Jump to content
Annons

Köpt mixer...


eyestoeyes

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt min första mixer.

Men jag fÄr inte ihop det. Alla dessa kontakter och grejer. BlÀddrar i manualen men jag Àr inte sÄ insatt och tycker inte att de förklarar direkt bra.

Mixern Àr en Yamaha MG12/4 http://www.usersmanualguide.com/yamaha_audio/mixers finns manualen.

Jag försöker med tele sladdar koppla ihop mina monitorer, ljudkortet och mixern men det blir bara ett jÀtte basigt dovt ljud.

Ska jag vara Àrlig sÄ fattar jag inte mycket alls om vad jag ska göra för att det ska bli rÀtt.

NÄgon som vill hjÀlpa mig?

/

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tjenare... Jag har ett likadant bord och jag har kopplat sÄhÀr. (tÀnk pÄ att det finns flera sÀtt att koppla ihop det, beroende pÄ hur man vill jobba/styra skiten...)

Monitorerna till main out.

Ljudkortets utgÄng till 11/12-kanalen

TILL ljudkortet via send 1 och 2 (man kan ocksÄ anvÀnda sub out). Se dÄ till att send-rattarna i mastersektionen Àr pÄdragna..

Hoppas det funkar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjenare... Jag har ett likadant bord och jag har kopplat sÄhÀr. (tÀnk pÄ att det finns flera sÀtt att koppla ihop det, beroende pÄ hur man vill jobba/styra skiten...)

Monitorerna till main out.

Ljudkortets utgÄng till 11/12-kanalen

TILL ljudkortet via send 1 och 2 (man kan ocksÄ anvÀnda sub out). Se dÄ till att send-rattarna i mastersektionen Àr pÄdragna..

Hoppas det funkar.

Jag ska testa detta, men vad exakt menar du med "main out" Jag Ă€r novis pĂ„ detta omrĂ„de. UrsĂ€kta min dumhet 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oj. "ST out" heter dom visst 🙂

Det finns 2 uppsÀttningar, sÄ du kan vÀlja mellan XLR eller tele-kontakter.. andra Ànden kopplas till monitorerna.

Haha, va konstigt, nÀr jag testade st out blev det inge bra. NÀr jag testade C R out lÀngst upp till vÀnster funkar det nu nÀr jag satt outputen frÄn ljudkortet i 11/12 kanalen.

Shit va snurrigt detta va.

Kan man fÄ monitorer och hörlurar pÄ olika kanaler pÄ nÄt vis? AlltsÄ att man spelar upp monitorerna och lurarna samtidigt fast man kan Àndra volym pÄ dem separat?

UrsĂ€kta mina frĂ„gor. Jag tycker bara inte manualen Ă€r sĂ„ pedagogisk 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag blir helt knÀpp pÄ det hÀr.

Fick igÄng monitorerna och allt tack vare svaren.

Men nu försöker jag fÄ igÄng min mikrofon och min POD XT.

Jag sÀtter micken i mic kanal 1 och poden i ingÄng 1.

Jag kör ut frÄn mixer till ljudkortet via Send Aux 1 / 2 rÀtt eller fel?

Micken blir jÀttesvag signal eller rundgÄng nÀr jag rattar. Jag har slagit pÄ fantommatningen. Uppspelningen funkar ok men det Àr inspelningen som blir svag.

Podens ljud blir alldelles förvrÀngt.

NÄgon som tror sig veta vad jag gör för fel?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sÀtter du bÄde poden och micken i ch 1?

Nej, micken i ett och poden i tvÄ. Jag fattar sjutton inte vad jag gör för fel.

Jag mĂ„ste ju ha kopplat fel nĂ„gonstans med outputsignalen eller nĂ„got sĂ„dant đŸ˜±

Jag sÀtter micken i mic kanal 1 och poden i ingÄng 1

??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sÀtter du bÄde poden och micken i ch 1?

Nej, micken i ett och poden i tvÄ. Jag fattar sjutton inte vad jag gör för fel.

Jag mĂ„ste ju ha kopplat fel nĂ„gonstans med outputsignalen eller nĂ„got sĂ„dant đŸ˜±

Jag sÀtter micken i mic kanal 1 och poden i ingÄng 1

??

Nu fattar jag inte riktigt....ska jag ha micken i 1 och poden i 2 eller hur ska man göra?

Redigerat av eyestoeyes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sÀtter du bÄde poden och micken i ch 1?

Nej, micken i ett och poden i tvÄ. Jag fattar sjutton inte vad jag gör för fel.

Jag mĂ„ste ju ha kopplat fel nĂ„gonstans med outputsignalen eller nĂ„got sĂ„dant đŸ˜±

Jag sÀtter micken i mic kanal 1 och poden i ingÄng 1

??

Nu fattar jag inte riktigt....ska jag ha micken i 1 och poden i 2 eller hur ska man göra?

det Àr ju du sjÀlv som sÀger att du sÀtter micken i kanal 1 Ä podden i ingÄng 1

det du ansluter ska du sÀtta pÄ var sin kanal

det du ansluter avgör vad för typ av anslutning du ska sÀtta den i

micken i mickingÄngen, podden i line ingÄngen, podden Àr vÀl dessutom stereo?

dÄ ska du sÀtta bÀgge utgÄngarna i var sin kanal

testa sÄ hÀr

micken i kanal 1 mickingÄng

podden i kanal 2 line ingÄng för vÀnster Ä i kanal 3 line ingÄng för höger

insignalen frÄn respektive grej du kopplar in stÀller du med gainkontrollen, utsignalen till inspelningen med regeln

tryck in solo funktionen pÄ den kanal du vill stÀlla gainen

nu ska du pÄ de flesta mixrar kunna anvÀnda ledstapeln till att stÀlla nivÄn pÄ ingÄngen

testa dej upp till ca 0dB

allt stÄr ju pÄ s24 i manualen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sÀtter du bÄde poden och micken i ch 1?

Nej, micken i ett och poden i tvÄ. Jag fattar sjutton inte vad jag gör för fel.

Jag mĂ„ste ju ha kopplat fel nĂ„gonstans med outputsignalen eller nĂ„got sĂ„dant đŸ˜±

Jag sÀtter micken i mic kanal 1 och poden i ingÄng 1

??

Nu fattar jag inte riktigt....ska jag ha micken i 1 och poden i 2 eller hur ska man göra?

det Àr ju du sjÀlv som sÀger att du sÀtter micken i kanal 1 Ä podden i ingÄng 1

det du ansluter ska du sÀtta pÄ var sin kanal

det du ansluter avgör vad för typ av anslutning du ska sÀtta den i

micken i mickingÄngen, podden i line ingÄngen, podden Àr vÀl dessutom stereo?

dÄ ska du sÀtta bÀgge utgÄngarna i var sin kanal

testa sÄ hÀr

micken i kanal 1 mickingÄng

podden i kanal 2 line ingÄng för vÀnster Ä i kanal 3 line ingÄng för höger

insignalen frÄn respektive grej du kopplar in stÀller du med gainkontrollen, utsignalen till inspelningen med regeln

tryck in solo funktionen pÄ den kanal du vill stÀlla gainen

nu ska du pÄ de flesta mixrar kunna anvÀnda ledstapeln till att stÀlla nivÄn pÄ ingÄngen

testa dej upp till ca 0dB

Visst fan det tÀnkte jag inte pÄ, har alltid haft L R ut frÄn poden till en stereo kontakt. Ska byta kablar.

Har feber och grejer sÄ jag Àr vÀl flummig, sorry för det.

Ska testa dina rĂ„d. Tack sĂ„ mycket för att du anstrĂ€nger dig och försöker hjĂ€lpa en novis 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst fan det tÀnkte jag inte pÄ, har alltid haft L R ut frÄn poden till en stereo kontakt. Ska byta kablar.

du har oxÄ ett par stereoingÄngar

bör vÀl vara 9/10 Ä 11/12 om jag inte ser fel

sÀtt poden dÀr sÄ reglerar du nivÄerna med en regel istÀllet för tvÄ

kan vara lite behÀndigare

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TÀnk pÄ att du bara kan skicka ut 2 separata signaler frÄn mixern nÀr du har kopplat via send. Du kan alltsÄ antingen spela in sÄng och pod i mono samtidigt, eller enbart pod i stereo. Du kan alltsÄ inte spela in sÄng samt pod i stereo.

Vill du kunna spela in fler Àn 2 kanaler samtidigt sÄ fÄr du göra en ful-koppling frÄn din insert-kontakt bak pÄ mixern, men dÄ kopplar du förbi möjligheten att EQa ljudet innan.

AngÄende hörlursmix sÄ finns det bara ett sÀtt jag kommer pÄ nu, och det Àr att du skippar inspelning via aux-sends och kopplar aux1 till en hörlursförstÀrkare, sÄ kommer den ratten skicka önskad signal till hörlurarna. DÄ fÄr du kanske anvÀnda Bussen (Group 1-2) dör att skicka signal till ljudkortet istÀllet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst fan det tÀnkte jag inte pÄ, har alltid haft L R ut frÄn poden till en stereo kontakt. Ska byta kablar.

Har feber och grejer sÄ jag Àr vÀl flummig, sorry för det.

Ska testa dina rĂ„d. Tack sĂ„ mycket för att du anstrĂ€nger dig och försöker hjĂ€lpa en novis 😕

Och dÀr har vi kanske anledningen till att gitarrljudet blir svagt och förvrÀngt. Om det Àr balanserade line ingÄngar, vilket det borde vara. DÄ "tror" mixern att höger och vÀnster kanal frÄn podden Àr en balanserad signal, fasvÀnder och adderar dom=skit konstigt ljud

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst fan det tÀnkte jag inte pÄ, har alltid haft L R ut frÄn poden till en stereo kontakt. Ska byta kablar.

Har feber och grejer sÄ jag Àr vÀl flummig, sorry för det.

Ska testa dina rĂ„d. Tack sĂ„ mycket för att du anstrĂ€nger dig och försöker hjĂ€lpa en novis 😕

Och dÀr har vi kanske anledningen till att gitarrljudet blir svagt och förvrÀngt. Om det Àr balanserade line ingÄngar, vilket det borde vara. DÄ "tror" mixern att höger och vÀnster kanal frÄn podden Àr en balanserad signal, fasvÀnder och adderar dom=skit konstigt ljud

Tack för svaren, har hjÀlpt en hel del faktiskt:)

Satte poden pÄ en stereokanal och det funkar fint.

Det som Àr problemet nu som jag bara inte fattar Àr att jag fortfarande har en lÄg signal vid inspelning.

Jag har bra uppspelningsvolym och EQå osv. Men nÀr jag spelar in blir kurvan sÄ lÄg Àven pÄ poden och den verkar spela upp ljudet i vÀnster monitor men inte i högra Àven fast det Àr inspelat i stereo. ( inte micken dÄ, den Àr ju i mono)

Nu kör jag ljudet frÄn mixern till ljudkortet via AUX 1/2 till ingÄng 1/2 pÄ ljudkortt. Ska fortsÀtta ratta pÄ galla reglage och se om jag kommer ytterligare framÄt :8

Tack för all hjĂ€lp 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...