Jump to content
Annons

Spela in förstärkare med DI-box


tomtomtom

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Marshall topp och högtalarlåda.

Problemet är att jag bor i lägenhet och inte vill bli vräkt.

Jag har kikat runt efter diverse DI-Boxar t.ex Palmer, H&K Redbox etc..

Vad jag har läst om dessa är att man kopplar dem mellan topp & högtalarlådan å sen in i ljudkortet.

- Hur kommer det sig att man måste ha högtalarlådan ikopplad?

- Om nu högtalarlådan är ikopplad, kommer det låta om den då eller kommer man kunna stänga av den?

Så att det bara kommer in signal från DI-boxen och blir helt tyst om högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte så slängd på elektronik, men i fallet H&K Redbox så måste man koppla thrue-utgången (har för mig den heter så?) till en LAST (=högtalare) när man kopplar från förstärkarens slutsteg. Annars jobbar inte slutsteget på rätt sätt och kan ganska lätt gå sönder. Plus att det inte låter bra. Annars är redboxen grym, brukar själv ha den istället för mikrofon när vi är ute och spelar, låter ju lika bra som uppmickat, men man riskerar inte att stöta till något mickstativ och ändra ljudet.

I vilket fall, du skulle kunna spela in en förstärkare-topp helt tyst, om du ersatte högtalare-lådan med en last med samma impedans som din högtalar-låda. Och som tål samma effekt! Kallas för "load box". Finns det någon elektronik-kunnig i din kommun eller grann-kommun (eller någonannanstans) så kan dom säkert bygga en sådan åt dig. I princip är det ju bara en låda med en ingång där det sitter ett rejält effekttåligt motstånd med rätt resistans.

Finns också färdiga lösningar, kolla t ex under "accesories" hos Koch: http://www.koch-amps.com/ Marshall hade någon variant för ett gäng år sen, "SE-100". Hade en sådan, men högtalarsimuleringen var inte alls lika bra som redboxen.

Nu vet jag inte vilken modell du har på din Marshall, men det finns en grymt bra Marshall-simulering i VST-format som är alldeles gratis, från simulanalog, laddas ner här! Tyvärr har dom valt en av de sämre (eller, mindre bra ska man nog säga) förstärkarna Marshall gjort, JCM900 dual reverb. Men den låter faktiskt bättre än originalet! Ljudklippen på sidan är inte mycket att hänga i granen. Men tweakar man lite själv kan man få riktigt bra ljud. Bästa kombinationen jag har skruvat fram är att ta tubescreamern (den finns också i zip-filen) och lägga i serie med JCM900. Dra upp volymen ordentligt på tubescreamern, och backa justera gainen på både tubescreamern och JCM900 efter behag (använd B-kanalen). Mycket mellanregister också, det är ju där Marshall-karaktären verkligen ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har en Marshall topp och högtalarlåda.

Problemet är att jag bor i lägenhet och inte vill bli vräkt.

Jag har kikat runt efter diverse DI-Boxar t.ex Palmer, H&K Redbox etc..

Vad jag har läst om dessa är att man kopplar dem mellan topp & högtalarlådan å sen in i ljudkortet.

- Hur kommer det sig att man måste ha högtalarlådan ikopplad?

- Om nu högtalarlådan är ikopplad, kommer det låta om den då eller kommer man kunna stänga av den?

Så att det bara kommer in signal från DI-boxen och blir helt tyst om högtalaren.

Försök att hitta en Rocktron Juice Extractor..

En aktiv högtalarsimulator där du kopplar in stärkaren och går vidare ut som linesignal..

Man väljer mellan högtalartyp och den har en rolig eq som man gärna rattar med..

Metallica och Meshuggah (inte jag 😛 ) dök upp som användare när ja googlade..

Link to comment
Dela på andra sajter

Rocktron-prylen har jag vare sig provat eller hört talas om, men dom brukar ju göra bra grejor.

Men jag vill bara påpeka det en extra gång; Kopplar man från förstärkarens slutsteg MÅSTE man ha en last inkopplad också, annars brinner slutsteget upp. Är det en rörförstärkare kostar det ett par tusen att laga. Däremot kan man ju koppla från försteget ("send" i effektloopen, om det finns en sådan). Då behövs inte någon last.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rocktron-prylen har jag vare sig provat eller hört talas om, men dom brukar ju göra bra grejor.

Men jag vill bara påpeka det en extra gång; Kopplar man från förstärkarens slutsteg MÅSTE man ha en last inkopplad också, annars brinner slutsteget upp. Är det en rörförstärkare kostar det ett par tusen att laga. Däremot kan man ju koppla från försteget ("send" i effektloopen, om det finns en sådan). Då behövs inte någon last.

Tror jag var lite otydlig 😉

Juice extractor ÄR en resistiv last dvs, du behöver inte ha nån högtalare inkopplad..

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era informativa svar 😉

Då har jag fått lite mer inblick i hur det funkar med en DI-box.

Men tycker priset blir lite väl högt om jag nu behöver köpa en load box också.

Vet ju inte ens om det kommer låta som jag vill heller.

Har andvänt simulanalog's JCM 900, den låter helt okej om man vrider lite.

Har även en hel drös med förstärkar-simulatorer på datan, men grejen är den att jag har en JCM 800 som jag gärna skulle vilja ha andvänding av i när jag spelar in.

Att bygga en isobox har jag haft i tankarna, men har inte ännu fått en klarhet i exakt hur man ska gå tillväga och om det är svårt och uppnå ett bra resultat med ett sådant bygga.

JJRockford

Om jag nu kopplar ut från "Send" i loopen på toppen till en DI-Box.

Hurdan skildnad blir det emot att köra Di-box mellan topp och låda?

Då får man bara med förstegsdisten va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era informativa svar 😳

Då har jag fått lite mer inblick i hur det funkar med en DI-box.

Men tycker priset blir lite väl högt om jag nu behöver köpa en load box också.

Vet ju inte ens om det kommer låta som jag vill heller.

Har andvänt simulanalog's JCM 900, den låter helt okej om man vrider lite.

Har även en hel drös med förstärkar-simulatorer på datan, men grejen är den att jag har en JCM 800 som jag gärna skulle vilja ha andvänding av i när jag spelar in.

Att bygga en isobox har jag haft i tankarna, men har inte ännu fått en klarhet i exakt hur man ska gå tillväga och om det är svårt och uppnå ett bra resultat med ett sådant bygga.

JJRockford

Om jag nu kopplar ut från "Send" i loopen på toppen till en DI-Box.

Hurdan skildnad blir det emot att köra Di-box mellan topp och låda?

Då får man bara med förstegsdisten va?

På min stärkare så finns det en stand by knapp. När den är intryckt så bypassas slutsteget men försteget är fortfarande aktivt i lineouten, så man behöver inte ens ha en högtalare i men jag brukar ha det ändå. Kolla om det är ljud i lineouten (om du har en sån) när stand by är ikopplat innan du köper en last, men man kan bygga en last själv för nån hundring.

Du ska använda dig av högtalarimpulser och ladda in dem i SIR eller revalverII om du vill ha ett bra ljud. Du kommer snart upptäcka att det finns ruskigt bra impulser att ladda ner och du kommer få ett mycket bättre gitarrljud än om du mickar själv i lägenheten. Använd inte högtalarsimuleringen från typ guitar rig eller liknande den är skräp. Använd riktiga impulser istället. Och red box högtalarsimulering är verkligen inte bra om du jämför med det man kan ladda ner helt gratis.

Hoppas du kommer igång snart så du kan posta ett ljudklipp så vi får höra.

Säg till om du vill ha impulser, jag har en hel drös med grymma impulser från bl. annat Mesa och marshallådor, det är bara att pm:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag har en mycket bra setup och samma problem som dig i min lägenhet.

Jag äger en JJlabs stärkare som har en Lineout. Från denna har jag kopplat signalen in i en DI-box för att sedan vandra in i ljudkortet (med inbyggd preamp).

I datorn eller närmare bestämt sequencern laddar jag impulsefiler som är inspelade från olika högtalarlådor, mickar och förstärkare.

Detta ger ljudet samma karaktär som du får när du kopplar in din förstärkare i högtalarlådan och kör "på riktigt". Om du kör distpedaler först i kedjan kommer även dessa få bra sound och karaktär.

På forumet www.guitarampmodeling.com finns det en hel del impulses och annat matnyttigt. Här står allt man behöver veta om impulses, enkelt att lära sig och trevligt folk som svarar på frågor. Här finns också mina just nu favoritimpulser som är gjorda av Brohymn, ligger under tråden "LOUDER NEW ONES STRAIGHT!"

För att ladda in impulsefiler i din sequencer behövs en extern plug. Tips på bra VST är tex SIR som Studios nyhetssida skrev om nyligen. Själv använder jag en gratisplug vars namn jag helt glömt bort nu, sitter på jobbet och är lost.

För dom som inte har Line out på förstärkaren skall tydligen Send utgången fungera, har inte provat detta själv men det skadar ju inte att prova om du nu ändå har förstärkaren.

Lycka till!

Edit: La till lite

Redigerat av Tjongan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag har en mycket bra setup och samma problem som dig i min lägenhet.

Jag äger en JJlabs stärkare som har en Lineout. Från denna har jag kopplat signalen in i en DI-box för att sedan vandra in i ljudkortet (med inbyggd preamp).

I datorn eller närmare bestämt sequencern laddar jag impulsefiler som är inspelade från olika högtalarlådor, mickar och förstärkare.

Detta ger ljudet samma karaktär som du får när du kopplar in din förstärkare i högtalarlådan och kör "på riktigt". Om du kör distpedaler först i kedjan kommer även dessa få bra sound och karaktär.

På forumet www.guitarampmodeling.com finns det en hel del impulses och annat matnyttigt. Här står allt man behöver veta om impulses, enkelt att lära sig och trevligt folk som svarar på frågor. Här finns också mina just nu favoritimpulser som är gjorda av Brohymn, ligger under tråden "LOUDER NEW ONES STRAIGHT!"

För att ladda in impulsefiler i din sequencer behövs en extern plug. Tips på bra VST är tex SIR som Studios nyhetssida skrev om nyligen. Själv använder jag en gratisplug vars namn jag helt glömt bort nu, sitter på jobbet och är lost.

För dom som inte har Line out på förstärkaren skall tydligen Send utgången fungera, har inte provat detta själv men det skadar ju inte att prova om du nu ändå har förstärkaren.

Lycka till!

Edit: La till lite

Mycke bra info här ser jag :rolleyes:

Jag hittade en gratisplug, Voxengo Boogex som jag sitter och testar i skrivande stund tillsammans med en soldano-liknande förstärkarplug. Låter faktist helt ok av det lilla jag hunnit testa!

Blir det någon ljudskildnad vilket program man kör impuldfilerna genom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp ladda impulsfiler tillsammans med guitar rig eller andra liknande pluggar fungerar också fint, helst ska man ju då stänga av pluggens egna högtalarsimulator, blir lätt för mycket om man kör både och.

Voxengo har jag också provat, men föredrar Kefir (så hette den ja) som också är gratis. Enligt mig blir det skillnad i ljudet beroende på vilket program man använder för att ladda impulserna, kanske mest för att dom olika programmen har olika funktioner att ställa in, tänker främst på SIR som har en del godis. I Kefir kör jag bara ljudet 100% blött och det låter kanon i mina öron.

Vad jag läst på guitarampmodeling så använder dom flesta där Revaler MKII som har en inbyggd funktion för att ladda impulsfiler. I gamla demot för Revalver MKII kunde man använda dessa helt problemfritt, allt som fattades var att man inte kuna spara presets osv, men vem behövde sånt. Tillverkarna upptäckte detta och har lagt in ett irreterande brus då och då för att man inte ska kunna använda demot som en färdig produkt. Men får man tag på gamla versionen av demot är det bara att köra hårt 🙁.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...