bra köp, de är relativit tysta och kyler på bra.

Tänk på när du sätter ihop datorn att du sätter kablarna så att luftstrummen blir så bra som möjligt.

Och det som nästan gör mest ljud av sig i en dator är Nätagget, så kolla upp ett tyst och ett med lagom effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, tack för era svar!

Mollin:

Det låter bra! Undrar om det är värt förbättringarna till Sonata III, om det nu blivit några förbättringar.. Kanske är det så att de i princip bara ökat på nätaggregatets effekt och att det låter mer än II:an, vem vet? Nån som jämfört Antec Sonata II och III?

Rangebass:

Kylare? Vad menar du då specifikt? Det kan man isåfall komplettera med senare också väl? Yes, har kollat upp HDD och tänkt på att den bör vara tyst och snabb. Tror Seagate Barracuda 7200.10 250GB får duga till att börja med. Den sägs vara ganska tyst. Tack för dina svar, låter som att AMD är ett bra val då också!

Jajje:

RAID vet jag inte ens vad det är så det lär jag nog inte köra, så det låter ju bra då! Tack, ska kolla upp Zalmans sortiment. Just ja, finns det något knep när man kopplar kablarna då? Kan man binda ihop och greja för att få så luftigt som möjligt i chassiet? Angående nätaggregatså följer det som sagt med Antec Sonatan och eftersom den är tillverkad för att vara relativt tyst så utgår jag ifrån att nätaggregatet också är det.

MVH,

E.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, tack för era svar!

Jajje:

RAID vet jag inte ens vad det är så det lär jag nog inte köra, så det låter ju bra då! Tack, ska kolla upp Zalmans sortiment. Just ja, finns det något knep när man kopplar kablarna då? Kan man binda ihop och greja för att få så luftigt som möjligt i chassiet? Angående nätaggregatså följer det som sagt med Antec Sonatan och eftersom den är tillverkad för att vara relativt tyst så utgår jag ifrån att nätaggregatet också är det.

MVH,

E.

Sata-kablarna är smala så de behöver du inte göra nåt åt dirket, men ide-kablarna däremot är breda. Varje Idekabel består av flera koppartrådar som ligger skyddade från varandra, ett tips kan vara att skära snitt där de sitter ihop och sedan tejpa ihop de så de blir mer runda. Detta kan vara ganska pilligt så jag skulle rekommendera att köpa idekablar som redan är tvinnade t.ex. denna..

Och visst kan du binda ihop andra kablar för att det luftigare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...