Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! jag har hört att det ska finnas ett program eller en plugg som ska kunna tighta till trummor. vi sitter nu i steg3 i arbetet och tightar till trummorna.

jag fick höra att protools har en sÄdan funktion som fixar it snabbt.

finns det nÄgon hÀr inne som har nÄn koll eller kan rekomendera nÄtt annat Àn förstora o förminska:P

Annons
Postat

Detta gÀller visserligen Cubase/Nundo, men det kan sÀkert hjÀlpa nÄgon...

http://www.nuendo.com/phpbb2/viewtopic.php...asc&start=0

Kort o gott, klipp samtliga trumspÄr rakt av och flytta hela sjoket rÀtt. FortsÀtt med nÀsta slag... Crossfadea mellan alla nya klipp och consolidera dom till ett spÄr nÀr det Àr tight.

ProTools har Beat Detective, men det fĂ„r nĂ„gon annan förklara om för det har jag inte anvĂ€nt. Jag kör den extremt tidskrĂ€vande manuella metoden 😉

Postat

Finns nog inget program som fixar det " Snabbt " utan man fÄr pilla och trixa lite tills det blir bra.

Är det Live trummor bör man inte tighta till det för mycket dĂ„ mycket av kĂ€nslan och swinget försvinner pĂ„ köpet.

Kagge och virvel skulle nog vara det jag skulle tigta till ifall det Àr helt Ät he....e , men lÄta hi-hat , pukor och cymbaler vara för att bibehÄlla live kÀnslan.

I Logic finns en plugg som heter Groove Shifter som i teorin skall kunna fixa otighta tagningar men jag har alldrig anvÀnt det sÄ vet inte riktigt hur bra det fungerar.Sedan klarar ju Melodyne av att fixa timing pÄ ett mer eller mindre tillfredstÀllende sÀtt.Och som sagt Beat Detective i Pro Tools som jag inte heller anvÀnt.

Postat

Är det ProTools du anvĂ€nder?

Som sagt tidigare Àr beat detective rÀtt skönt.

Den drar du pÄ hela trumspÄr, sen sÄ stÀller man in den sÄ den hittar alla slagen och inte plockar bort för mycket, man kan Àven stÀlla in hur lÄngt efter slagen den ska "hÄlla kvar". Sen klipper den bort allt mellanrum Ä sen tar man quantize to grid Ä slagen blir dÀrmed exakta =) Om man har tur... Ofta sÄ kan den inte kÀnna igen alla slag exakt och den kanske blir fel-quantize sÄ man fÄr ÀndÄ gÄ Ä flytta lite i slagen. Men vill man ha TAJTA trummor sÄ Àr det ett bra tips!

Tjo

Postat

Finns nog inget program som fixar det " Snabbt " utan man fÄr pilla och trixa lite tills det blir bra.

Är det Live trummor bör man inte tighta till det för mycket dĂ„ mycket av kĂ€nslan och swinget försvinner pĂ„ köpet.

Kagge och virvel skulle nog vara det jag skulle tigta till ifall det Àr helt Ät he....e , men lÄta hi-hat , pukor och cymbaler vara för att bibehÄlla live kÀnslan.

I Logic finns en plugg som heter Groove Shifter som i teorin skall kunna fixa otighta tagningar men jag har alldrig anvÀnt det sÄ vet inte riktigt hur bra det fungerar.Sedan klarar ju Melodyne av att fixa timing pÄ ett mer eller mindre tillfredstÀllende sÀtt.Och som sagt Beat Detective i Pro Tools som jag inte heller anvÀnt.

okej cool, det Àr en studioinspelning,,,trummorna Àr inte riktigt otighta. men nÀr man ska göra en dyr produktion sÄ mÄstet det trixas med. men tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.