Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! jag har hört att det ska finnas ett program eller en plugg som ska kunna tighta till trummor. vi sitter nu i steg3 i arbetet och tightar till trummorna.

jag fick höra att protools har en sådan funktion som fixar it snabbt.

finns det någon här inne som har nån koll eller kan rekomendera nått annat än förstora o förminska:P

Annons
Posted

Detta gäller visserligen Cubase/Nundo, men det kan säkert hjälpa någon...

http://www.nuendo.com/phpbb2/viewtopic.php...asc&start=0

Kort o gott, klipp samtliga trumspår rakt av och flytta hela sjoket rätt. Fortsätt med nästa slag... Crossfadea mellan alla nya klipp och consolidera dom till ett spår när det är tight.

ProTools har Beat Detective, men det får någon annan förklara om för det har jag inte använt. Jag kör den extremt tidskrävande manuella metoden 😉

Posted

Finns nog inget program som fixar det " Snabbt " utan man får pilla och trixa lite tills det blir bra.

Är det Live trummor bör man inte tighta till det för mycket då mycket av känslan och swinget försvinner på köpet.

Kagge och virvel skulle nog vara det jag skulle tigta till ifall det är helt åt he....e , men låta hi-hat , pukor och cymbaler vara för att bibehålla live känslan.

I Logic finns en plugg som heter Groove Shifter som i teorin skall kunna fixa otighta tagningar men jag har alldrig använt det så vet inte riktigt hur bra det fungerar.Sedan klarar ju Melodyne av att fixa timing på ett mer eller mindre tillfredställende sätt.Och som sagt Beat Detective i Pro Tools som jag inte heller använt.

Posted

Är det ProTools du använder?

Som sagt tidigare är beat detective rätt skönt.

Den drar du på hela trumspår, sen så ställer man in den så den hittar alla slagen och inte plockar bort för mycket, man kan även ställa in hur långt efter slagen den ska "hålla kvar". Sen klipper den bort allt mellanrum å sen tar man quantize to grid å slagen blir därmed exakta =) Om man har tur... Ofta så kan den inte känna igen alla slag exakt och den kanske blir fel-quantize så man får ändå gå å flytta lite i slagen. Men vill man ha TAJTA trummor så är det ett bra tips!

Tjo

Posted

Finns nog inget program som fixar det " Snabbt " utan man får pilla och trixa lite tills det blir bra.

Är det Live trummor bör man inte tighta till det för mycket då mycket av känslan och swinget försvinner på köpet.

Kagge och virvel skulle nog vara det jag skulle tigta till ifall det är helt åt he....e , men låta hi-hat , pukor och cymbaler vara för att bibehålla live känslan.

I Logic finns en plugg som heter Groove Shifter som i teorin skall kunna fixa otighta tagningar men jag har alldrig använt det så vet inte riktigt hur bra det fungerar.Sedan klarar ju Melodyne av att fixa timing på ett mer eller mindre tillfredställende sätt.Och som sagt Beat Detective i Pro Tools som jag inte heller använt.

okej cool, det är en studioinspelning,,,trummorna är inte riktigt otighta. men när man ska göra en dyr produktion så måstet det trixas med. men tack!