Jump to content
Annons

lite hjälp med inspelning ti datorn


micce1

Recommended Posts

hej! jag skall beställa ett mixerbord med dyligt, di-box, mic o. hela fadderullan:D men nu undrar jag eftersom jagalldrig gjort det förr om det bara är att stoppa i inputen på datorns ljudkort från mixerbordets output lr tappning eller om jag behöver ett externt ljudkort? och om någon har ett bra inspelnigs program tipsa gärana:D hört att cubase är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En idé är att köpa ett ljudkort istället för mixerbort som har micpreamps och allt du behöver, det blir enklare och du får antagligen bättre ljud än att köra med datorns interna ljudkort. Jag är väldigt nöjd med mitt Presonus Firebox som har två mikrofoningångar/instrumentingångar och två linjeingångar (så du behöver ingen di-box), det kostar 2.995:- på 4sound. Det finns billigare varianter också om du letar runt, men jag är väldigt nöjd med mitt! Behöver du flera mikrofoningångar kan Presonus Firepod som har 8 mikrofoningångar för 4.294:-.

Cubase är ett jättebra inspelningsprogram, och Cubase LE följer med om du köper ett av ljudkorten jag föreslog, det kommer man långt på! Det finns massor av bra gratis effekter och mjukvaruinstrument att ladda hem från nätet som funkar med det också!

Själv kör jag mac och Logic, som jag tycker är snäppet bättre, men det är en smaksak. Din musik kommer låta lika bra/dåligt vilket du än väljer, det handlar mest om vilket man tycker är roligast att jobba med.

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla bra svar hjälpte mej en hel del:D (har ett integrerat ljudkort)

Intergrerat ljudkort är inte så bra.. speciellt inte om du kör en PC då du kommer behöva ASIO filer (tror jag det heter).

Följ de bra råden här och köp ett schysst ljudkort med medföjande program och pluggar i stället för mixer.

Mbox 2 kan ju vara en bra idé kanske:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...